Kenniscentrum voor fietsbeleid

Reacties op Kennisitems

Reactie Kennisitem
26-04-2018
Roland Haffmans, -

Waarom (minder) aandacht voor zwaar gewonden naast verkeersdoden?

"De Verkeersveiligheidsvergelijker geeft daardoor nog geen compleet beeld van de verkeersveiligheid"" Betekent "geen compleet" , weinig betrouwbaar?

Zo verkeersveilig is jouw gemeente
25-04-2018
Speedpedelec,

Ach, over 20 jaar is het aantal "ebike-doden" misschien wel 200. En het aantal doden onder "gewone fietsers" slechts 10. Dat komt dan omdat vrijwel niemand meer op een OEK fiets rijdt. De DOEK fiets is de norm. Tijden veranderen. Wie typt er tegenwoordig nog een brief op een ouderwetse schrijfmachine ?

Meer mannen overleden bij fietsongeval
25-04-2018
Speedpedelec,

Ook de speedpedelec rijder heeft recht op een veilige route. Ons leven is net zoveel waard als dat van OEK-fietsers. Maximum snelheid op het fietspad 25 km/h. Wil je sneller? Dan verplicht naar de rijbaan. Geldt ook voor wielrenners, ligfietsers en velomobielers. Is trouwens ook al voorgesteld door CROW Fietsberaad in 2015. Tenslotte: goed getrainde amateurwielrenners, profrenners en zeker velomobielers halen een hogere snelheid dan speedpedelec rijders.
 

Fietssnelweg beter voor je gezondheid
25-04-2018
Roland Haffmans, -

In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016, het aantal e-bikedoden is 17 hoger dan in 2016 De kop had ook kunnen zijn: "bij gewone fietsers bleef het aantal doden gelijk"

Meer mannen overleden bij fietsongeval
25-04-2018
Roland Haffmans, -

De gewone fietser heeft recht op een veilige route, daarbij is 50 km teveel ook van tweewielers.

Fietssnelweg beter voor je gezondheid
24-04-2018
Speedpedelec,

Net als de gewone fietser of e-biker, heeft ook een speedpedelec rijder tijdens de fietsrit recht op gezonde lucht. En dat gaat niet lukken, als je - op de autorijbaan - verplicht moet aansluiten in een autofile bibeko. De smerige uitlaatgassen van de vrachtwagens voor ons, zijn een zware aantasting op de gezondheid. In de auto kan je nog de lucht van buiten geheel afsluiten. Op een speedpedelec kan dat niet. Of moeten de speedpedelec rijders massaal aan de gasmaskers?

Fietssnelweg beter voor je gezondheid
23-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Moniek Zuurbier heeft ook zoiets gedaan met de route Arnhem-Nijmegen (RijnWaalpad): rapport GGD Luchtkwaliteit op het RijnWaalpad 7maart 2016. Daar was er ook de factor "brommers en scooters" die pieken veroorzaakten. Ik vind de concentraties voor Vlaamse omstandigheden laag. Vlaanderen was en is nog altijd een dieselland eh dieselgewest. Misschien waren de weersomstandigheden gunstig en moet je die er ook in verweken: achtergrondvervuiling als parameter. Zoals ik eerder heb berekend zijn vooral traag (< 20 km/u) of zelfs stilstaand verkeer  of juist heel snel verkeer (> 80 km/u) de grootste boosdoeners voor luchtvervuiling. Daardoor kan een relatief schone route veranderen in een autorioolroute en die emissierijke brommers en scooters die een hele tijd voor de fietser blijven hangen zijn ook een negatieve factor. In het rapport over het RijnWaalpad werd daar ook op gewezen. Jammer dat we het héle rapport hier niet kunnen lezen, dan kun je het meer in de diepte evalueren. In ieder geval goed dat ze in Vlaanderen ook bezig zijn met de gezondheid van de fietser, "fietsen is gezond" is meer dan (een) beweging.Met dank aan Roland die op dit artikel heeft gewezen.

Etienne bral, lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Fietssnelweg beter voor je gezondheid
22-04-2018
Jan Pielkenrood, Fietsersbond-Alkmaar

Ik heb ruim een jaar geleden iets vergelijkbaars (een railveer) voorgesteld bij Velsen. Daar is de concurrentiepostie van de fiets erg slecht. Een bus zou kunnen, maar die kan daar ook vast komen te staan in de file. Terwijl het aantal treinen door de spoortunnel daar in de laatste 20 jaar is afgenomen. Kwam op het idee in Duitsland waar de trein werd ingezet voor fietsers die de Lahnradweg volgden. Door verbeteringen daaraan mochten fietsen een stukje met de trein langs de werkzaamheden.
https://ximaar.wordpress.com/2017/02/07/feb-07-velser-railpont/

(Het is helaas niet serieus onderzocht.)

Gratis fietsbus vervoert fietsers door tunnel
22-04-2018
Jacobs,

Arnhem-Nijmegen:

Vóór aanschaf ging 65% van de deelnemers met de auto naar het werk. Kort na aanschaf ging nog maar 12% van de deelnemers met de auto; zes maanden na aanschaf (winter) is dat percentage bijna verdubbeld tot 23%.

Bron verkeersnet.nl. De groep was geloof ik iets van 1040 deelnemers. Dus ja, 1,4% die overstapt van auto op fiets is heel goed haalbaar met een kleine incentive. Wil je het winteraandeel vergroten dan zal de subsidie flink groter moeten worden omdat een overkapte fiets nog flink kostbaarder is (m.u.v. bedrijven = MIA F3119)

Ik ben van mening dat een goede infrastructuur daarbij een voorwaarde is, en daar ontbreekt het nogal aan in Nederland. Als de overkapte fiets een snelle velomobiel is dan wordt de draaicirkel 9 tot 14 meter. Vervolgens kost het 800-900 meter om op snelheid van 45 tot 60 km/uur te komen. Daar is de Nederlandse infrastructuur niet op ingericht. En laat ook de potentie zien dat je met fietsen veel verder kunt komen. Vanuit het langeafstandsperspectief ligt de route Hellevoetsluis-Spijkenisse op de route Vlissingen-Beneluxtunnel/Rotterdam.

Terug naar het snelfietspad:

  1. Fietsers niet laten stoppen. Automobilisten kost een stop pas pijn aan de pomp. Een stop kost een 18–20 km/uur fietser evenveel energie als 100 meter fietsen.
    Bij een racefiets met 35 km/uur is dat al 200 meter. En bij een velomobiel met 45 km/uur is dat circa 500 meter.
  2. Afslagen met een radius van minimaal 7 meter.
  3. Ontwerpsnelheid (van andere bochten): 50 km/uur.
  4. Minimaal 5 minuten kunnen fietsen zonder snelheid terug te moeten nemen. Bij 50 km/u ontwerpsnelheid betekent dit circa 4150 meter.
  5. Glow-in-the dark verlichting in het midden of de randen van het fietspad, zodat zonder straatlantaarns de vorm van het fietspad zichtbaar wordt in het donker. Zolang fietspaden 's avonds niet druk bereden zijn is in het midden voldoende anders aan de zijranden.
  6. Kruispunten op verhoogde plateaus aanleggen. (a) Als je er niet overheen kunt kijken reduceert vanzelf de aanrijsnelheid. (b) Je kunt langzaam uitrollen zonder het gevoel te krijgen energie te verliezen omdat na het kruispunt je deze energie weer terug krijgt zodra de fiets omlaag rolt.
  7. Geen bromfietskuilen. Afgezien van dat ze niet werken zijn ze irritant voor fietsers.
  8. Ook geen rotondes.
  9. Vergevingsgezinde wegranden/kanten (geen 2 centimeter of nog hogere kantbanden, eerder een ribbelstrook)

Kort: die 5 miljoen besteden aan 2 nieuwe tunnels/bruggen en het knippen van kruisende wegen met auto's dan aan het vernieuwen van het asfalt of andere zaken die niet zorgen dat fietsen door kunnen fietsen (zonder te stoppen).

De zwakste schakel bepaalt het succes (of gebrek daaraan) van de snelfietsroute.

Snelfietspaden meer dan lonend
20-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

@Roland

Fietsen zijn toegelaten op de waterbus en er zijn ook veerdiensten alleen wordt daar weinig informatie over verspreid: https://www.dewaterbus.be/ en op: http://www.portofantwerp.com/nl/vaak-gestelde-vragen-over-de-waterbus#fietsen. Het zou goed zijn om die aanlegplaatsen verder naar de nieuwe havens uit te breiden, maar misschien zitten ze dan het zwaar scheepvaartverkeer teveel in de weg??

Etienne Bral, lid van Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Gratis fietsbus vervoert fietsers door tunnel
20-04-2018
Roland Haffmans, -

"Ook bij recreatieve fietsers is de bus populair, hoewel die niet voor hen bedoeld is. “Ze mogen mee, maar mensen die in de haven werken hebben voorrang” Hoe druk wordt het in de daluren met de uurdienst en is een veerboot niet handiger?  http://www.portofantwerp.com/nl/fietsbus

 

Gratis fietsbus vervoert fietsers door tunnel
20-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Kijk naar https://www.luchtmeetnet.nl/stations/zuid-holland/regio-rijnmond/alle-stoffen en naar de Statenweg (meetstation op straatniveau)  in Rotterdam, als je daar de NO2 en NO bij elkaar optelt kom je aan die 300 microgram /m3 o.a. op 18 april en 20 april. Dus het treedt wel op.Gemeente Rotterdam, uit allerlei bronnen blijkt dat er gerommeld wordt met katalysatoren (BO-rent) en afstelling van auto's en busjes, reken je niet rijk met kentekenplaten, maar ga samen met controleorganisaties zoals de Rijksdienst voor het Wegverkeer een aantal van die zogenaamd schone auto's keuren of doe reële metingen en kijk of de waarden overeenkomen met de verwachtte waarden. Dit ook met het oog op de nieuwe Omgevingswet.  Vandaag weer zo'n nieuwe BMW-diesel geroken, een lesauto, die verschrikkelijk veel vuile gassen uitbraakte. 

Etienne Bral, lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Fietsfeiten op een rij
18-04-2018
Peter H. Smit, Rover

Belangrijk kenmerk van autosnelwegen is de afwezigheid van kruisingen; er zijn viaducten met opritten voor de aansluitingen. 

Zouden fietsroutes met een ononderbroken middenberm ook een nieuw elan aan het fietsen geven?  Of blijft de hinder van wind en regen toch een groter knelpunt?

Fietssnelweg scheelt 50 auto’s in de spits
18-04-2018
Peter H. Smit, Rover

Belangrijk kenmerk van autosnelwegen is de afwezigheid van kruisingen; er zijn viaducten met opritten voor de aansluitingen. 

Zouden fietsroutes met een ononderbroken middenberm ook een nieuw elan aan het fietsen geven?  Of blijft de hinder van wind en regen toch een groter knelpunt?

Fietssnelweg scheelt 50 auto’s in de spits
17-04-2018
Roland Haffmans, -

https://www.uantwerpen.be/popup/nieuwsonderdeel.aspx?newsitem_id=3292&c=HOMENL&n=100839   over luchtvervuiling op verschillende fietsroutes bij Antwerpen.

Snelfietspaden meer dan lonend
17-04-2018
Roland Haffmans, -

Hellevoetsluis naar Spijkenisse voor woon-werk verkeer, is daar zoveel werk, voor forensen? "het snelfietspad zou er toe leiden dat 1,4% of 1056 van de automobilisten overstapt op de fiets" Waar vind je een vergelijkbare forse overstap op een route zonder file met slecht een tussenliggende plaats (Heenvliet) op zo'n 14 km?

 

Snelfietspaden meer dan lonend
17-04-2018
Jacobs,

Bij een fietssnelweg horen ook nog wat andere minimum ontwerpsnelheden (bijv. 50 km/u recht en 25 km/u bocht), minimum lengte (bijv. 12 minuten bij 50 km/u = 8,33 km), het verbieden van drempels, hellingen > 2% en andere wegdeelnemers (met name dieren: paarden en honden), onderhoud (inclusief vegen), beleid (verbieden om geheel af te sluiten voor werkzaamheden, ruime aankondiging vooraf van richtingsveranderingen/keuzemogelijkheden/tijden wanneer de veerboot vertrekt/brug opent).

Alle huidige snelfietsroutes zijn tot nu toe relatief slakkenpaadjes, m.u.v. Vlissingen-Middelburg doordat het langs een kanaal gelegen is en qua vorm klopt. Echter daar durf ik op die 3,3 kilometer (gemeten vanaf Souburg) niet vol gas te gaan om niet bij een klapband in het kanaal te belanden. Er is daar geen afscheiding tussen fietspad en kanaal. En verder is die route een losse flodder zonder enige aansluiting op een andere snelle fietsroute naar Rotterdam of Roosendaal. Den Bosch-Veghel ligt ook langs een kanaal maar is over de totale lengte slechts 4,6 kilometer (gemente vanaf Veghel tot de sluis bij Schijndel) een snelfietsroute, de resterende 10 kilometer zijn "gedeeld" met auto's en vrachtwagens danwel een een slalomparcours met scherpe en haakse bochten, kruisingen en uitritten.

Fietssnelweg scheelt 50 auto’s in de spits
17-04-2018
Jacobs,

B-rider onderzoekers onderzoek eens wat breder, zoals echte regenalternatieven, plaats bijvoorbeeld eens wat overkapte fietsen (bijv. als tijdelijke cadeautjes) in de onderzoeksmix én onderzoek of als iemand een overkapte fiets, niet overkapte fiets én een auto ter beschikking heeft, of men de auto gaat nemen als het regent.

Maar voorlopig is met name de gebrekkige infrastructuur: beschikbaarheid, onderhoud en beleid een reden voor automobilisten die niet heel volhardend zijn om snel weer te stoppen met dat fietsen.

Een voorbeeld: Delft-Utrecht = 65 kilometer met de auto én al 75 kilometer met een route waar je door kunt fietsen (en die route ligt niet langs de A-12 met zijn vele stops).
 

Fietsers laten zich niet verleiden om in de regen te rijden
17-04-2018
Robert van der Sluiszen,
Als voormalig verstokte automobilist en sinds enige jaren enthousiast speed pedelec rijder, heb ik juist het gevoel dat de overheid (en ook een deel van de Fietsersbondleden) ontzettend graag wil dat ik mijn dagelijkse ritten naar het werk (en terug) weer met de auto afleg.
Fietsen bevorderen via de portemonnee
16-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Het waren niet enkel eenzijdige (SVC) of motorvoertuigongevallen (BMV) of botsingen met treinen , maar ook ongevallen door "falling tree" vallende bomen dus. Voor die motorvoertuigongevallen zal een gescheiden infrastructuur zeker helpen zeker voor mannen, want die maakten de hoofdmoot uit van de dodelijke ongevallen/onderzochte lichamen. Zoals altijd: niet alle fietshelmen beschermen evenveel, er is een enorm verschil in kwaliteit en na 5 jaar moeten ze eigenlijk vervangen worden. Het is een beetje als die gratuite aanbeveling zet je fiets met 2 twee sloten op slot, dat heeft alleen zin als je minstens één uitstekend slot hebt waarmee je fiets vastzit aan een onverplaatsbaar, stevig object. Voor diegenen die naar de Tsjechische site willen gaan: cave, er staan expliciete zwart-witfoto's van autopsies op. 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Wanneer een helm zinloos is en wanneer het je leven kan redden
16-04-2018
Roland Haffmans, -

"Het ging vooral eenzijdige ongevallen, zoals een val van de fiets of tegen een obstakel aan rijden." ... "dat hun onderzoek laat zien dat gescheiden infrastructuur voor fietsers noodzakelijk is"  Dat vermindert niet het aantal eenzijdige ongevallen.

Wanneer een helm zinloos is en wanneer het je leven kan redden
16-04-2018
Roland Haffmans, -

"Het ging vooral eenzijdige ongevallen, zoals een val van de fiets of tegen een obstakel aan rijden." ... "dat hun onderzoek laat zien dat gescheiden infrastructuur voor fietsers noodzakelijk is"  Dat vermindert niet het aantal eenzijdige ongevallen.

Wanneer een helm zinloos is en wanneer het je leven kan redden
12-04-2018
Joop Nijenhuis,

Geweldige voorbeelden van veel te smalle fietspaden, de fiets mag conform de wet maximaal 1,50mtr breed zijn. De fiets moet dan wel drie of vier wielen hebben, maar is conform de wet nog steeds een fiets.

Innovatief wegdek: goedkoper en sneller
10-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Die regel:  "Kunststof vezels in het beton moeten zorgen voor een hoge sterkte en een lange levensduur" (kunstofvezels neem ik aan) geeft mij kippenvel. Er wordt gediscussieerd over microplastics in het milieu en dan maken we dit soort fietspaden? Er rijdt een heel scala aan voertuigen over fietspaden en het wegdek slijt sowieso dus waarom geen natuurlijke vezels of zijn deze kunststofvezels snel en totaal afbreekbaar (TU Delft heeft natuurlijke vezels gebruikt in hun Velox-velomobiel)? Bij het productblad van KonwéCity stond er bij milieu niets over dit item. In het duinengebied (Wassenaar) hebben ze asfaltpaden vervangen vanwege de milieuimpact. En 10 jaar levensduur dan moet je vaak vervangen en dat is weer negatief voor het milieu en de fietsers die dan weer gehinderd worden, dus de balans moet wel opgemaakt worden. 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Innovatief wegdek: goedkoper en sneller
10-04-2018
Roland Haffmans, -

Hoe gaat het met die betonlaag op een asfaltfietspad met boomwortelproblemen? Natuurlijk is een fietspad met lichter materiaal beter zichbaar in het donker. Dit punt speelt bij wegbeheerders die bij wegen wel en bij fietspaden niet voor belijning zorgen. Of wordt beton misbruikt om af te zien van belijning?

Innovatief wegdek: goedkoper en sneller
10-04-2018
Robert Hulshof, CROW

Dag Monique, zie hiervoor de website van de Tour de Force: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?section=tdf&lang=nl&mode=newsArticle&repository=Ambitieuze+fietssteden+gaan+voor+een+tien 

Met vriendelijke groet,
Robert Hulshof

Ambitieuze fietssteden gaan samenwerken
09-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Een forfaitaire bijtelling klinkt aardig, maar schrijft zo moeilijk. Maar die opmerking van de staatssecretaris: "Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files", klinkt mooi, maar laat het dan ook in die volgorde gelden. Ik heb vaak de indruk dat ze het juist andorsom bedoelen. Eerst de files verminderen de rest is secundair. Kijk maar waar wij moeten fietsen in de stad: in de uitlaatzone.

 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker
09-04-2018
Etienne Bral, Fietsersbond

Het advies om trappers van een kinderfiets te halen om kinderen te laten wennen aan de fiets en het evenwicht op een fiets, cranks eventueel met tiewrap vastzetten en zo geen extra loopfiets te hoeven kopen (voor mensen met een kleine beurs) werd al jaaren geleden door een Britse site geadviseerd. Heb ik ook ooit in ons fietsblad geschreven. 

 

Etienne Bral , lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Fietsles voor de allerkleinsten
09-04-2018
Monique Verhoef, Move Advies

Ik zou graag willen weten welke gemeentes F10 gemeente zijn. Wie kan mij hierin verder helpen?

Ambitieuze fietssteden gaan samenwerken
09-04-2018
Irma Bijl-Rodenburg, Gemeente Rotterdam

Mooie ontwikkeling. Eenvoud is aantrekkelijk: een forfaitere bijtelling in plaats van een kilometerregistratie voor de fiets van de zaak. Nog eenvoudiger en stimulerender is 0% bijtelling voor de fiets van de zaak.

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker
09-04-2018
Ronald Wittenberg, Wittenberg-Verkeerseducatie

In Nederland bestaat het programma SCHOOL op SEEF waarin gestreefd wordt naar een samenwerking tussen ouders, school, gemeente, etc. De expertise op school, communicatie met ouders (onder andere door filmpjes) en vooral veel thuis oefenen. http://schoolopseef.nl/ 

Fietsles voor de allerkleinsten
09-04-2018
Roxy Tacq, ANWB

Beste Kees,

De opmerking die je plaatst begrijp ik. Vrij logisch dat veel ritten over de gemeente grens gaan. Uiteraard is fietsveiligheid in iedere gemeente van belang.

De ANWB heeft, in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen, haar leden gevraagd over fietsen in hun eigen gemeente. We hebben dat gedaan in 30 gemeenten. Zie https://www.anwb.nl/belangenbehartiging/verkiezingen/gemeenteraadsverkiezingen-2018 voor de vragen die we hebben gesteld en hoe we de gemeenten hebben geselecteerd.

We kunnen niet in ieder onderzoek alles uitvragen ;)

Werk aan de winkel voor gemeenten
09-04-2018
Henk Bakker,

Haaietanden dienen precies voor de kruisende weg geplaatst, en niet al een eind ervoor zoals CROW adviseert wanneer er bv ook een zebrapd is. CROW geeft zelf aan dat weggeberuikers pas op het laatste moment naar verkeerstekens kijken.

Den Haag gaat voor haaientanden en kruisen op kruispunten
08-04-2018
Joop Nijenhuis,

Inderdaad is de kop in tegenspraak met de rest. Maar om maar met een gedrocht te beginnen, de werkkostenregeling. Ik vraag me werkelijk af of de wetgevende macht dat stuk proza wel eens gelezen heeft en of ze dat begrepen. Voor wie maak je zo'n regeling?, voor de fiscus of de rechter die weer hun zogenaamde suprematie kunnen tonen of voor de burger die het moet snappen zonder een cum laude van de een of andere universiteit? Wel lopen zeuren over de allerlaatste belastingcent, en zelf hun eigen voordeeltjes maar snel onder het tapijt schuiven. Opvallend gewoon hoe snel de voordelige vertrekregeling bij de belastingdienst onder het tapijt is geschoven en wij moeten daarvoor maar betalen en keer op keer allerlei leugens slikken. Er is nog nooit een regeling geweest waar de burger voordeel van had. Ook de allerlaatste belofte op minder belasting is aan de andere kant al weer dichtgetimmerd met hogere btw, hogere lasten en ga zo maar door. Niks meer in je portemonnee. En zo gaat dit al tientallen jaren.

Fietsen bevorderen via de portemonnee
08-04-2018
Joop Nijenhuis,

Op een goed aangelegd fietspad zijn hoge snelheden mogelijk. Ik rijd zelf gemiddeld 25km/u over het gehele traject van ongeveer 26,3km. Om dat te bereiken moet ik minimaal 30km/u rijden. Soms lukt het met gunstige wind om ongeveer 35km/u te rijden. Voor korte stukken met een gunstige wind (dat is een windje van 3 á 4 bft in de kont van de fiets) lukt het mij wel eens om tegen de 44km/u te rijden. Ik heb een 20" achterwiel in mijn velomobiel. Er zijn modellen met een 26" achterwiel en die gaan met hetzelfde vermogen veel harder. Snelheden van 40 tot 50km/u zijn geen uitzondering. Omdat het allemaal trikes of vierwiel fietsen zijn is er geen gevaar, de velomobiel ligt zeer stabiel op de weg. Zo ben Ik in staat om kilometerslang op een fietsstrook te blijven rijden die maar een paar centimer breder is dan mijn spoorbreedte (78cm) van de voorwielen, rechts loopt het sterk af, links de afbakening die als je daar overheen rijd een hobbelende belevenis geeft en niet prettig is. Het kiezen tussen een 20" of een 26" achterwiel heeft te maken met bouw van de velomobiel, de bagageruimte, één reserveband en nog enkele andere overwegingen. Ik rijd nu ruim een jaar met een velomobiel, daarvoor reed ik 5km per jaar op een fiets. De reden om over te stappen op een velomobiel ligt gelegen in het feit van dat ik uit de zone van gevaar op suikerziekte moest komen en dat ik knetterende hoofdpijn kreeg van de trein door dat het overgrote deel van de reizigers verslaafd zijn aan hun mobiel en deze zonder er bij na te denken gebruiken in een kooi van Faraday. De som van smog van de maximale zendvermogens van de mobieltjes, om maar contact te houden met de zend/ontvangstmast, bezorgde mij stevige hoofdpijn. De trein is daarmee verworden tot een gif koker.

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
08-04-2018
Joop Nijenhuis,

@Roland; als we op deze manier blijven redeneren komt het er nooit van en blijven er onnnodig slachtoffers vallen. Vooruitzien is regeren, ook hier. De fiets is niet alleen een transport medium, maar ook een stuk gereedschap om allerlei "welvaarts" ziektes zoals suiker de kop in te drukken. Als je die kosten ook even meeneemt zijn de kosten van goede en veilige fietspaden een schijntje in vergelijk bij de besparing op de medische kosten voor alleen dat gedonder met suiker.

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Roland Haffmans, -

@Kees van Malssen, "ruime bochten, ongelijkvloerse kruisingen, breed genoeg en goed wegdek" dat vraagt veel geld voor weinige fietsers. Zolang in de stad het fietswegdek vaak matig is, de fietspaden krap en ongelijkvoerse kruisingen uitzonderlijk, zijn er andere prioriteiten. Welke delen van de F12 worden nu intensief gebruikt?

 

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Robert van der Sluiszen,
Het bizarre is dat je op een aantal snelfietspaden helemaal niet mag rijden met een speedpedelec. Dat is net zoiets als een nieuw autocircuit aanleggen en vervolgens sportwagens de toegang tot die autocircuits ontzeggen.
Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Kees van Malssen,

Roland: die 40 km/h is goed te halen, MITS aan de voorwaarden van een fietsSNELweg voldaan is: ruime bochten, ongelijkvloerse kruisingen, breed genoeg en goed wegdek. En natuurlijk een goede fiets en fitte rijder. Dat wel natuurlijk.
Waarom zou 40 km/h met een fiets gevaarlijk zijn, maar niet met een auto, motor, bromfiets of speedpedelec? Autosnelwegen gaan ook niet DOOR een stad, dus fietsSNELwegen ook niet, maar slim LANGS een stad. Genoeg om zo de stad in te kunnen, maar ook om er voorbij te kunnen naar de volgende plaats. Kijk maar eens goed op de link en hoever de F12 eigenlijk er al is, als alleen de knelpunten weggehaald worden.

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Roland Haffmans, -

"Kees van Malssen, ´´kun je met een snelle fiets(er) in drie uur van Den Haag naar Arnhem´´

Dat betekent zo´n 40 km per uur gemiddeld, nogal gevaarlijk en onwaarschijnlijk!! Zorg voor prettige, doorgaande fietsroutes die vooral goed aansluiten op het stedelijke fietsnet. Snelle fietsroutes van stadsrand tot stadsrand en daar in het niets stoppen zijn geldverspilling.

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Kees van Malssen,

Het zal wel aan mij als rotondeliefhebber (te lang in Engeland gewoond?) liggen, maar ik vind dit wel een mooie, goed uit te leggen oplossing. De ring heeft voorrang, de rest niet. Simpel en handig uit te voeren, met als bijkomend voordeel dat op elke plaats rechts afslaand fietsverkeer altijd door kan.

Groningen neemt opvallende fietsrotonde in gebruik
07-04-2018
Kees van Malssen,

Zolang op de plaats van 1 auto 12 fietsen passen, lijkt me opheffen autoparkeerplaatsen een uitstekende manier om in ieder geval dat "probleem" op te lossen. Wat ruimtegebruik is auto-delen zinniger dan fietsdelen.
Free floating is een slecht plan: ik zie al (werkelijk) fietsen in weilanden en op andere verlaten plekken liggen. En niet een paar uur, maar dagen/weken.

Mythes rond deelfietsen genuanceerd
07-04-2018
Kees van Malssen,

P. Lomito is wel heel erg fan van de speed-pedelec. Maar er zijn ook een paar 100.000 mensen die op eigen kracht 25-30 km/h fietsen over die 20-30 km enkele reis waar die speed pedelec nu zo voor wordt gepromoot. 
Geen vergissing: ik heb liever iemand op een speedpedelec dan in een auto, maar voorlopig zijn ook op die langere afstanden de eigen-kracht fietsers (veelal op race- of ligfiets) zeer ruim in de meerderheid. En ook zei willen erg graag fietssnelwegen ipv snelfietsroutes (bedankt voor de nuance Ivo :)

Fietssnelweg scheelt 50 auto’s in de spits
07-04-2018
Kees van Malssen,

Helemaal eens met Kees Bakker. Mensen overschatten het effect van geluiden en vertrouwen er soms ook teveel op. Er zijn heel veel redenen waarom mensen bepaalde geluiden niet bewust waarnemen. Grappig voorbeeld: ik belde EN gebruikte een elektrische toeter voor ik iemand inhaalde. Even later bij het verkeerslicht kreeg ik het verwijt dat ik niets had laten horen.... Niet de eerste en niet de laatste keer. Ik reken er dus nooit op dat ik gehoord word, pas als de reactie dat duidelijk maakt.

Jongeren compenseren voor risico’s smartphonegebruik
07-04-2018
Kees van Malssen,

Dan mag er wel flink wat verbeteren, want ik kom meer en meer verdwaalde deelfietsen tegen. Nog niet op hinderlijke plaatsen, maar het ziet er niet naar uit dat er enige zorg voor die fietsen gegeven wordt.

Ook Rotterdam damt toevloed deelfietsen in
07-04-2018
Kees van Malssen,

Terechte pleidooien om niet de speed-pedelec (of andere snelle fietsers) "aan te pakken" maar het onderliggende probleem van goede fietsinfrastructuur. Zodra die op orde is - de CROW richtlijnen als minimum en niet als maximum beschouwen - ben je van de meeste problemen af. Overigens een pluim voor de gemeente Rotterdam, die hard werkt aan goede fietsinfrastructuur. Gordelweg een juweeltje, met breed, goed onderhouden fietspad met ongelijkvloerse kruisingen. En een gedegen aanpak van een melding over ijsvorming bij een condenspunt van de HSL tunnel. Het probleem werd binnen korte tijd aangepakt en grondig ook nog.

‘Hogere snelheid gewone e-fiets mogelijk maken’
07-04-2018
Kees van Malssen,

Zijn deze poortjes dan ook breed genoeg voor bakfietsen en andere buitenmaat fietsen?
Verder goed bericht :)

Nieuwe entree voor stationsstallingen
07-04-2018
Kees van Malssen,

Bij de fietstelweek werd ook zo'n vraag gesteld. Alleen werd er "even" aan voorbij gegaan dat mijn fietsrit normaal gesproken door meerdere gemeenten gaat (Gouda, Zuidplas, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen). Dus welke gemeente wordt nu veiliger (of onveiliger) gevonden als ik wat aanvink? Allemaal? Mijn woonplaats? Mijn werkplaats?

Werk aan de winkel voor gemeenten
07-04-2018
Kees van Malssen,

Net als Joop rijd ik (meestal) in een velomobiel. Juist met regen is dat fietsen extra genieten, met op de radio de fileberichten die weer over een "monsterspits" spreken. Nee, regen is juist een reden om NIET met de auto te gaan. O ja, misschien dat 40 km enkele reis ook een rol speelt? Nat wordt je dan toch wel, of het wel of niet regent.

Fietsers laten zich niet verleiden om in de regen te rijden
07-04-2018
Kees van Malssen,

Het ligt voor de hand waarom de huidige "snelfietsroutes" nog niet het beoogde effect hebben. Het zijn namelijk nauwelijks SNEL fietsroutes, nog veel te veel conflictpunten, slechte aansluitingen met onderliggend netwerk en te korte stukken. Echte progressie maak je door deze routes aan te leggen zoals ook de autosnelwegen worden aangelegd: ongelijkvloerse kruisingen, goed wegdek, ruime bochten, eenvoudige navigatie en vooral: lengte. Een "kapstok voor denken" is hierbij de F12, van Den Haag naar Arnhem. Ook bruikbaar voor deeltrajecten. En, indien helemaal klaar, kun je met een snelle fiets(er) in drie uur van Den Haag naar Arnhem (of omgekeerd).

Onderzoek naar vraag waarom snelfietsroutes niet leiden tot fors meergebruik
07-04-2018
Kees van Malssen,

Heel goed dat er vooral ook met gezond verstand naar de data gekeken wordt en ook niet verrassend dat buitengebieden dunner gesampled worden. De allermakkelijkste manier om de kwaliteit van de data te verbeteren, is om niet 1 week, maar 2 weken of zelfs een maand te laten tellen. Juist de meer incidentele ritten zullen dan beter tot uitdrukking komen, herhaalpatronen (elke woensdag hetzelfde ritje) worden scherper neergezet. Bovendien is het voor de deelnemende fietsers geen extra werk om iets langer de app actief te houden.

Dit geldt allemaal ook als via een ander kanaal zoiets gedaan wordt.

Komt er dit jaar een Fietstelweek?
06-04-2018
Joost Christiaans,

Op tijd strooien, gellen, borstelen en vegen is niet de favoriete hobby van de gemeente Renkum en provincie Gelderland of de partij(en) die ze daarvoor inschakelen. De fietsersbond is op zoek naar gemeente en provinciegrenzen, nou die zie je het duidelijkst in de kwakkelwinters!

Snelfietsroute ijsvrij gehouden met restwarmte papierfabriek
06-04-2018
Joost Christiaans,

Helemaal mee eens. Verkeerskunde is volgens mij de enige wetenschap waarbij met de uitkomsten uit onderzoek (vrijwel) niets wordt gedaan, danwel primair het tegenovergestelde wordt gedaan (zoals almaar meer verkeersaantrekkend asfalt aanleggen voor automobilisten) of de weg om de 3-5 jaar volledig herinrichten in het kader van de doorstroming, wat bakken met geld kost en voor geen enkele gebruiker substantieel iets oplevert dan verspilling van veel belastinggeld.

Of deze onderzoeksrapporten worden niet gelezen en geinterpreteerd door ambtenaren bij ministeries, provincies en gemeenten en omgezet in beleid (woorden) en uitvoering (daden).

De kwaliteit van wegdek van fietspaden is over het algemeen matig en het gevoerde beheer en onderhoud veelal via het piepsysteem of niet meer dan het hoogst noodzakelijke onder het mom van een bepaalde doelmnatigheid of kwaliteitsbeeld bepaald vanachter een bureau of een raadszaal.

Waarom zijn er bijvoorbeeld op alle grote bruggen en viaducten met een fietspad geen (doorzichtige) schermen te vinden die de fietser windschaduw geven en ontzien van lawaai, uitlaatgassen en nattigheid/nevel afkomstig van langsrazende verkeer. Of constructies die vervuiling van het fietspad vanaf de rijbaan voorkomt. Zo kan je nog wel even doorgaan helaas...

Misschien proberen verkeerskundigen straks wel het weer te beinvloeden als ultieme maatregel!

Fietsen bevorderen via de portemonnee
06-04-2018
Roland Haffmans, -

Wordt het fietspad het hele jaar verwarmd, vanwege enkele ijdagen?

Strooit de provincie wel buiten die 1.7 km strook?

Snelfietsroute ijsvrij gehouden met restwarmte papierfabriek
06-04-2018
Roland Haffmans, -

"De kwaliteit en snelheid van de fietsroute en het weer zijn bijvoorbeeld veel belangrijker" Dat bekend zijnde, waarom dan die kop met de nadruk op geld, juist bij een "kennisinstituut" verwacht je dat niet?

Gewoon zorgen voor aantrekkelijke fietsroutes met weinig vertraging op de kruisingen en een redelijk wegdek. Opvallend hoe matig het wegdek van fiestroutes vaak is, veelzeggend!. Voor het weer hoeven de fietsroutes niet overdek te zijn, zoals sommige denken, belangrijker zijn windluwe fietsroutes, waarom krijgen die nauwelijks aandacht?

Fietsen bevorderen via de portemonnee
05-04-2018
Peer Holthuizen, projektkunst.net

Leuk dat er na zoveel jaren een levendige reeks reacties ontstaat.

Gevoeld zo´n honderd jaar geleden was ik uitgenodigd bij de normalisatiecommissie Windhinder:

resultaat: alleen de de voetganger is van belang, want een dynamisch model m.b.t. een rijdende fietser staat haaks op de ventilatiebehoefte in de beboowde kom t.a.v. uitlaatgassen.

Zie publicatie Fietsberaad 2015 / Projectperiode 1989-1997:

http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&repository=Fietsend+Ruimte+Bewegen

 

Met vriendelijke groet

Peer Holthuizen

 

Zijwind is serieus verkeersveiligheidprobleem voor de fietser
04-04-2018
Martin de Vries, Dynniq Nederland B.V.

AVG = Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Op 25 mei 2018 is de nieuwe ingrijpende Europese privacyverordening van toepassing. In de uitvoeringswet AVG zijn de verschillen met de huidige regelgeving vastgelegd.

Grootschalige proef met connected bike in Kopenhagen
04-04-2018
Martin de Vries, Dynniq Nederland B.V.

@Teeja: dat is één van de opties die je met de techniek van de connected fietser kan realiseren. In kader van de nieuwe privacy wetgeving wordt dit wel een heel erg lastige. Want om dit te doen zul je locatiedata van personen open moeten gaan delen. Zelfs als deze anoniem zijn staat dat mogelijk op gespannen voet met de AVG.
Wat óók kan is het dynamisch hoog schakelen van de openbare verlichting.

Grootschalige proef met connected bike in Kopenhagen
04-04-2018
Teeja Arissen, Fietsersbond

De optie die Peter Smit noemt zou ik graag onderzocht willen hebben. Daar zou veel behoefte aan kunnen bestaan. 

 

Grootschalige proef met connected bike in Kopenhagen
04-04-2018
Jaap de Lange,

Het zal voorvechters van rechten voor fietsers een gruwel zijn, maar ik kies er soms in extreme gevallen (krachtige zijwind, smalle weg) voor om in de berm stil te staan om een vrachtwage te laten passeren.

Zijwind is serieus verkeersveiligheidprobleem voor de fietser