Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwe zelfservice fietsenstalling Bilthoven

2015
plaatje

NS en ProRail hebben de eerste fietsenstalling geopend met een nieuwe ‘zelfservice-concept’. De stalling van station Bilthoven is volledig geautomatiseerd en de eerste 24 uur gratis.

De nieuwe zelfservice fietsenstalling heeft volgens ProRail veel voordelen voor reizigers: de nieuwe entree is ergonomisch verbeterd, de stalling is elke 1e 24 uur gratis en heeft transparante deuren.

Je krijgt toegang tot de stalling met je betaalpas en betaalt bij het verlaten van de stalling. Stal je langer of vaker dan kan je met een abonnementspas voor 55 euro per jaar sneller en makkelijke de stalling in en uit. Daarnaast kun je in de stalling persoonlijk contact opnemen met een klantenservicemedewerker via een intercomverbinding, is er cameratoezicht en is er een noodknop voor spoedhulp.

Ook voor OV-fiets kun je er terecht. Er is plek voor 470 fietsen in de dubbellaags stalling. Door de Maestro of V pay betaalpas in de toegangs- en betaalzuil te steken word deze geregistreerd en krijg je toegang. Bij vertrek uit de stalling met de fiets steekt je wederom de Maestro of V pay betaalpas in. Het systeem verwerkt de betaling automatisch tot een bedrag van € 50,- per keer.

De stalling is open van de eerste tot en met de laatste trein. De nieuwe zelfservice fietsenstalling toegang is uitgebreid getest door reizigers in een lab-opstelling en reizigers hebben bijgedragen aan het ontwerp.

Notitie
Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad)
2015
In deze notitie geeft CROW-Fietsberaad een reactie op de ontwerpspecificaties voor een nieuw toegangscontrolesysteem voor kleine stationsstallingen.
Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad)
31-08-2015 @ 17:31

Het ontwerp van de nieuwe zelfservice fietsenstalling ziet er mooi en transparant uit. We zetten wel een aantal vraagtekens bij het systeem achter de toegangscontrole. In een eerder stadium hebben we dit op een rijtje gezet (klik hier voor de notitie). Zo wordt veel geld geïnvesteerd in de toegangscontrole, maar iedereen met een pinpas en/of OV-chipkaart kan binnenkomen en een willekeurige fiets meenemen. Verder stellen we vraagtekens bij detectie van de fiets door middel van inductielussen. Ook vinden we het niet juist dat het systeem 1-op-1 gekoppeld is aan het NS-klantenbestand. Wij pleiten voor een open architectuur, zodat ook andere vervoerders (bv Arriva) abonnementvormen kunnen aanbieden inclusief fietsenstalling. We vinden het wenselijk deze punten mee te nemen bij de doorontwikkeling van het systeem.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: