Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2018

26-04-2018 Verkeersveiligheidsvergelijker.nl laat van alle Nederlandse gemeenten cijfers zien over verkeersveiligheid. Het gaat hierbij om cijfers over verkeersdoden, maar ook over (fiets)infrastructuur en meldingen van burgers over verkeersonveilige situaties. 
26-04-2018 In opdracht van CROW, is DTV Consultants bezig met een actualisering van de fietsparkeerkencijfers. Deze cijfers worden gebruikt om te bepalen hoeveel parkeergelegenheid voor fietsen bij verschillende voorzieningen nodig is. Om de cijfers te kunnen actualiseren, willen zij een beeld krijgen van hoeveel fietsen op dit moment geparkeerd staan bij allerlei voorzieningen. Zij voeren zelf tellingen uit, maar kunnen ook uw hulp goed gebruiken.
25-04-2018 Het Duurzaam Veilig-principe dateert al van 1992. Sindsdien is er het nodig veranderd. Er wordt meer gefietst, er zijn nieuwe ICT-mogelijkheden en de risicogestuurde aanpak wint terrein. Tijd voor een update.
25-04-2018 Het zijn nog altijd twee gescheiden werelden: verkeerskundigen en stedenbouwers. In de eerst groep vind je de pragmatici die de problemen van alle dag moeten oplossen. Bij de stedenbouwers zitten de lange-termijndenkers met visionaire ideeën, die niet altijd even realistisch zijn. Het Deense bureau Gehl zit daar zo’n beetjes tussen.
25-04-2018 In 2017 kwamen 613 mensen om in het verkeer. Dat zijn 16 dodelijke slachtoffers minder dan in 2016. In 2017 vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. De toename van het aantal fietsslachtoffers is alleen bij mannen opgetreden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
24-04-2018 In en rond Utrecht is een pilot gestart met een nieuw type markering voor doorgaande fietsroutes.
23-04-2018 Fietsers die in Vlaanderen het traject Kontich-Antwerpen afleggen via drukke verkeersassen zoals de Prins Boudewijnlaan, krijgen tot drie keer meer roet en 20% meer ultrafijnstof binnen dan mensen die voor de fietsostrade F1 kiezen.
20-04-2018 In het verleden was het voor de fietsende pendelaars in de haven onmogelijk om de Schelde over te steken. Nu kunnen ze gratis gebruikmaken van een fietsbus die hen door de Tijsmans- en/of Liefkenshoektunnel brengt.
19-04-2018 Het leven in de stad kan een stuk gezonder als de overheid hieraan meer aandacht geeft. Dat concludeert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in zijn advies ‘De stad als gezonde habitat: gezondheidswinst door omgevingsbeleid’.
17-04-2018 De overheid zou er verstandig aan doen om ruim baan te geven aan het snelfietspad als een gezond, duurzaam en filevrij vervoermiddel. De maatschappelijk opbrengsten van de snelfietsroute Hellevoetsluis naar Spijkenisse liggen bijvoorbeeld ruim twee en een half keer zo hoog als de kosten.
1 2 3 4 5 6 7 8 »