Kenniscentrum voor fietsbeleid

Dossier deelfiets | Interview Sven Huysmans

Ron Hendriks , Fietsverkeer 39
2016

De Vlaamse deelfietsspecialist Sven Huysmans is er vast van overtuigd: De deelfiets gaat snel doorbreken in Nederland.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Zeker in het begin werden deelfietsprojecten vooral opgezet in het kader van citymarketing met als gebruikers veelal toeristen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in Antwerpen met Velo, maar daar is de visie op het deelfietsproject geëvolueerd. Velo wordt nu echt als volwaardig OV-onderdeel ingezet. En in Zuid-Europese landen, maar ook in Parijs, zie je  dat de deelfiets mensen aanzet om zelf weer een fiets aan te schaffen en wordt er dankzij de deelfiets meer gefietst in de steden. Sven Huysmans is ervan overtuigd dat de deelfiets als onderdeel van mobiliteitsoplossingen ook in Nederland een goede toekomst voor zich heeft. Dat is mede te danken aan technische ontwikkelingen, waarbij steeds meer intelligentie in de fiets wordt ingebouwd. Vraag is wel hoe je het overzichtelijk houdt voor de consument. Huysmans pleit voor één kaart voor alle systemen.

Verder in dit dossier een overzicht van een aantal deelfietssystemen met potentie, zoals de Syntus deelfiets, Hello Bike, Hopperpoint, Gobikes en Urbee.
 

 

Nieuws
2016
In Eindhoven is het eerste Hopperpoint van Nederland in gebruik genomen. Het is een volledig geautomatiseerd fietsdeelsysteem.
Nieuws
2016
De deelfiets van Gobike is vanaf 2016 ook te vinden in Rotterdam. Eind 2017 moeten op 20 locaties in de stad ruim 450 elektrische fietsen met tablet beschikbaar zijn. 
Nieuws
2016
De helft van de Antwerpenaren heeft een eigen fiets, toch is de Velo, een fijnmazig stadsdeelfietsensysteem, een groot succes. Juist de Antwerpenaren gebruiken het deelfietssysteem. Hoe zou zo’n deelfietsensysteem in een Nederlandse stad functioneren? Die vraag kwam begin juni aan de orde tijdens een excursie voor ambtenaren en beleidmakers naar de Scheldestad. 
Nieuws
2016
Eenvoudig een deelfiets regelen met behulp van een app waarmee je het slot kunt openmaken. In Hoofddorp is een proef gestart met het Deense ‘Donkey Republic’ model.
Nieuws
2016
Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds investeert samen met Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei 2,1 miljoen euro in de mobility startup Urbee voor de uitrol van een innovatief deelsysteem van elektrische fietsen, startend in Amsterdam.
Nieuws
2016
Op tientallen locaties in Nederland ontstaan plannen en initiatieven voor huur- en deelfietssystemen. Alleen al in Amsterdam en Rotterdam staan meerdere deelfietssystemen op stapel. Elders verschijnt de deelfiets op steeds meer bedrijfsterreinen. Maar de coördinatie tussen de verschillende systemen ontbreekt nog.
Nieuws
2016
In Berlijn komt het grootste deelfietssysteem van de Duitse spoorwegen. De fietsen krijgen de naam mee van de sponsor: LIDL-BIKES.
Nieuws
2016
Studenten die vanaf Utrecht CS naar De Uithof reizen, doen dat liever op een deelfiets dan met de bus, zo leert een enquête onder ruim 400 Utrechtse studenten.
Nieuws
2016
Syntus heeft een een eigen fietsdeelsysteem ontwikkeld: Keobike. Bedenker is Rob Plooy, manager flexibele diensten van Syntus. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: