Kenniscentrum voor fietsbeleid

Obike legt het loodje. Ofo de volgende?

2018
plaatje

De met veel tamtam geïntroduceerde Obike deelfiets is failliet. De firma uit Singapore wordt inmiddels achtervolgd door schuldeisers en een aantal grote steden is bezig met een forse schoonmaak.

OBike werd begin 2017 in Singapore geïntroduceerd en werd daarna in enkele tientallen landen uitgerold, waaronder Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In ons land werden de fietsen geplaatst in Rotterdam en Amsterdam, waarbij Amsterdam er al na enkele maanden een eind aan maakte. Ook in Rotterdam zijn ze inmiddels nogenoeg verdwenen uit het straatbeeld. Maar ook elders werd met de OBike al gauw zat. In steden als Zürich en München kreeg het bedrijf problemen met de plaatselijke overheden.

Uit Amerika komen berichten dat ook de Ofo-deelfiets zich aan het terugtrekken is. Een jaar geleden plaatste men zo’n 40.000 fietsen in 30 Amerikaanse steden. Inmiddels is daarvan 70 procent al weer verdwenen. Volgens Ofo onder meer omdat steden steeds meer eisen  gaan stellen aan de dockless deelfietsen, volgens anderen omdat het Chinese businessmodel gewoon niet werkt in de VS en omdat de concurrentie van andere deelfietsproviders daar te groot is.
Ook in Australië is het bekeken voor Ofo. In Europa heeft men Berlijn al opgegeven in Engeland trekt men zich ook terug uit enkele steden. En volgens de Financial Times heeft men nog een rekening van $10 miljoen open staan bij een Chinese fietsenfabrikant.

Ook over Mobike, een andere grote deelfietsprovider die in ons land actief is in Rotterdam en Delft, komen negatieve berichten uit de VS. Zo trekt men zich terug uit Washington en Dallas. Daar staat tegenover dat er nog geen melding is van problemen in Europa.

Henriette Jalink (Fietsersbond)
08-08-2018 @ 12:52

In Ravenna, Italie, er naar volle tevreden op een Obike gefietst. Alleen de fiets was voor Nederlandse begrippen wel klein. In Italie fietst men meestal op kinderfietsen. Hopelijk hebben ze daar de racefietsen beter afgestemd op beenlengte ;-)

Ravenna is een kleine stad. Daar werd het geen rommeltje met de Obikes. Kan me dat in Nederlandse grote steden voorstellen, dat het echt een zootje wordt.

Hans van der Kraan
03-09-2018 @ 13:36

Het is een soort parasitair bedrijfsmodel. Flikker de fietsen ergens neer en misbruik, m.i., de openbare ruimte. Speelde ook in op de acceptatie door de millenial met de aan de hand vastgegroeide slimfoon. Maar het is natuurlijk totaal veel meer cool als je een individueel gekozen rijwiel bezit die echt lekker trapt zoals jij dat wil en die eventueel met allerlei (on)nuttig ict-gedoe is afgeladen. Mag hoor. 8-))
Oftewel eigen fiets eerst!

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: