Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Otto van Boggelen en Victor Molkenboer - Fietsberaad , Fietsverkeer nr. 28
2011
Met het zetten van haar handtekening installeerde Tineke Netelenbos op 26 september 2001 het Fietsberaad. In de kern is het Fietsberaad in die tien jaar hetzelfde gebleven: een beetje eigenzinnig en vooral degelijk kenniscentrum met veel nadruk op de praktische toepasbaarheid van de kennis en een directe band met de mensen uit de praktijk.
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 28
2011
Communicatie en marketing van fietsbeleid staan flink in de belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat er fors wordt gekort op infrabudgetten en extra communicatie-inspanningen dit verlies misschien enigszins kunnen compenseren. Daarbij is de laatste jaren de toonzetting van die communicatie aan het veranderen. We vertellen de potentiële fietser niet meer hoe nuttig fietsen voor de maatschappij is, maar vooral dat hij er zelf beter van wordt.
Dirk Ligtermoet - Ligtermoet & Partners
2011
Wat waren in de praktijk, op straat, de fietsinfra-trends in de tien Fietsberaad-jaren? En welke rol had het Fietsberaad daarbij?
Otto van Boggelen - Fietsberaad , Fietsverkeer nr. 28
2011
De verkeersveiligheid van de fietser is er de afgelopen tien jaar op vooruitgegaan, maar minder dan bij andere vervoerwijzen. Het is vooral de vergrijzing die ons parten speelt.
Ron Hendriks en Maarten Reith , Fietsverkeer nr. 28
2011
Wat is de beste manier om meer geld los te krijgen van de politiek voor het fietsbeleid? De vraag werd voorgelegd aan 300 fietsambtenaren en andere fietsdeskundigen. Daaruit kwamen tien tips naar voren. De wethouders van Den Haag en Nijmegen reageren.
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 28
2011
Koester de fietslessen, adviseerde een Fietsberaadpublicatie in 2007 over de mobiliteit van allochtonen. Dat is in het huidige economische en politieke klimaat nog niet zo makkelijk. Bovendien blijven nogal wat initiatieven steken in goede voornemens. De aloude fietsles bij het buurthuis lijkt aan modernisering toe.
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 28
2011
Na 2003 begon de elektrische fiets aan een spectaculaire opmars in Nederland. In 2010 was 14 procent van alle verkochte nieuwe fietsen een elektrische. In 2011 waarschijnlijk 20%. Wat betekent dat voor de verkeersveiligheid en voor het fietsgebruik?
Karin Broer , Fietsverkeer nr. 28
2011
 Het recreatieve fietsen had de afgelopen tien jaar de wind mee. Heel Nederland werd voorzien van knooppuntnetwerken, fietsrouteplanners kwamen beschikbaar en met de komst van de elektrische fiets lijkt er nog nooit zoveel belangstelling te zijn voor een rondje plezierfietsen. Maar er zijn ook zorgen. Overheden hebben te weinig oog voor barrièrevorming en de verbindingen tussen stad en buitengebied.
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 28
2011
Vooral rond stations stapelden de fietsen zich in de afgelopen tien jaar steeds hoger op. Maar ook in de stadscentra moeten oplossingen worden gezocht voor de stilstaande fiets, zeker nu die vaak niet meer welkom is in het steeds uitdijende voetgangersgebied.
Anja van Kooten Niekerk (Stichting Wandelnet)
28-09-2011 @ 10:21

Mijn felicitatie met jullie 10 jarig jubileum.

 

Anja van Kooten Niekerk

directeur Wandelnet

Todd Edelman
04-10-2011 @ 17:33

Hello! Congratulations on your 10th anniversary. As an English speaker I follow whatever I can in Dutch, and will try to read these articles in translation.

I have one question for now: The photo on the cover and others inside were clearly staged, so I am curious why that boy is wearing a helmet. Very, very few children in the Netherlands wear helmets while cycling, so this image does not seem representative.

Groetjees,T

Jacques Magnée
05-12-2011 @ 23:23

Via het Kpvv lees ik veel over fietsen en het beleid daar rondom. Jullie aanpak en artikelen geven mij steeds weer een heel positeif gevoel en een stoot om door te gaan met het op gepaste wijze promoten van fietsen. Gepast wil bij mij o.a. zeggen dat ik op de gemakken maar ook gevaren van een fiets met elektrische trapondersteuning wijs. Tevens wijs ik op de "schijn"veiligheid van een fietshelm, net als van een airback en gordels en en en ...

Jakkus

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: