Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Ron Hendriks , Fietsverkeer 31
2012
Ondanks de sterke fietstraditie kent Nederland nauwelijks een wetenschappelijke traditie in het onderzoek naar de veiligheid van fietsers. Mede daarom is Noaf opgericht. Dat is een nieuw samenwerkingsverband van organisaties die de verkeersveiligheid voor de fietser willen vergroten door wetenschappelijk onderzoek. SWOV, TU Delft  en TNO geven een indruk van wat er nu al speelt op dit terrein.
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 31
2012
De onzekerheid over het aantal mensen dat in het verkeer gewond raakt groeit. Instanties als SWOV, CBS en Rijkswaterstaat proberen weliswaar op basis van gebrekkige gegevens te schatten hoeveel het er werkelijk zijn, maar de marges worden steeds groter. Belangrijke reden voor de terugval is dat de politie sinds 2009 alleen nog maar ernstige ongevallen registreert. Om toch een verkeersveiligheidsbeleid handen en voeten te kunnen geven moet je anders omgaan met de cijfers.
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 31
2012
De fietsbrug wordt steeds mooier. De ontwikkeling werd al een tijdje geleden ingezet met opvallende ontwerpen als de Slinger in Drachten, de Hoge Brug in Maastricht en de Snel binder in Nijmegen. En de trend zet door, bijvoorbeeld met de Hovenring in Eindhoven en de Weerdsprong in Venlo.
Otto van Boggelen , Fietsverkeer nr. 31
2012
Met een fietspaaltje kan men autoverkeer weren, maar fietspaaltjes brengen risico’s met zich mee. Exacte aantallen zijn niet bekend, maar jaarlijks belanden honderden fietsers en snorfietsers in het ziekenhuis en soms vallen er ook dodelijke slachtoffers. In dit artikel suggesties voor een andere aanpak.
Otto van Boggelen en Martijn te Lintelo
2012
Vancouver was deze zomer enkele dagen het mondiale hart van het fietsbeleid. Ruim 800 beleidsmakers, adviseurs en belangenbehartigers uit met name Europa en Noord-Amerika wisselden kennis en ervaringen uit op de Velo-cityconferentie. Een impressie van vijf dagen wereldfietsen.
Maarten Reith , Fietsverkeer nr. 31
2012
De vermogens van motoren en accu’s van elektrische fietsen nemen alsmaar toe. En de potentiële snelheden. De zogeheten speed pedelecs zijn in aantocht. De vraag is waar de rem zit op deze markt.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: