Kenniscentrum voor fietsbeleid

Elektrische fiets goed voor 2 procent van alle ritten

2017

De elektrische fiets is goed voor iets meer dan 2 procent van alle ritten in ons land. De gewone fiets wordt voor 24 procent van alle ritten gebruikt.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers uit het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland van het CBS.

Zo bezien heeft de fiets een fors aandeel in ons verplaatsingsgedrag. En de elektrische fiets levert hier nog maar een geringe bijdrage aan.

Het CBS baseert zich op de ritten die Nederlanders maken. Het Mobiliteitsbeeld 2017 dat het KiM onlangs publiceerde biedt cijfers op basis van het aantal afgelegd kilometers per vervoermiddel en dat roept een wat ander beeld op.

KiM meldt dat ongeveer 60 procent van het totaal aantal reizigerskilometers per auto gaat. Het fietsgebruik ligt qua afgelegde kilometers op 8 procent. Aan de andere kant blijkt uit die cijfers dat personen van 12 jaar en ouder in totaal 16 procent van alle fietskilometers afleggen op een e-fiets.

De elektrische fiets is wel duidelijk populairder voor de langere afstanden, zo blijkt verder uit de CBS-cijfers. De niet-elektrische fiets wordt voor ritten tot 5 kilometer ruim 14 keer zo vaak gebruikt als de elektrische fiets, vanaf 15 kilometer verschilt dat nog maar een factor 4.

Nieuws
2017
De helft van de met een e-fiets verreden kilometers wordt afgelegd door 65-plussers. Maar ook het gebruik door mensen onder de 65 jaar neemt toe.
Roland Haffmans (-)
10-11-2017 @ 18:01

Zo'n 30% van de verkochte fietsen zijn e-fietsen, terwijl 2% van de ritten blijkbaar met een e-fiets worden afgelegd, een heel opmerkelijk verschil. Wat kan dat verklaren?

Hendriksen (HB consult)
01-12-2017 @ 10:32

Scholieren maken veruit de meeste ritten en kilometers.

Het effect van de ebike zit bij de groep 20-plus. 

De 2% is dan ook een onhandige constatering. 

De fiets gaat autoritten van 20 kilometer niet vervangen. De ebike kan daar het evrschil maken. Mogelijk dat het goedkoper is om ebikes uit te delen dan meer asfalt aan te leggen.

Roland Haffmans (-)
02-12-2017 @ 13:50

Hendriksen "Scholieren maken veruit de meeste ritten en kilometers" Het CBS kent andere getallen!

P. Lomito
06-12-2017 @ 11:41

"Zo'n 30% van de verkochte fietsen zijn e-fietsen, terwijl 2% van de ritten blijkbaar met een e-fiets worden afgelegd, een heel opmerkelijk verschil. Wat kan dat verklaren?"

Die 30% is niet het totale aandeel van E-fietsen in alle bruikbare fietsen maar slechts het aandeel in de jaarverkopen. Er zijn totaal iets van 22,5 miljoen fietsen in Nederland en daarvan is slechts 1,5 miljoen een E-fiets. Een aandeel dus van 7% in de fietsenpopulatie. En daarmee wordt 2% van alle ritten gemaakt tegenover 24% voor gewone fietsen, dus 2%/1,5M= 1,33% ritten per miljoen E-fietsen tegenover 24%/22,5M= 1,07% ritten per miljoen gewone fietsen.

 

Conclusie is dat met de E-fiets vaker ritten gemaakt worden. En dan hebben we nog het feit dat een rit kort of lang kan zijn en dat ritten met de E-fiets vaak langer zijn, gemiddeld een factor 1,7.

We weten dat er in NL 15 miljard km per jaar gefietst wordt.

21,0Mo x Af  +  1,5Mo x Ae = 15Ma

Ae = 1,7 x Af

21,0Mo x Af + 1,5Mo x 1,7 x Af = 15Ma

23,55Mo x Af = 15Ma

Af = 637 km per jaar en Ae = 1.083 km per jaar.

Aandeel gewone fietsers in de totaal afgelegde fietskilometers is dus 21,0Mo x 637 / 15Ma= 89%

Aandeel E-fietsen is dus 11% van totaal afgelegde fietskilometers.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: