Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Dirk Ligtermoet, Ligtermoet & Partners , Fietsverkeer 24
2010
Amsterdam: hoofdstad en in veel aspecten een uitzonderlijke stad binnen Nederland. Ook als het gaat om fietsverkeer en alles wat ermee samenhangt, inclusief de diefstal. Fietsverkeer in Amsterdam is zeker de laatste decennia vooral een succesverhaal. Er is meer aandacht vanuit het beleid en het fietsgebruik blijft toenemen. Amsterdam heeft inmiddels veel bereikt op de klassieke fietsbeleidterreinen van infrastructuur voor de rijdende én stilstaande fiets, mede door een bijzondere structuur van beleidsvoering.
Otto van Boggelen en Jos Hengeveld , Fietsverkeer 24
2010
Artikel over een onderzoek van het Fietsberaad en ingenieursbureau DHV naar de effecten van de stimulering van het fietsgebruik op verschillende maatschappelijke problemen (Fietsberaadpubllicatie 18. Gevoeligheidsanalyse effecten fietsbeleid).  
Ron Hendriks , Fietsverkeer 24
2010
De Tour de France en de Giro vertrekken dit jaar uit Nederland. Gemeenten en provincies die door de wielerronden worden aangedaan, gebruiken het als kapstok om fietspromotionele activiteiten aan op te hangen. Ook is net de campagne ‘Heel Nederland Fietst’ gestart door de Fietsersbond en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. En de BOVAG timmert aan de weg met ‘Natuurlijk pak ik de fiets’. Ondertussen introduceren gemeenten ook lokale meerjarige promotieplannen.
Karin Broer , Fietsverkeer 24
2010
De trend in onderwijsland om voorzieningen als basisscholen, een sportzaal, een bibliotheek of een kinderopvang onder te brengen in één brede school, kan slecht uitpakken voor het fietsgebruik. Reden om meer aandacht te besteden aan een veilige schoolomgeving die uitnodigt tot fietsen.
Karin Broer , Fietsverkeer 24
2010
Weinig fietspaden van het 1500 kilometer lange Friese fietsroutenetwerk voldoen aan alle provinciale inrichtingseisen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de provincie Fryslân. Met een wagen vol meetapparatuur zijn onder andere breedte, verharding en kruisingssituaties in kaart gebracht.
Ron Hendriks , Fietsverkeer 24
2010
Fietsers die klagen regelmatig over lange wachttijden bij verkeerslichten. Of ze rijden dan maar door rood. Oplossingen zijn al lang bekend. Maar het komt er vaak niet van.  Het gaat er vooral om de fietser onder de aandacht te krijgen van de verkeersregeldeskundigen. Die zien voldoende mogelijkheden om de fietser 'meer groen' te geven.
Willem Otto Hazelhorst (Rijkswaterstaat)
09-03-2010 @ 14:32

Ik heb het laatste punt (tweemaal groen") doorgestuurd naar het groene golf team van DVS / RWS, de Dienst Verkeer e Scheepvaart.

Groet

Willem Otto Hazelhorst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: