Gemeente Pijnacker-Nootdorp:
Smiley routes
21-05-2013
Realiseren van door de doelgroep (kinderen) ontwikkelde veilige looproutes door een positieve benadering van ouders en leerlingen en door mee te liften op andere projecten .
Realisatietijd: | 2 maanden |
Budget: | +/- € 5000,- |
Partners: | Gemeenten Pijnacker-Nootdorp, afdeling Beheer en Openbare Ruimte en de afdelling Wijkbeheer de basisscholen Ackerweide en de Bonte Toll, ontwerpbureau Hopla |
Doelgroep: | Jongeren |
Initiatiefnemer: | Gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Contactpersoon: | Jan van Zoomeren (Gemeente Pijnacker-Nootdorp) |
Categorie: | Maatregelen gericht op gedrag/fietsvaardigheden |
Succesfactor(en): |
Financiering koppelen
Gebruiker betrekken Maatschappelijk draagvlak Politiek draagvlak Projectmatige werkwijze Scherpe probleemanalyse |
Meer info: |
In het kader van het Wijkgericht Werken tijdens de inventarisatie voor het opstellen van het leefbaarheidsplan Pijnacker 2012-2015 is uit een buurtonderzoek gebleken dat bewoners, ouders, leerlingen en leerkrachten veel verkeersdrukte en onveiligheid ervaren rondom het halen en brengen van kinderen bij de scholen de Ackerweide en de Bonte Tol aan de Gantellaan in Pijnacker.
De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft in nauwe samenwerking met de scholen smileyroutes aangelegd om de verkeersveiligheid rond de school te verbeteren. De Smileyroutes zijn voor jonge kinderen herkenbaar. Elke route heeft zijn eigen kleur. Zo geeft bijvoorbeeld de rode smiley met pijlen naar links en rechts aan dat het een oversteekpunt is waar dus goed opgelet moet worden.
Succesfactor 1: project van de doelgroep
Gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft bewust gekozen voor het laten participeren van de ‘doelgroep’ in het project . Dit hebben ze gedaan door leerlingenraden (leerlingen die de verschillende groepen van de twee scholen vertegenwoordigen) verantwoordelijk te maken voor het ontwerp van de smileys en het analyseren van knelpunten. Kinderen ervaren knelpunten of bepaalde oversteeklocaties anders dan volwassenen. Door de input van kinderen heeft gemeente Pijnacker-Nootdorp andere routes gekozen dan wanneer alleen verkeerskundigen zich hiermee bezig hadden gehouden. Daarnaast hebben de leerlingen zelf geld ingezameld om het project uit te breiden. Dit heeft een positieve uitwerking gehad op het enthousiasme van de kinderen en de school. Wanneer kinderen zelf voor hun ‘route’ hebben gespaard, willen ze ook over ‘hun route’ wandelen. Meedenken en -doen is belangrijk om voldoende draadvlak van kinderen, ouders en leraren te krijgen voor nu, maar ook voor de toekomst.
Succesfacor 2: positieve benadering
Deze maatregel onderscheidt zich van veel andere maatregelen, doordat het probeert kinderen, ouders en leerkrachten op een positieve manier te beïnvloeden. Bijkomend effect is dat bestuurders vaak veel interesse hebben in dit soort ‘positieve’ maatregelen. Zo heeft de wethouder Verkeer en Vervoer de maatregel meteen omarmd. Het feit dat het ontwerpen en aanleggen van de Smileyroute relatief goedkoop is, helpt daarbij.
Succesfactor 3: meeliften met andere projecten
In een ander project heeft de gemeente Speelstoepen aangelegd zodat kinderen niet altijd de weg hoeven over te steken als zij willen spelen. De Smileyroute was in eerste instantie voorzien aan de zuidzijde van de Gantellaan. Omdat aan de noordzijde de Speelstoepen werden aangelegd is in overleg met de leerlingen en de scholen de Smileyroute verschoven naar de noordzijde van de Gantellaan. De reden is dat er nu een veel interessantere route ontstond voor de leerlingen.
Zij kunnen nu op weg naar school of naar huis gebruik maken van deze speelaanleidingen.
Er zijn nog geen reacties geplaatst
Reactie plaatsen
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren