Kenniscentrum voor fietsbeleid

‘Utrecht na Kopenhagen meest fietsvriendelijke stad’

15-06-2017

Kopenhagen is de meest fietsvriendelijke stad in de wereld. Tenminste, volgens Wired en Copenhagenize. Utrecht rukt op naar een tweede plaats.

Copenhagenize Design Co. heeft 136 steden vergeleken op grond van 14 parameters. Behalve infrastructurele voorzieningen kijkt men ook naar de invloed die belangenorganisaties hebben, de fietscultuur, het politieke (fiets)klimaat, de aanwezigheid van deelfietsen en het fietsaandeel in de mobiliteit. Op grond daarvan wordt de zogenaamde Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index samengesteld in samenwerking met het tijdschrift Wired.

Utrecht scoort dit jaar een plaats hoger dan in 2015. ‘Terwijl Nederlandse steden geneigd zijn hun fietsaandeel te consolideren in plaats van te vergroten, wijkt Utrecht hier positief vanaf’, aldus luidt de argumentatie. Zo kwam Utrecht met pop-up stallingen en de Flo, die fietsers een snelheidsadvies geeft.

Na Kopenhagen en Utrecht zakt Amsterdam van plaatst 2 in 2015 naar plaats 3 dit jaar. Amsterdam heeft de laatste jaren weinig verbeteringen laten zien, aldus stelt Copenhagenize.

De complete lijst ziet er aldus uit:
1. Copenhagen, Denmark
2. Utrecht, Netherlands
3. Amsterdam, Netherlands
4. Strasbourg, France
5. Malmö, Sweden
6. Bordeaux, France
7. Antwerp, Belgium
8. Ljubljana, Slovenia
9. Tokyo, Japan
10. Berlin, Germany
11. Barcelona, Spain
12. Vienna, Austria
13. Paris, France
14. Seville, Spain
15. Munich, Germany
16. Nantes, France
17. Hamburg, Germany
18. Helsinki, Finland
19. Oslo, Norway
20. Montreal, Canada

Roland Haffmans (-)
15-06-2017 @ 13:31

".. de argumentatie. Zo kwam Utrecht met de Flo, die fietsers een snelheidsadvies geeft"

Duidelijk een papieren beoordeling zonder te kijken hoe dat speeltje, met symbolen dus voor laag geletterden, in de praktijk werkt. Dat fietsers hun snelheid aanpassen is niet waarneembaar, begrijpelijk want het snelheidsadvies is vaker onjuist. 

Etienne Bral (Fietsersbond)
17-06-2017 @ 11:16

Inderdaad Roland het lijken mij steden te zijn die door de beoordeelaars zijn bezocht, maar je verwacht een heleboel Nederlandse steden in de top o.a. Groningen met meer dan 60 % van de ritten van minder dan 7,5 km gereden door fietsers. Antwerpen op plaats 7 met een zo slechte verbinding van linker naar rechter Scheldeoever. De Kennedytunnel en dan een paar kilometer verder de Waaslandtunnel voor fietsers (Sint-Annatunnel dé échte konijnenpijp) die sociaal onveilig aanvoelt of hebben ze er zoals bij de Maastunnel in R'dam er toezichthouders geplaatst? Waar zijn al die veerboten gebleven? Ja nu ze met een verkeersinfarct zitten en dan nog minimaal. Meneer De Wever zet ook vaarbussen in, veel meer keuzes voor de mensen en dan hoeven ze zich niet via autoriolen en wegenwerken te verplaatsen!  Dan doet Rotterdam met waterbus en watertaxi het vele malen beter, daar kun je toch op redelijk veel plaatsen de Maas/Rijn/Waal oversteken ( eh ondersteken) via fietstunnels, bruggen én veerboten c.q. waterbus. Michael zet dat ook even op je lijstje van kritische punten. En Copenhagen bovenaan is dat geen vorm van "confirmation bias"? Sowiewso blijft zo'n beoordeling een momentopname. Sommige maatregelen kunnen heel snel verdwijnen.

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Riet Beukert (particulier)
13-09-2017 @ 21:50

Nou Nantes staat er bij. Ik val van mijn stoel van verbazing. Als er een tramhalte komt moet je als fietser ineens in het niets oplossen want dan is er plotseling even geen plek meer voor fietsers. Ook vond ik het vervelend dat ik naar boven (helling) om moest rijden vanwege 1richtingsverkeer, ook voor fietsers. Antwerpen bepaald geen fietsvriendelijke stad, maar is al geoemd. Sevilla kan ik me iets bij voorstellen, hebben wel wat werk gemaakt door auto's (met veel tegenstand) wat minder ruimte te geven tbv fietsers en trams maar nog steeds is het een druppel op de gloeiende plaat.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: