Gemeente Amersfoort:
Verwijderen paaltjes
21-05-2013
Slim verwijderen van (onnodige) paaltjes door inventarisatie via pilot en positieve aandacht in de media.
Realisatietijd: | +/- 8 maanden (2011-2012) |
Budget: | De kosten van de website zijn betaald vanuit de pilot, daar kan het Fietsberaad inzicht in geven. Kosten (posters, verwijderen palen, dichten van gaten van weggehaalde palen) waren ca. 6500 euro exclusief interne uren (naar schatting minstens 100 uur). |
Partners: | Afdelingen verkeer en vervoer, stedelijk beheer, projectontwikkeling, Fietsersbond (expertise), Fietsberaad (trekker pilot), DTV Consultants (o.a. ontwikkeling en beheer website) |
Doelgroep: | Fietsers |
Initiatiefnemer: | Fietsberaad |
Contactpersoon: | Mark Stemerdink (Gemeente Amersfoort) |
Categorie: | Eenvoudige infrastructurele maatregelen |
Succesfactor(en): |
Financiering koppelen
Gebruiker betrekken Maatschappelijk draagvlak Projectmatige werkwijze Scherpe probleemanalyse |
Meer info: |
Uit het in 2008 geactualiseerde Fietsstimuleringsplan van Amersfoort en uit signalen van de Fietsersbond bleek de wens om wat te doen aan obstakels op fietspaden om zo het aantal enkelvoudige ongevallen te verkleinen. In 2011 heeft de gemeente meegedaan aan een pilot van het Fietsberaad rond het verwijderen van fietspaaltjes. Nadat een meldingssite 3 maanden in de lucht is geweest, zijn in het voorjaar van 2012 uiteindelijk een kleine 100 paaltjes verwijderd of na het strooiseizoen niet meer teruggeplaatst.
Succesfactor 1: communicatie over ‘goed-nieuws-project’
De pilot van het Fietsberaad hielp de gemeente over een drempel heen. Het meeste werk zat niet zozeer in het verwijderen van de paaltjes, maar in het inventariseren van de te verwijderen paaltjes. Door deel te nemen aan de pilot kreeg de gemeente inhoudelijk ondersteuning, maar vooral ondersteuning op communicatiegebied. Bewoners konden via een website aangeven waar paaltjes stonden die de grootste problemen veroorzaakten. Ook de harde (‘externe’) deadlines die gepaard gingen met de pilot hielpen om de vaart in het project te houden en te voorkomen dat de waan van de dag toch weer de overhand kreeg. Wat verder hielp was dat het een ‘goed-nieuws-project’ betrof dat in veel media positieve aandacht genereerde. Bij het project heeft de afdeling Verkeer en Vervoer samengewerkt met de afdelingen Stedelijk Beheer (gladheidsbestrijding), Projectontwikkeling (uitvoering) en Ruimtelijke Ordening (vormgeving). In toekomstige ontwerpen wordt het “nee, tenzij”-principe gehanteerd bij het plaatsen van paaltjes: alleen wanneer de noodzaak van een paaltje op voorhand duidelijk aanwezig is wordt deze geplaatst.
Betrokkenheid van bewoners – gericht (via de website) en gedurende een afgebakende periode – was ook belangrijk om snel tot uitvoering te komen. Een continu meldpunt maakt het moeilijker om de stap naar daadwerkelijk verwijderen te maken.
Succesfactor 2: slim verwijderen
Wegbeheerders kunnen een grote slag maken door het niet terugplaatsen van paaltjes die in de wintermaanden verwijderd worden vanwege de gladheidsbestrijding. Over de tientallen niet terug geplaatste paaltjes op strooiroutes zijn in Amersfoort vrijwel geen verzoeken tot terugplaatsen gekomen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst
Reactie plaatsen
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren