Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsongevallen in Nederland 2016

VeiligheidNL , VeiligheidNL
2017

Het gebruik van een smartphone op de fiets leidt niet tot meer ernstige fietsongevallen. De elektrische fiets is niet gevaarlijker. En wielrennen ook niet. Dat zijn enkele conclusies voortkomend uit een onderzoek van VeiligheidNL.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Nederland is een fietsland: bijna iedereen fietst en er worden veel fietskilometers gemaakt. Niet zo gek dus dat het aantal slachtoffers van fietsongevallen die worden behandeld op een Spoed Eisende Hulp (SEH)-afdeling in Nederland vrij hoog is. Om inzicht te krijgen in de oorzaken van fietsongevallen heeft VeiligheidNL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M) een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder fietsslachtoffers die in 2016 de SEHafdeling van een representatieve steekproef van 13 ziekenhuizen hebben bezocht. Om inzicht in risico’s te krijgen is ook een vergelijking gemaakt van de 3.146 fietsslachtoffers die een vragenlijst hebben ingevuld met een representatieve groep fietsers die gedurende minimaal een jaar geen ongeval hebben gehad (een steekproef van 1.811 fietsers). Tot slot zijn de uitkomsten vergeleken met eerder vergelijkbaar onderzoek naar slachtoffers van fietsongevallen die de SEH-afdeling hebben bezocht.
Deze samenvatting beschrijft de uitkomsten voor enkele actuele thema’s: leeftijd, type ongeval, verschillen tussen type fietsers (met extra aandacht voor elektrische fietsers en wielrenners), smartphonegebruik en andere vormen van afleiding, alcohol- en medicijngebruik. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: