Kenniscentrum voor fietsbeleid

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik

2018

Snelfietsroutes hebben nog niet geleid tot een schaalsprong in de fietsmobiliteit. Onderzoek van de Radboud Universiteit moet duidelijk maken waar dat aan ligt.

‘Er is ambitie om in Nederland rond de 675 km snelfietsroute plus 600 km kansrijke verbindingen te bouwen. Maar van werkelijke opschaling in termen van een fors meergebruik van de fiets en een bijdrage aan duurzame transitie en congestiebestrijding is maar beperkt sprake.’ Dat stelt prof. Arnoud Lagendijk van de Radboud Universiteit. Hij gaat onderzoeken waaraan dat ligt, in het kader van een nieuw SURF-project. In SURF werken nationale en internationale consortia van wetenschappelijk onderzoekers en praktijkpartijen in stedelijke regio's samen werken aan kennis op de raakvlakken van ruimte, wonen, bereikbaarheid, economie en bestuur.

Het accent in zijn onderzoek zal liggen op de vraag hoe gedragsverandering gestimuleerd kan worden er aan kan bijdragen van de snelfietsroutes een succes te maken. ‘Hoewel de eerste investeringen redelijk succesvol zijn, met name qua planning en zichtbaarheid, is het niet eenvoudig een schaalsprong in fietsmobiliteit te maken’, aldus Lagendijk op de website van Verdus. ‘Hoe gaan we om met de snelle, ‘connected’ e-bike en pedelec? Hoe bevorderen we gedragsverandering, met name gericht op het bereiken van belangrijke werk-, studie en centrumlocaties? Hoe richten we de infrastructuur in tussen de snelfietsroutes en eindbestemming (‘last mile’)? ‘

Het onderzoek richt zich onder andere ook de Nijmeegse universiteitscampus en het traject Arnhem-Dieren.

Roland Haffmans (-)
08-03-2018 @ 09:18

Blijft dit onderzoek beperkt tot "gedragsverandering" of wordt ook gekeken naar de aansluiting op het stedelijk fietsnetwerk en de bruikbaarheid voor korte fietsritten?

Kees Helderman (Kees Helderman consultancy)
11-03-2018 @ 11:21

"Wat goed is komt snel...."

Mijn  ervaring is dat fietsers vanzelf komen, wanneer we er voor zorgen dat fietsers sneller (in kortere tijd), soepel en veilig van huis naar bestemming kunnen rijden. Focus bij het aanleggen op minder obstakels.....

P. Lomito
03-04-2018 @ 11:46

Een gewone fiets is nauwelijks een serieus alternatief voor de auto. De gemiddelde woon-werkafstand is met 22,6 km te lang om met een gewone fiets binnen acceptabele reistijd af te leggen. De speed pedelec is wél een echte autokiller met een gemiddelde snelheid die aardig in de buurt komt van die van de auto (32 km/u vs 45 km/u). Maar de snelle fiets wordt helaas op allerlei manieren tegengewerkt waar je zou verwachten dat dit milieuvriendelijke en gezonde alternatief voor de auto juist gestimuleerd zou worden.

 

In België heeft men het wél begrepen, wel is waar uit nood geboren vanwege de totale onbereikbaarheid per auto van steden als Antwerpen en Brussel, maar daar wordt de speed pedelec wel actief gestimuleerd en daar zie je dat de snelle fiets een ongekende opmars doormaakt.

Laurent Theunissen (Laurent Theunissen fiets en ruimte)
03-04-2018 @ 12:03

De auto en soms de trein hebben voor interlokaal verkeer een heel sterke positie waarin ook nog steeds fors wordt geïnvesteerd. De fiets floreert vooral bij nabijheid. De sprong die wordt geambieerd is naar mijn indruk vaak te groot.

Kees van Malssen
07-04-2018 @ 08:21

Het ligt voor de hand waarom de huidige "snelfietsroutes" nog niet het beoogde effect hebben. Het zijn namelijk nauwelijks SNEL fietsroutes, nog veel te veel conflictpunten, slechte aansluitingen met onderliggend netwerk en te korte stukken. Echte progressie maak je door deze routes aan te leggen zoals ook de autosnelwegen worden aangelegd: ongelijkvloerse kruisingen, goed wegdek, ruime bochten, eenvoudige navigatie en vooral: lengte. Een "kapstok voor denken" is hierbij de F12, van Den Haag naar Arnhem. Ook bruikbaar voor deeltrajecten. En, indien helemaal klaar, kun je met een snelle fiets(er) in drie uur van Den Haag naar Arnhem (of omgekeerd).

Roland Haffmans (-)
07-04-2018 @ 12:10

"Kees van Malssen, ´´kun je met een snelle fiets(er) in drie uur van Den Haag naar Arnhem´´

Dat betekent zo´n 40 km per uur gemiddeld, nogal gevaarlijk en onwaarschijnlijk!! Zorg voor prettige, doorgaande fietsroutes die vooral goed aansluiten op het stedelijke fietsnet. Snelle fietsroutes van stadsrand tot stadsrand en daar in het niets stoppen zijn geldverspilling.

Kees van Malssen
07-04-2018 @ 15:02

Roland: die 40 km/h is goed te halen, MITS aan de voorwaarden van een fietsSNELweg voldaan is: ruime bochten, ongelijkvloerse kruisingen, breed genoeg en goed wegdek. En natuurlijk een goede fiets en fitte rijder. Dat wel natuurlijk.
Waarom zou 40 km/h met een fiets gevaarlijk zijn, maar niet met een auto, motor, bromfiets of speedpedelec? Autosnelwegen gaan ook niet DOOR een stad, dus fietsSNELwegen ook niet, maar slim LANGS een stad. Genoeg om zo de stad in te kunnen, maar ook om er voorbij te kunnen naar de volgende plaats. Kijk maar eens goed op de link en hoever de F12 eigenlijk er al is, als alleen de knelpunten weggehaald worden.

Robert van der Sluiszen
07-04-2018 @ 15:45
Het bizarre is dat je op een aantal snelfietspaden helemaal niet mag rijden met een speedpedelec. Dat is net zoiets als een nieuw autocircuit aanleggen en vervolgens sportwagens de toegang tot die autocircuits ontzeggen.
Roland Haffmans (-)
07-04-2018 @ 20:12

@Kees van Malssen, "ruime bochten, ongelijkvloerse kruisingen, breed genoeg en goed wegdek" dat vraagt veel geld voor weinige fietsers. Zolang in de stad het fietswegdek vaak matig is, de fietspaden krap en ongelijkvoerse kruisingen uitzonderlijk, zijn er andere prioriteiten. Welke delen van de F12 worden nu intensief gebruikt?

 

Joop Nijenhuis
08-04-2018 @ 15:12

@Roland; als we op deze manier blijven redeneren komt het er nooit van en blijven er onnnodig slachtoffers vallen. Vooruitzien is regeren, ook hier. De fiets is niet alleen een transport medium, maar ook een stuk gereedschap om allerlei "welvaarts" ziektes zoals suiker de kop in te drukken. Als je die kosten ook even meeneemt zijn de kosten van goede en veilige fietspaden een schijntje in vergelijk bij de besparing op de medische kosten voor alleen dat gedonder met suiker.

Joop Nijenhuis
08-04-2018 @ 15:28

Op een goed aangelegd fietspad zijn hoge snelheden mogelijk. Ik rijd zelf gemiddeld 25km/u over het gehele traject van ongeveer 26,3km. Om dat te bereiken moet ik minimaal 30km/u rijden. Soms lukt het met gunstige wind om ongeveer 35km/u te rijden. Voor korte stukken met een gunstige wind (dat is een windje van 3 á 4 bft in de kont van de fiets) lukt het mij wel eens om tegen de 44km/u te rijden. Ik heb een 20" achterwiel in mijn velomobiel. Er zijn modellen met een 26" achterwiel en die gaan met hetzelfde vermogen veel harder. Snelheden van 40 tot 50km/u zijn geen uitzondering. Omdat het allemaal trikes of vierwiel fietsen zijn is er geen gevaar, de velomobiel ligt zeer stabiel op de weg. Zo ben Ik in staat om kilometerslang op een fietsstrook te blijven rijden die maar een paar centimer breder is dan mijn spoorbreedte (78cm) van de voorwielen, rechts loopt het sterk af, links de afbakening die als je daar overheen rijd een hobbelende belevenis geeft en niet prettig is. Het kiezen tussen een 20" of een 26" achterwiel heeft te maken met bouw van de velomobiel, de bagageruimte, één reserveband en nog enkele andere overwegingen. Ik rijd nu ruim een jaar met een velomobiel, daarvoor reed ik 5km per jaar op een fiets. De reden om over te stappen op een velomobiel ligt gelegen in het feit van dat ik uit de zone van gevaar op suikerziekte moest komen en dat ik knetterende hoofdpijn kreeg van de trein door dat het overgrote deel van de reizigers verslaafd zijn aan hun mobiel en deze zonder er bij na te denken gebruiken in een kooi van Faraday. De som van smog van de maximale zendvermogens van de mobieltjes, om maar contact te houden met de zend/ontvangstmast, bezorgde mij stevige hoofdpijn. De trein is daarmee verworden tot een gif koker.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: