Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2017

24-02-2017 Zeeland wil het voorzieningenniveau voor recreatieve fietsers opwaarderen naar 5-sterren niveau. Gemeenten en ondernemers krijgen 50 procent vergoed als ze een aantrekkelijke fietsvoorziening realiseren.
24-02-2017 De Fietsersbond gaat zijn verkiezing van Fietsstad aanpassen. Belangrijkste wijzigingen zijn dat alle Nederlandse gemeenten voortaan kans maken op de titel, en dat het publiek een belangrijke stem krijgt in de verkiezing.
22-02-2017 Nederlandse fietsers zijn over het algemeen tevreden over de doorgaande fietsroutes. Maar ze zien ook de nodige verbeterpunten.
20-02-2017 Als iedereen in Utrecht de fiets zou laten staan en de auto of het ov zou nemen, zou dat de maatschappij jaarlijks circa 250 miljoen euro kosten.
16-02-2017 Een doorrekening van de verkiezingsprogramma’s door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) leert dat in ieder geval vijf partijen meer geld willen uittrekken voor de fiets.
15-02-2017 De snelle fietsroute tussen Apeldoorn en Epe komt bij voorkeur te liggen op de voormalige spoorlijn tussen deze twee plaatsen. Dat hebben de gemeenten Epe en Apeldoorn deze week besloten.
13-02-2017 Arriva en Maastricht Bereikbaar presenteren 6 maart een pilot met een fietsdeelsysteem in Maastricht. In eerste instantie komen er 60 fietsen op 6 locaties: de 3 stations van Maastricht, Vrijthof, Markt en het Mosae Forum.
10-02-2017 De ‘fiets van de zaak’ was ook in 2016 populair als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden.  
08-02-2017 Met beperkte investeringen is het fietsgebruik in korte tijd aanzienlijk op te voeren. Deze conclusie trekt de Duitse minister van verkeer van de deelstaat Baden-Württemberg op grond van een onderzoek naar het effect van fietsmaatregelen.
08-02-2017 Middels een aantal campagnes heeft Groningen het gedrag van de fietsers zodanig weten te beïnvloeden dat zij alternatieve routes – de Slimme Routes – zijn gaan gebruiken om zo drukke en onveilige routes te ontlasten.
1 2 3 »