Kenniscentrum voor fietsbeleid

Artikelen

Ron Hendriks , Fietsverkeer 38
2016
Met gedetailleerde fietsdata valt veel te doen om de positie van de fiets te versterken. Toepassingen variëren van het opsporen van gestolen fietsen tot het beter plannen van fietssnelwegen. Een overzicht van de technieken die daarvoor zijn in te zetten. En van de resultaten die dit nu al oplevert.
Ron Hendriks , Fietsverkeer 38
2016
Er zijn verschillende manieren om data over fietsgebruik te verzamelen. En daar komen er steeds meer bij. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Met een chip in de fiets zou het een stuk makkelijker zijn om gegevens te verzamelen. Er wordt gewerkt aan een standaard. Ook de fietsindustrie ziet daar brood in.
Ron Hendriks , Fietsverkeer 38
2016
Fietsdata helpt om betere verkeersmodellen te ontwikkelen en om het gebruik van fietsenstallingen te optimaliseren. Maar het combineren dan data uit verschillende bronnen is omslachtig. Het Data Platform Fiets wil daar verbetering in brengen. De NHTV en de universiteit Gent realiseren dat in opdracht van het Nederlandse en Vlaamse Fietsberaad.
Karin Broer , Fietsverkeer 38
2016
Bredere fietspaden, betere markering en veiliger bermen kunnen het aantal enkelvoudige ongevallen terugdringen. Een aantal pilotprojecten laat zien waar de mogelijkheden liggen.
Ron Hendriks , Fietsverkeer 38
2016
De fiets is tegenwoordig cool, en dat spreekt de designers aan. Een aantal voorbeelden.
Karin Broer , Fietsverkeer 38
2016
De fiets met het kratje voorop levert stallingsbeheerders de nodige zorgen op. Ze passen niet in het rek. Dat geldt ook voor bakfietsen, ligfietsen en andere buitenmodelfietsen. Een onderzoek laat de omvang van het probleem zien en doet suggesties voor een nieuwe inrichting van de stalling.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: