Kenniscentrum voor fietsbeleid

Reacties op Kennisitems

Reactie Kennisitem
11-08-2018
Kees van Malssen,

In eerste instantie was ik nogal sceptisch over dit concept en in zekere zin ben ik dat nog steeds. Aan de andere kant: wegen zijn voor een zeer groot gedeelte van de tijd niet bedekt en daarmee vormen ze een aanzienlijk oppervlak dat voor de winning van zonne-energie gebruikt kan worden. Om dit economisch interessant te doen, is het wel nodig om te concentreren op lage productiekosten en een houdbaarheid die minimaal die van "normaal" wegdek evenaart, zodat er geen extra onderhoudskosten bijkomen.

Zonnefietspad nog niet uit het experimentele stadium
11-08-2018
Kees van Malssen,

Aangezien de officiele maximum snelheid voor snorfietsen gelijk is aan die van e-bikes, ligt het veel meer voor de hand om de (prijs)vergelijking daarmee te maken. Dan zijn ze ongeveer even duur. E-bikes zijn dan zelfs veel goedkoper als je ook de brandstofprijs meerekent. Het argument "actieradius" is een non-argument, aangezien ook snorfietsen zelden gebruikt worden voor afstanden die de actieradius van een e-bike overstijgen.
Overigens, echte fietsen hebben een nog veel grotere actieradius.

Kortom: verkoop fossiele snorfietsen (=op fossiele brandstof) verkopen en deze vorm van luchtverontreiniging zal geleidelijk aan verdwijnen.

De elektrische snorfiets wordt het nog even niet
11-08-2018
Kees van Malssen,

Weer een sterk staaltje symboolpolitiek. Een apart verbod is helemaal niet nodig. Immers, artikel 5 van de verkeerswet verbiedt al het in gevaar brengen en/of onnodig hinderen van het verkeer. Op grond van dat artikel kan iedereen die gevaarlijk bezig is, aangepakt worden. 

 

Minister komt met verbod op handheld telefoongebruik op de fiets
11-08-2018
Kees van Malssen,

Het allerbelangrijkste element voor een snelfietsroute: door kunnen fietsen. Dus geen haakse/scherpe bochten, geen verkeerslichten en als er dan toch kruisende wegen aansluiten: voorrang voor de fietser met bovendien ruim zicht van alle kanten. Geen vaart hoeven minderen is de grootst mogelijke bijdrage voor een vlotte doorstroming.

Provincie Utrecht werkt aan ‘Fietspad van de toekomst’
11-08-2018
Kees van Malssen,

@Ivo Smit: niet alle naafdynamo's zijn alleen aan het voorlicht gekoppeld. Hetzij al in het ontwerp, hetzij door aanpassing van de gebruiker, kan wel degelijk ook het achterlicht gekoppeld worden. In combinatie met een automatische schakelaar, die de verlichting aan/uit zet op basis van het omgevingslicht is goede verlichting op elke fiets heel goed mogelijk.
De naafdynamo mag wat mij betreft voor "gewone" fietsen verplicht gesteld worden.

E-fietsers rijden veel vaker met licht
11-08-2018
Kees van Malssen,

Naast al dit soort "leuke" campagne achtige activiteiten, is veruit de beste stimulans het creeren van een serieus goede infrastructuur. Helaas is dat vaak een brug te ver. Soms zelfs letterlijk, als er een nieuwe brug (bv over de Gouwe, de Amaliabrug) aangelegd wordt en als bezuiniging het fietspad geschrapt wordt. Nu kunnen automobilisten in 1 keer recht door, terwijl fietsers eerst rechts, dan nog eens rechts, dan een u-bocht, dan een brede bocht naar rechts, dan twee keer een oversteek en dan nog eens naar rechts, voor ze dezelfde oversteek hebben kunnen maken, bovendien over een brug die nog eens vaker open staat ook.

Dit is wel een triest voorbeeld van hoe fietsen/fietsers NIET serieus genomen zijn.

7 tips om fietsen te stimuleren met beloningen
11-08-2018
Kees van Malssen,

Heel fijn dat nota bene als punt 1 genoemd staat:beloon ook mensen die het gewenste gedrag al vertonen! Veel te vaak zie je campagnes die mensen tot iets willen overhalen, waarbij de mensen die het al doen over het hoofd gezien worden. Of dat nu (meer) fietsen is, of zuiniger met water, energie, of zonnepanelen, of .... noem het maar op. 

Eindelijk, eindelijk die erkenning voor de voorlopers!

7 tips om fietsen te stimuleren met beloningen
08-08-2018
Speedpedelec,
Het onderzoek is uitgevoerd door dezelfde "deskundige", die de onderbouwing heeft geschreven voor het huidige fietspadverbod voor de speedpedelec (december 2014). Inmiddels is een groot aantal organisaties, en ook zijn toenmalige opdrachtgever (ministerie i&w), er inmiddels wel van overtuigd dat dat onderzoek een tikkeltje "te kort door de bocht" is (zacht uitgedrukt). Onderzoeken van deze deskundige, neem ik dan ook als een korreltje zout.
Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
08-08-2018
Henriette Jalink, Fietsersbond

In Ravenna, Italie, er naar volle tevreden op een Obike gefietst. Alleen de fiets was voor Nederlandse begrippen wel klein. In Italie fietst men meestal op kinderfietsen. Hopelijk hebben ze daar de racefietsen beter afgestemd op beenlengte ;-)

Ravenna is een kleine stad. Daar werd het geen rommeltje met de Obikes. Kan me dat in Nederlandse grote steden voorstellen, dat het echt een zootje wordt.

Obike legt het loodje. Ofo de volgende?
08-08-2018
Roland Haffmans, -

en ook al bedacht wat je doet met al die cijfers of komt dat later wel?

Rotterdam brengt fietsstromen bijna real time in beeld
08-08-2018
Martin de Vries, Speed-pedelec Groep der Lage Landen

@Lomito: uit het artikel hierboven valt niet op te maken dat de snelheid een grotere kans op letsel geeft. Intuitief denk ik dat dat wel zo zou moeten zijn en dat bijvoorbeeld de ernst van het letsel toeneemt met de snelheid.

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
08-08-2018
Reijnoud de Haan, Fietsersbond

Ik vind de zinsnede interessant; “ontwerp fietsen zo, dat men [stilstaand] met de voeten bij de grond kan”. Als leek [want fietsend op een ‘eigen kracht-fiets’] heb ik de indruk, dat electrische fietsen of vaak te groot zijn en/of een te hoog stuur hebben of dat ouderen zich vaak te foute manier van op- en afstappen hebben aangeleerd, of beide. Van de fiets vallen zie ik te vaak voor mijn ogen gebeuren

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
07-08-2018
anneloes groenewolt, Fietsersbond

Mijn elektrische fiets doet bij aanzetten van de ondersteuning automatisch het licht aan. Je moet dus een handeling doen om hem uit te zetten. Als je nergens aan denkt, blijft hij aan. Waarschijnlijk is dat bij meer e-bike-merken het geval. Dat maakt natuurlijk ook verschil.

E-fietsers rijden veel vaker met licht
07-08-2018
Kees Rotteveel, Gemeente Zaanstad

Wat kost zo'n systeem?

Rotterdam brengt fietsstromen bijna real time in beeld
06-08-2018
Jan Helmer, Fietsersbond

Ik ben het helemaal met Kees van Malssen eens!

'Boe' tegen spookfietsers
04-08-2018
Speedpedelec,

@Ronald Haffmans: Naast een speedpedelec ben ik ook in het bezit van een supereenvoudige vouwfiets. Met maar één versnelling voor 99 euro nieuw gekocht bij de Halfords (merkloos). Om 12 km/h te rijden, moet ik al flink mijn best doen. Dus als ik met mijn vouwfiets op het fietspad rijdt, rijden alle overige fietsers mij in de weg. En rijdend op mijn speedpedelec op het fietspad (ik weet het: zwaar verboden en nog net geen misdrijf) is het precies andersom. Ik zal 't onthouden.

 

De elektrische snorfiets wordt het nog even niet
04-08-2018
Speedpedelec,

Henk Bakker, citaat "bellen op de fiets is niet gevaarlijk is mijn ervaring". Met andere woorden: als je met een voertuig aan het verkeer deelneemt, is het niet gevaarlijk om je door andere zaken te laten afleiden. Ik denk dan aan die 13 jarige jongen uit Kortenhoef die in 2015 overleed omdat hij op zijn mobieltje zat te kijken. Zijn vader zette zich daarna in voor een verbod op het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen.
Ongelooflijk dat er mensen zijn die er dat soort ideeen op na houden. Past wat mij betreft in de categorie "dronken in een auto rijden is niet gevaarlijk" en ook "2 pakjes sigaretten per dag roken is erg gezond".

Minister komt met verbod op handheld telefoongebruik op de fiets
02-08-2018
Evert Bouws, Fietsersbond

Elke vorm van bellen - ook handsfree - in het verkeer is volstrekt onverantwoord, omdat het afleidt. Zelfs het beluisteren van radio e.d. is eigenlijk al niet verantwoord. Het enige motief om onderscheid te maken zal de pakkans.wel zijn.

Minister komt met verbod op handheld telefoongebruik op de fiets
02-08-2018
Stefan Langeveld, Baluw

Waarschijnlijk heeft KIM niet gevraagd: Vindt u het acceptabel dat de overheid een veelgebruikt vervoermiddel geheel verbiedt ? 

@ Roland Ook e-fietsen rijden met hun hoge snelheid veel fietsers op het fietspad in de weg.

De snelleren zitten de langzameren in de weg ? Aparte redenering. 

De elektrische snorfiets wordt het nog even niet
02-08-2018
P. Lomito,

Ik heb anders video's (GoPro) van bellende/appende fietsers die zichzelf maar vooral ander verkeer in levensgevaar brengen door hun "gedrag". Ik ben blij dat de minister handheld bellen op de fiets gaat verbieden. De opmerking over sociale norm doet echter vermoeden dat de handhaving achterwege zal blijven zodat het vooral gebakken lucht is.

Minister komt met verbod op handheld telefoongebruik op de fiets
02-08-2018
P. Lomito,

Alleen spijtig dat de Nissan Leaf een milieuvervuilende elektrische auto is en daarom beter te vermijden.

Nissan Leaf krijgt 5 Euro NCAP-sterren mede dankzij fietsersdetectie
02-08-2018
P. Lomito,

Blijft wel het feit dat je op een (speed) pedelec of elektrisch ondersteunde fiets een grotere kans op letsel loopt bij een ongeval vanwege de hogere snelheid. En die kans wordt ook nog eens groter naarmate de bestuurder ouder is en daardoor kwetsbaarder voor bijvoorbeeld botbreuken . 

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
01-08-2018
Cor van Angelen, Kracht van Utrecht

Een vrij algemeen middel om de fiets te stimuleren en een goed signaal af te geven dat fietsen echt een oplossing is voor veel problemen en het halen van klimaatdoelstellingen: schaf de BTW af op alle (E)fietsproducten.

7 tips om fietsen te stimuleren met beloningen
01-08-2018
Ivo Smit, Fietsersbond

Fietsen met naafdynamo en LED verlichting sturen alleen de koplamp aan. Die blijft meestal aan staan zonder dat de bestuurder dat merkt of last van heeft.

Is dat een voor- of een nadeel? Voordeel is de zichtbaarheid in het verkeer. Nadeel kan zijn de, vaak, slecht afgestelde koplamp waardoor die soms tegenliggers irriteert. Wel apart dat fietskoplampen nu al zo fel kunnen zijn. Kan het zijn dat daardoor het achterlicht vergeten wordt en niet meer, handmatig, wordt ingeschakeld?

 

E-fietsers rijden veel vaker met licht
01-08-2018
Frans Verkade, Fietsersbond

Slecht hulpmiddel: Geen piep geen gevaarlijke kruising of toch wel? De gevolgen laten zich raden...

 

Frans V

Slimme fietsbel voor senioren
01-08-2018
Ria Glas, Fietsersbond

Wat voegt dit toe ten opzichte van detectielussen op grotere afstand van de kruising?

Met een flinke stroomstoot is de track and trace van de fiets na diefstal te vernielen.

Waarschuwen voor kuilen in het wegdek. Jeah. Als ze bekend zijn, haal je die toch weg, als fietsvriendelijke gemeente?

Worden hier problemen bij een oplossing gezocht?

Ede experimenteert met persoonlijke groene golf voor fietsers
01-08-2018
Teeja Arissen, Fietsersbond

De juiste uitspraak zou zijn: de E-bike is niet gevaarlijker dan de gewone fiets per gereden kilometer. 

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
01-08-2018
Teeja Arissen, Fietsersbond

De juiste uitspraak zou zijn: de E-bike is niet gevaarlijker dan de gewone fiets per gereden kilometer. 

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
01-08-2018
Roxy Tacq, ANWB

Interessant is ook de "Save our side walks" oproep die Bird doet aan concurrenten in de markt. https://www.bird.co/sos-pledge-mar272018. Het lijkt mij mooi als overheden hier op aanhaken en met marktpartijen gaan kijken hoe dit soort deel-vervoersmiddelen in goede banen geleidt kan worden.

De elektrische step komt eraan
01-08-2018
Henk Bakker,

Minister heeft niets beters te doen blijkbaar. Handhold bellen op de fiets wordt verboden. Niet om de onveiligheid maar om de duidelijkheid. Bellen op fiets niet gevaarlijk is mijn ervaring. Appen enzo wel. Na de fietser de voetgangers?

Minister komt met verbod op handheld telefoongebruik op de fiets
01-08-2018
Roland Haffmans, -

@Johanna Kroon,

".. voor de ongevallenkans weinig uitmaken of je naar de fietstijd kijkt of de afgelegde kilometers:  de hogere snelheid van de electrische fiets leidt immers tot een kortere fietstijd" - "Of zie ik het verkeerd?" Zelfde afstand, maar kortere tijd, dus maakt het uit.

 

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
01-08-2018
K. Knippenberg, Gemeente Beuningen

Johanna, wat veel grappiger is aan de statistieken is dat eerst bijvoorbeeld 5% van alle fietsen elektrische fietsen waren. Wat als straks 7 op de 10 fietsen in Nederland een elektrische is? Jeetje, dan gebeuren er verhoudingsgewijs veel ongevallen met elektrische fietsen zeg! Kortom, bij een verandering van een fietswagenpark, kun je op een gegeven moment niet meer verdisconteren of vergelijken, omdat de fietswereld simpelweg veranderd is. Het heeft ook geen zin.

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
01-08-2018
Ruud Kuntzel, Politie Noord-Holland

Hans,

Ik ben het met je eens en dat laatste lijkt me niet meer dan logisch. Met alleen de melding dat een bepaald punt als gevaarlijk wordt gezien, kan een wegbeheerder niets. Men zal dus later, via de app, moeten aangeven waarom dat punt als gevaarlijk wordt ervaren.

Verder zie ik niet zoveel in alleen een melding van een piepje of een lichtje. Daarmee weet je nog niet waar je op moet letten en dat je altijd op moet letten is ook logisch. Ik zie dus geen voordeel in dit apparaatje.

Slimme fietsbel voor senioren
01-08-2018
Martin Borsje, Fietsersbond

Een belangrijke oorzaak is natuurlijk ook gelegen in het feit dat de verlichting van een e-bike niet afhankelijk is van een dynamo, separate batterijbverlichting en bedrading e.d. vaak veel degelijker is gemonteerd.

Voor gewone fietsen geldt dat de verlichting vaak gebaseerd is op wrakke betterijverlichting of slecht uitgevoerde kwetsbare dynamoverlichting.

Wat mij betreft zou een naafdynamo verplicht gesteld mogen worden...:-)

E-fietsers rijden veel vaker met licht
01-08-2018
Johanna Kroon, Johanna Kroon

Ik vraag me af wat  de maatstaf 'aantal ongevallen per kilometer' voor gevolgen heeft voor de uitkomst. Wat zou er uit het onderzoek zijn gekomen als de maatstaf was geweest 'aantal ongevallen per gefietst uur'? 

Een electrische fiets gaat sneller dan een gewone fiets, in dezelfde fietstijd worden dus meer kilometers afgelegd.

Bij mensen die van A naar B fietsen zal het voor de ongevallenkans weinig uitmaken of je naar de fietstijd kijkt of naar de afgelegde kilometers:  de hogere snelheid van de electrische fiets leidt immers tot een kortere fietstijd. 

Maar bij recreatief fietsen kan het wel uitmaken, want daar willen mensen vaak niet zozeer een aantal kilometers afleggen, maar een bepaalde tijd fietsen. Stel een electrische fietsrecreant wil 3 uurtjes gaan fietsen, en hij legt in die tijd 1,5 keer zoveel kilometers af als hij op een gewone fiets gedaan zou hebben. Als de kans op een ongeluk per kilometer gelijk is, zoals het onderzoek aantoont, dan loopt hij dus op zijn electrische fiets wel degelijk 1,5 keer zoveel risico op een ongeval als wanneer hij op zijn gewone fiets 3 uurtjes  was gaan rijden. 

Of zie ik het verkeerd?  

 

 

Elektrische fietser loopt niet meer risico dan gewone fietser
28-07-2018
Roland Haffmans, -

@: "Vraag in ons land is natuurlijk waar de step zijn plek vindt: op het fietspad of op de stoep.Wettelijk wordt een elektrische scooterstep in ieder geval beschouwd als snorfiets"

Een snorfiets mogelijk op de stoep, wat heeft het CROW toch tegen voetgangers?

De elektrische step komt eraan
21-07-2018
Jan Westerhof, Fietsersbond / OpenStreetMap

Op pagina 24/25 van Fietsverkeer nr 42 lijkt het artikel niet helemaal goed afgedrukt. O.a. de formule die het rapportcijfer voorspelt, ontbreekt gedeeltelijk. Het artikel lijkt ook niet goed te eindigen.

Hinderlijke ‘ontmoetingen’ allesbepalend voor succes fietsstraten
16-07-2018
Roland Haffmans, -

"Om meer mensen te verleiden om toch te kiezen voor een elektrische scooter, kom je al gauw uit bij het subsidiëren van de aanschaf, aldus het KiM-rapport."

Waarom willen de KIM schrijvers de overstap naar de fiets belemmeren? Ook e-fietsen rijden met hun hoge snelheid veel fietsers op het fietspad in de weg. Volgens het KIM mag dit met subsidie bevorderd worden. 

De elektrische snorfiets wordt het nog even niet
13-07-2018
Roland Haffmans, -

"3% elektrische fietsen en 97% gewone fietsen" een representatieve verhouding?

E-fietsers rijden veel vaker met licht
10-07-2018
Roland Haffmans, -

@: "Ook nam de lichtdoorlatendheid van de top-laag in de loop van de tijd af." EN "Zolang de lichtdoorlatenheid nog niet is afgenomen, valt de opbrengst wat hoger uit dan verwacht." Is dus de opbrengt wat(?) lager dan verwacht of mag dat niet bekend worden?

Zonnefietspad nog niet uit het experimentele stadium
06-07-2018
Birgit Cannegieter, APPM

Mooi initiatief om te kijken of ook andere aanbieders een plek in een stalling kunnen verkrijgen, naast de OV-fiets! Een belangrijke eerste stap in het aantrekkelijk positioneren van deelfietsen, maar natuurlijk nog mooier als we een stap verder durven gaan...

Ik ben een beetje terughoudend als het gaat over pilots met deelfietsen: om de FIETS te testen 'ja', om te kijken of je een fiets voor de lastmile kunt/wilt gebruiken als je dat als reiziger nog niet doet 'ja' (dan is het eigenlijk meer fietsstimulering), maar een dergelijke pilot schiet te kort als je breder het aantal geparkeerde fietsen bij stations wilt reduceren met deelfietsen. Dan is het essentieel om mensen te laten komen op de deelfiets (ipv eigen fiets) en anderen met die zelfde deelfiets weer te laten vertrekken (ipv 'tweede/stations-fiets' die daar de hele dag staat). Voorwaarde voor aankomende deelfietsers (naar stations) is het aanbieden van deelfietsen op 'herkomst'-locaties. Liefst een netwerk met fietsen dat de hele dag gebruikt wordt, anders staat de deelfiets weer een hele dag voor een kantoor geparkeerd. 

Oproep om dus ook te kijken hoe je een back to many (lees: een fiets die je anders dan de OV-fiets zonder extra kosten op meerdere plekken kunt ontlenen en terugbrengen en voor korte duur kunt gebruiken) systeem in een netwerk te testen ipv er een/meerdere deelfietsen naast te plaatsen met soortgelijke gebruikskenmerken als de OV-fiets.

IenW wil pilots met deelfietsen op stations
04-07-2018
Roland Haffmans, -

Alsnog subsidie voor een bestaand fietspad met sterk aangescherpte voorwaarden, nu 40% voorheen "het mooie is subsidies van 80 tot 90 procent" voor een ander fietspad in Zevenaar!

Fietspad van Olifantsgras laat zien wat de mogelijkheden zijn van circulair bouwen
04-07-2018
Martin Pöttker, Fietsersbond Breda

Nederland is een fietsland. Inwoners hebben meestal tenminste één fiets, maar daarnaast nog een fiets voor stadsgebruik. In de openbare ruimte en in stallingen ontstaat hierdoor plaatsgebrek. Deelfietsen zou een oplossing zijn, want dit beperkt het fietsbezit en daarmede de behoefte aan stallingsplaatsen. Er zijn al veel inititiatieven van deelfietsorganisaties. Faciliteren is de oplossing. Bijzonder is, dat inzet van deelauto's in de aandacht is. Organisatie hiervan is veel compexer en kapitaalintensiever. Het basisprincipe is evenwel gelijk.
Tot slot kan als voorbeeld de IJ-pont in Amsterdam genoemd worden. Met deelfietsen aan beide zijden van het IJ wordt de capaciteit van de pont sterk vergroot. 

Deelfiets kan stationsstallingen ontlasten
03-07-2018
Rob Stuip, Fietsersbond

Op het plaatje een "kaarsrecht" fietspad. Wat is er mogelijk met bochten en hoogteverschillen?

Zwolle krijgt een plastic fietspad
03-07-2018
Kees Bakker, Fietsersbond

Het zou zoals Marjolein zegt wel aantrekkelijk zijn om een nachtabbonement op de OV-fiets te kunnen nemen, s nacht staan de stallingen  immers vol met OV-fietsen en overdag met gewone fietsen. Bijvoorbeeld voor 15,- per maand en dan als voorwaarde dat je minimaal x dagen de fiets overdag voor een bepaald tijdstip aflevert in de stalling voor verhuur.

IenW wil pilots met deelfietsen op stations
03-07-2018
Martin Kroon, Leidse Milieuraad

De hoge rechte stoepranden zijn echte benen- en tandenbrekers. Ik ken een vrouw die haar voortanden kwijtgeraakt is na het raken van de hoge stoeprand. Het kan anders: in mijn wijk Stevenshof in Leiden zijn de randen tussen fietspaden en trottoirs met een lage ronde stoeprand afgewerkt. Die is dus niet 'unforgiving' want ook bij onbedoelde aanraking kom je niet ten val. Het is dus urgent dat de duizenden kilometers rechte unforgiving stoepranden in Nederland op termijn vervangen worden door de lage afgeronde versies.

Leeftijd speelt geen rol bij risico enkelvoudig e-fietsongeval
03-07-2018
K. Knippenberg, Gemeente Beuningen

Inderdaad Laurant, wetgeving op zijn kop! Weer nieuwe (uitzonderings)regeltjes erbij. Mensen kunnen dit allemaal niet meer bijhouden en naleven. Bovendien is er gewoon het onverplicht-fietspadbord G13 waarmee wegbeheerders al jaren hetzelfde effect kunnen bereiken. Het eigenlijke probleem is dit: vrijwel alle blauwe kentekenscooters worden af fabriek met 45km/u geleverd. Dit is gewoon strikt verboden, maar gebeurt gewoon. Je moet zelfs moeite doen om de wettelijke en verzekerde constructiesnelheid te verkrijgen op het vervoermiddel. Kortom, keiharde aanspraak (via verzekeraars) en handhaving op 25km/u is al jaren nodig. Dan was de gevaarzetting, overlast en ambtenareninzet op onnodige wetgeving allemaal niet nodig geweest!

Snorfiets mag naar de rijbaan
03-07-2018
Yorik Janmaat, TU Delft

"Daarnaast zullen gemeenten mee moeten werken aan een evaluatie/ monitoring van het gebruik van die deelfietsen"

Goed plan om naast OV-fiets ook andere deelfietsen de ruimte te geven in stallingsruimte op een station. De grootste uitdaging zit hem in het laten delen van (aantal) gebruikers en (aantal) ritten door aanbieders, wat deze partijen vooralsnog niet graag doen. Het is van belang hier goede indicatoren over af te spreken en dit als voorwaarde te stellen bij de kans die aanbieders krijgen om fietsen in het stationsgebied aan te bieden.

 

IenW wil pilots met deelfietsen op stations
03-07-2018
Marjolein de Lange, ML Advies, Organisatie & Onderzoek

rond 2005 is er bij station Amsterdam Zuid een kleine proef gedaan OV-fiets@home. Uitgaande forenzen via Zuid hadden een OV fiets thuis, waarmee ze naar het station fietsten. Deze kon vervolgens gebruikt worden door allerlei OV-fiets klanten. De fiets nam daarmee geen kostbare plek in in de stalling.

De resultaten van het onderzoek heb ik nooit gezien, maar zouden bij OV-fiets en gemeente Amsterdam te vinden moeten zijn, lijkt me. Ze zijn nuttig voor de nu voorgestelde proeven. Ook als die resultaten niet indrukwekkend waren.

IenW wil pilots met deelfietsen op stations
03-07-2018
Marjolein de Lange, ML Advies, Organisatie & Onderzoek

rond 2005 is er bij station Amsterdam Zuid een kleine proef gedaan OV-fiets@home. Uitgaande forenzen via Zuid hadden een OV fiets thuis, waarmee ze naar het station fietsten. Deze kon vervolgens gebruikt worden door allerlei OV-fiets klanten. De fiets nam daarmee geen kostbare plek in in de stalling.

De resultaten van het onderzoek heb ik nooit gezien, maar zouden bij OV-fiets en gemeente Amsterdam te vinden moeten zijn, lijkt me. Ze zijn nuttig voor de nu voorgestelde proeven. Ook als die resultaten niet indrukwekkend waren.

Deelfiets kan stationsstallingen ontlasten
03-07-2018
Laurent Theunissen, Laurent Theunissen fiets en ruimte

Dus op een 50 km-weg waar de snorfietser van het fietspad af en naar de rijbaan moet komt een helmplicht voor snorfietsers. Maar op een 50 km-weg zonder fietspaden? En worden fietsers op 50 km/wegen zonder fietspaden ook verplicht een helm te dragen, of is het voor fietsers op die wegen veiliger dan voor snorfietsers? Vooralsnog vind ik dit een onbegrijpelijk besluit.

Snorfiets mag naar de rijbaan
03-07-2018
Kees van Malssen,

Als al dat e-bike gestimuleer nu resulteert in een (flinke) verbetering van de algemene fiets infrastructuur, dan levert het echt wat op. Tot nu toe wordt vrijwel al het geld geinvesteerd om het automobilisten naar de zin te maken en veel te weinig om (e-)fietsers te faciliteren. Rechtstreekse verbindingen met voldoende capaciteit bijvoorbeeld.

‘Duurzaamheidsagenda’s leggen teveel nadruk op elektrische auto’s in plaats van op elektrische fietsen’
03-07-2018
Kees van Malssen,

Misschien is het handiger om de oorzaak weg te nemen in plaats van de symptomen te bestrijden. De wachttijden bij de verkeerslichten onderaan de Erasmusbrug zijn lang voor fietsers, waardoor er heel veel fietsers zich op zo'n plek ophopen en de doorgang belemmeren. Zorg voor een echt goede doorstroming (aan de juiste kant) en het aantal spookfietsers zal drastisch naar beneden gaan zonder dit soort namaak-maatregelen. Maar ja, een lik verf om BOE te schilderen is goedkoper dan het probleem echt aanpakken :(

'Boe' tegen spookfietsers
03-07-2018
Kees van Malssen,

Een paar kanttekeningen: altijd riskant om conclusies te trekken op basis van eigen verklaringen. Natuurlijk geven e-bikers niet graag toe (82%) dat de e-bike zelf een mede oorzaak kan zijn terwijl dat uit andere cijfers wel blijkt (45.4 vs 16.8). Verder moet niet te snel naar snelheid van de e-bike gekeken worden, maar vooral ook naar de andere gewichtsverdeling van de fiets en het feit dat - bij gelijke snelheid - de e-biker waarschijnlijk (niet zeker) minder fit zal zijn als de even snelle human-biker en daardoor moeilijker het voertuig onder controle houdt. 

Desalniettemin: de conclusie dat infrastructuur een belangrijke rol speelt bljft staan als een huis en reden te meer om eindelijk eens serieus te investeren in goede fietsinfrastructuur, waarbij met name utilitaire verbindingen breed genoeg en met ruime bochten en een minimum aan conflictpunten (kruisingen etc) worden aangelegd.

Leeftijd speelt geen rol bij risico enkelvoudig e-fietsongeval
02-07-2018
Hans van der Kraan,

Ben benieuwd hoeveel senioren, van welke leeftijdsgroepen een slimfoon gebruiken, ''t Is geen slecht idee, maar het is weer: "There's an app for that" (dixit Steve Jobs). We worden veel te afhanelijk van dat apparaat.

Dat kunnen aangeven van gevaarlijke punten is prima, mits dat ook betrekking kan hebben op de toestand van de weg, zoals obstakels op wegen, slecht wegdek, ontbreken van bijv. een om-de-hoek-kijk-spiegel, van die dingen.

De gebruik(st)er moet vooral de mogelijkheid geboden worden voor interactie, passief op een piep wachten is niet genoeg. Ook zou er een mogelijkheid moeten zijn een doorgegeven probleemindicatie aan te vullen en te verduidelijken via het internet in woord en aan te geven zijn op de landkaart.
Hoop dat dit helpt

Slimme fietsbel voor senioren
27-06-2018
Roland Haffmans, -

@: "Het onderzoek richtte zich op 1712 inwoners uit de betrokken wijken en - ter controle - uit wijken daarbuiten" - - "Aan lopen besteden mensen 32 minuten meer tijd, aan fietsen 9 minuten meer" en de controlegroep? Lopen / fietsen mensen vaker en/of verder?

 

Mini-Holland wijken in Londen leiden tot meer lopen en fietsen
22-06-2018
Roland Haffmans, -

"blijven klachten uit, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven" Dus elke klager kan die verandering blokkeren?

Winnaar Tour de Force Innovatieprijs 2018: Fietsvlonders
18-06-2018
Rob van Engelshoven, gemeente Enschede

(vervolg) Aanvullende bebording helpt bij de herkenbaarheid van de snelfietsroutes. Benieuwd naar de bevindingen in Noord-Brabant.

Wordt dit de nieuwe bewegwijzering van snelfietsroutes?
18-06-2018
Rob van Engelshoven, gemeente Enschede

In 2016 is binnen de regio Arnhem Nijmegen al samen met o.a. provincie Gelderland, CROW en de NBd gewerkt aan specifieke bebording voor snelfietsroutes. Het Rijn Waal Pad / F325 is sinds zomer 2016 geheel voorzien van deze nieuwe bebording.

Wordt dit de nieuwe bewegwijzering van snelfietsroutes?
18-06-2018
Rob van Engelshoven, gemeente Enschede

Wellicht dat -naar analogie met de roltrappen op de stations- "links gaan. rechts rustig aan" een mogelijkheid is..?

Geen haast? Graag rechtshouden!