Kenniscentrum voor fietsbeleid

Royal HaskoningDHV sets up a bicycle policy for Beijng

20-07-2015

Commissioned by the Asian Development Bank, two Dutch engineering consultancies, Royal HaskoningDHV and Ecofys, have formulated a bicycle policy (including the necessary support measures) to improve cycling conditions in Beijng capital city of China.

plaatje

The city authorities aim to (re-)introduce the bicycle as a mode of transport to counter mobility problems and to improve the quality of life in the city.

The Dutch Cycling Embassy brought Ecofys and Royal HaskoningDHV together for this spectacular project. Combining Dutch expertise and know how has led to a mix of policy strategy and support measures resulting in an optimal presentation of bicycle potential. The outcome of the Beijing bicycle policy plan was translated into a tool kit for other cities in Asia.

Right until the late 1980’ies, Beijing was well known as city of cyclists. Since that time, car ownership has increased rapidly in China. Space and facilities were sacrificed to meet the growing needs of automobile traffic.

Nowadays, Beijing’s urban infrastructure can no longer cope with the enormous pressure on traffic facilities from its 18 million inhabitants. Every day, traffic in large parts of the city comes to a standstill. Air quality is extremely poor, mainly as a result of traffic related carbon emissions. Local authorities are being forced to take radical and extreme measures, such as allowing motorists to use the Beijing road system on even or uneven days only. Only electrical mopeds and scooters are allowed. To make things worse, public transport, based on an extensive, high-frequency underground network, cannot meet the demand and is literally overloaded.

Peter H. Smit (Rover)
31-07-2015 @ 00:06

In China zijn soms dingen mogelijk die hier ondenkbaar zijn, want ze stellen het collectieve belang boven het individuele.

Zouden er diagonale fietsroute kunnen worden gerealseerd?  Volgens mij is Beijing nogal vierkant opgebouwd en kunnen diagonalen betere rijtijden opleveren.  Geef dat voordeel aan fietsers en de metro, en niet aan auto's.  Tevens schep je daarmee auto-arme fietsroutes, beter voor de bronchien van fietsers.  In oude wijken waar op de begane grond wordt gewoond zal het moeilijk zijn.  Maar in nieuwe en vernieuwde buurten is er met de beheerders van de grote gebouwen wellicht iets op te vinden.  Trek de overblijvende driehoekige stukjes wel bij de naastgelegen functies zodat de openbare ruimte weer netjes is afgewerkt.  Of maak de doorsteek richtinggevend voor nieuwbouw, zoals destijds bij de aanleg van de boulevards in Parijs.  En maak de diagonale routes breed genoeg zodat kruisend verkeer de fietsers kan zien aankomen.

Kunnen wij er misschien iets leren over het weren van brommers met verbrandingsmotoren?  Is dat te handhaven op een manier die niet veel menskracht vergt?

Richard ter Avest (Goudappel Coffeng)
06-08-2015 @ 15:31

Mooi dat een DCE-lid actief is met fietsbeleid in de Chinese hoofdstad!

Ik ben 5 keer in Beijing geweest, tussen 1986 en 2011 en de stad sterk zien veranderen. In tegenstelling tot Hong Kong en Shanghai heeft Beijing te lang ingezet op auto en pas later een hoogwaardig OV-systeem. Goed idee Peter voor diagonaal, maar ik denk dat het rechthoekige en de lage dichtheden (500 jaar mocht niet hoger dan een tempeltje gebouwd worden) is enigszins vergelijkbaar met Amerikaanse steden. En is toch anders dan Nederland.

Dat is een aparte studie waard, zeker nu DCE-leden in de wereld meer en meer gevraagd worden voor planning, ontwerp en gedragscampagnes, ook in grote steden met niet-Nederlandse structuren.

Post a comment

Only registered users may post a reaction. Please enter your e-mail address to verify your registration

E-mail: