Kenniscentrum voor fietsbeleid

Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014

dr. ir. Wendy Weijermars, dr. Charles Goldenbeld, dr. Frits Bijleveld
2015

De Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014 volgt het effect van een aantal maatregelen die in 2012 zijn afgesproken om met name het aantal slachtoffers onder fietsers en ouderen terug te dringen. 

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

De maatregel waar het meeste van wordt verwacht ten aanzien van de fietsers is de ‘Lokale aanpak veilig fietsen’, waarbij gemeenten concreet aangeven welke maatregelen zij denken te nemen. Via de webtool ‘Veilig fietsen’ (www.fietsberaad.nl/veiligfietsen) is dit inzichtelijk gemaakt. Eind oktober 2014 hadden 289 van de 403 gemeenten de enquête ingevuld (72% respons). Van deze gemeenten hadden er 73 een beleidsplan gereed, waarvan 24 een specifiek fietsveiligheidsplan. Daarnaast antwoordden 36 gemeenten dat zij binnenkort een bestaand plan actualiseren en 154 gemeenten dat zij werken aan een aanpak of hier binnenkort mee starten. Van 65% van de gemeenten is dus bekend dat zij inmiddels aan de slag zijn gegaan met de Lokale aanpak veilig fietsen of hier binnenkort mee starten.

Over het algemeen is er in de gemeentelijke beleidsplannen meer aandacht voor infrastructuur dan voor gedrag, aldus de Monitor. De meeste aandacht wordt besteed aan kruispunten, de schoolomgeving, menging met snelverkeer en ‘fietspaaltjes’. Als het gaat om gedrag, is er relatief veel aandacht voor fietsverlichting, fietsen in groepen, alcohol, roodlichtnegatie en mp3- en telefoongebruik. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: