Kenniscentrum voor fietsbeleid

Brabant test nieuwe bewegwijzering voor snelfietsroutes

2017
plaatje

In Brabant is met de ondertekening van een bestuursovereenkomst de aftrap gegeven voor de F261, de snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk. De F261 krijgt als eerste snelfietsroute speciale bewegwijzering, gericht op de snelle fietser.

De nieuwe bewegwijzering is ontworpen door bureau Mijksenaar, onder meer bekend van de bewegwijzering op vliegvelden. Men ontwikkelde twee concepten, die de komende maanden worden getest.

Het ‘concept Plus’ volgt de CROW-richtlijnen vrij nauwgezet, het ‘concept Snel’ is speciaal toegesneden op de gebruikerswensen van snelfietsroutes en heeft een eigen vormgeving, die wel in lijn is met de CROW vormgeving.

Bij de ontwerpen is onder meer gelet op formaat, plaatsing, tekstgrootte, contrast en leesafstanden.

Vooraankondigingen
Beide concepten hebben als bijzonder kenmerk dat ze de optie bieden om op zo’n 5 en 10 meter voor een kruising vooraankondigingen te plaatsen ten behoeve van de snelle fietser.

Voor het Plus concept zijn verder nieuwe plattegronden en grondmarkeringen ontwikkeld, elementen die buiten de CROW richtlijnen vallen.

Het Snel concept hanteert de kleuren van de bestaande richtlijnen maar daar wordt een snelfiets-logo aan toegevoegd. De zwarte tekst voor verwijzingen is vergroot ten behoeve van de leesbaarheid voor snellere fietsers. Nieuw zijn de ‘routevorken’, langwerpige borden die de fietser laten zien waar hij zich op de route bevindt, vergelijkbaar met de halte aanduidingen in de metro. 

Simulator
Beide concepten worden in de periode november/december aan de gebruikers voorgelegd. Het testen gebeurt virtueel met de VR-fietssimulator CycleSpecs van de NHTV en fysiek op het living lab van de snelfietsroute iets noordelijk van Tilburg CS.

De plannen voor de nieuwe bewegwijzering komen voort uit het Europese project CHIPS dat gericht is op innovaties van snelfietsroutes.  

Noord-Brabant wil de nieuwe bewegwijzering ook toepassen bij de andere snelfietsroutes die de komende jaren aangelegd worden. Ook de provincie Gelderland is van plan hiermee aan de slag te gaan, te starten op het MaasWaalPad van Cuijk via Mook en Malden naar Nijmegen.

Enkele beelden van de twee varianten. Boven het Plus concept (volgt CROW richtlijn), onder het Snel concept (meer toegesneden op de snelle fietser)(bron: Mijksenaar).

 

 

Bestand
Bureau Mijksenaar , Bureau Mijksenaar
2017
In dit document worden twee conceptontwerpen voor wayfinding voor snelfietsroutes gepresenteerd.  
Roland Haffmans (-)
23-11-2017 @ 14:28

Juist nu in Belgie eenheid in de snelfietsroute aanduiding is bereikt, komt in ons land iedere regio met eigen vormgeving met de bijbehorende verwarring voor de gebruiker. Telt die gebruiker eigenlijk wel mee?

Nelleke Verschoor-van der Poel (Fietsersbond)
27-11-2017 @ 10:47

Is rood wel geschikt voor kleurenblinden of mensen met een visuele beperking? Zwarte letters op een witte achtergrond leveren over het algemeebn het beste contrast.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: