Kenniscentrum voor fietsbeleid

Van Centrum-as naar Fietsas

Quincy de Graaf (student NHTV)
2016

Een stageonderzoek naar de spreiding van fietsers over alternatieve fietstroutes in Rotteram.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

In dit verslag zijn de noodzakelijke en wenselijke ingrepen om de twee alternatieve fietsroutes voor de Rotterdamse centrum-as te stimuleren onderzocht. Hierbij horend is onderzocht waar goede routes, bewegwijzering en campagnes aan moeten voldoen. Hieraan is vervolgens de huidige situatie getoetst, ook is onder routegebruikers een kleinschalige enquête gehouden naar hun routekeuze en zijn lokaal beleid en het probleem onderzocht. Met deze informatie zijn vervolgens een conclusie en aanbevelingen in de vorm van mogelijke oplossingen opgesteld.

Etienne Bral (Fietsersbond)
25-04-2017 @ 12:45

Het geeft een goed beeld van deze drie, belangrijke noord-zuidverbindingen, maar hier en daar is er een hiaat en gekleurd commentaar. De roodlichtnegatie verklaren door de "brutaliteit" van de Rotterdamse fietser lijkt mij ingegeven door politie ( denken vaak als automobilist en niet als fietser motorpolitie uitgezonderd) en ambtenaren! Ik noem het pragmatisme. Als je dag in dag uit door weer,wind en vuile lucht door Rotterdam moet fietsen wil je geen tig keer 2 minuten wachten. Het is ook de reden waarom ze allerlei wachttijdvoorspellers aanbrengen, maar de wachttijd blíjft dan vaak ...onvoorspelbaar. Ook zien dat voetgangers al over mogen steken en de fietsers moeten blijven wachten roept revolutionaire gevoelens op.

Dat de vuile lucht op de Coolsingel maar door één persoon wordt genoemd gaat voorbij aan het feit dat veel mensen niet op de fiets springen vanwege die lucht en ook niet aan het woord komen bij zo'n enquête onder fietsers, zij blijven incognito.Ook het niet weten dat de lucht zo vervuild is en dat een heleboel fietsers onbewust schonere routes opzoeken is mij ook overkomen. Alleen via sites zoals luchtmeetnet (locaties) en teletekst (globaal) blijf je een beetje op de hoogte van de vervuiling in de stad. Als je R'dam vergelijkt met andere steden zie je dat de NOx ( dieselmotoren?) vaak veel hoger is dan in andere steden. Ze zouden een standbeeld voor "De Rotterdamse Fietser" moeten plaatsen op meerdere plaatsen.

Ook het combineren van routes zoals Het viaduct Rozenlaan, Insulindeweg, Vlaggemanstraat, Schepenstraat, CS, Kruisplein, Westersingel en zo verder b.v. Erasmus (belangrijke werkgever) en v.v. om zo het meeste autoverkeer te mijden komt niet ter sprake. Daarentegen een Highline aanleggen is een prima idee. Een Highway voor fietsers aansluitend op een Fietsviaduct (hoofdletter is met opzet)  zoals ook bijvoorbeeld in Newcastle (upon Tyne) creëert een makkelijkere, minder steile oversteek over de Maas(/Rijn/Waal).

Ook de adviezen voor de breedte van de fietspaden (. Fietsersbond 2009 ) zijn volgens mij verouderd. Volgens mij is het advies/aanbeveling voor een fietsstrook of fietsbaan 1m70 (CROW http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/151211_Aanbeveling_fiets-_en_kantstroken.pdf )en dan veranderen al die andere adviezen voor fietspaden gerelateerd aan de drukte ook automatisch zeker als je de spookfietsers meerekent. Ook de schuwafstand voor opgevoerde snorfietsen (rijden net zo snel als bromfietsen) wordt niet meegenomen zeker met die biggenruggen aan de zijkant. voel je je extra schuw. Gemeentes zijn met die ruimere normen/aanbevelingen niet blij  heb ik al gemerkt, ze willen geen ruimte afnemen van de auto's, zoals in Gent met het nieuwe mobiliteitsplan: "de belangrijkste wegen in Gent zijn onze luchtwegen", of bredere fietspaden aanleggen. Voor auto's voeren we spitsstroken in en voor fietsers nada.

Als je je weg goed kent in R'dam dan heb je alternatieven, maar de rechtdoorroutes vertragen je enorm tijdens de spits. Een spits die het autoverkeer schijnbaar niet kent ( pag. 44 minder undulatie) of is het een blijvende spits.Niet alleen door langere wachttijden, vertragen en versnellen,maar ook het moeten inhalen van tragere fietsers die door de smalle fietspaden, het clusteren na  en voor een verkeerslicht, en het met breeduit of drie naast elkaar rijden je de weg versperren. Een langere maar rustigere en schonere route geeft dan meer voldoening.

Etienne Bral actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

   

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: