Kenniscentrum voor fietsbeleid

Geen haast? Graag rechtshouden!

22-05-2018

Als je geen haast heb op de Beukelsdijk en Beukelweg in Rotterdam, word je vriendelijk verzocht wat meer rechts te houden. Dan kunnen snellere fietsers makkelijker passeren. Dat is het idee achter een proef met nieuwe markering.

plaatje

Het idee komt uit de koker van een startup Fietslint, die door het Mobility Lab de kans wordt geboden hun idee in de praktijk te testen. ‘Het is hetzelfde idee als dat van de roltrap: rechts staan, links gaan’, vertelt Tessa Leferink een van de bedenkers. ‘We proberen mensen bewust te maken van hun fietsgedrag, zodat ze elkaar de ruimte geven.’

De nieuwe markering bestaat uit een doorgetrokken streep en twee symbolen die aangeven waar rustige fietsers en waar snelle fietsers het beste kunnen rijden. Het moet de doorstroming op drukke fietspaden verbeteren, zo hoopt men.

Het idee komt min of meer uit Kopenhagen, waar men al een aantal jaren zogenaamde Conversation Lanes kent, waar fietsers al keuvelend naast elkaar kunnen rijden, terwijl snelle fietsers kunnen beschikken over een aparte strook. De totale beschikbare breedte is in Kopenhagen wel aanzienlijk groter dan in Rotterdam.
Aardig detail is dat de strook voor de snelle fietsers aanvankelijk werd aangeduid als een ‘Fast Lane’. Bij nader inzien besloot men dat het promoten van snelheid niet echt goed is voor de verkeersveiligheid. En bovendien moet de grootste groep zich het meest aangesproken voelen, en dat zijn de relaxte fietsers, vandaar de term Conversation Lane.

Peter H. Smit (Rover)
04-06-2018 @ 11:47

Ik associeer 'relaxed' eerder met slingers of wolkjes dan met een strakke rechte lijn, en met veelkleurigheid eerder dan met blauw.

P. Lomito
04-06-2018 @ 15:06

Veel berichten op deze site gaan over beïnvloeding van fietsersgedrag, aan alle kanten probeert men misdragende fietsers het naar de zin te maken in de (valse) hoop dat zij hun weggedrag gaan aanpassen. En daarmee draait men eigenlijk constant om de hete brij heen, namelijk dat fietsers zich in het verkeer doorgaans bijzonder slecht gedragen, houden zich niet aan de verkeersregels, maken de gevaarlijkste capriolen, houden geen rekening met ander verkeer en zijn daarmee verantwoordelijk voor de meeste ongevallen op de fiets zonder zelf aansprakelijk te zijn.

Bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers is in NL doorgeschoten met als gevolg dat voetgangers en fietsers zich als idioten gedragen op de weg. Zolang die aansprakelijkheidsregeling blijft bestaan zal daar weinig aan veranderen.

Kees van Malssen
11-06-2018 @ 22:02

@lomito het is heel natuurlijk om de opvallende gedragingen als "algemeen" te beschouwen, maar net als bij automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en wandelaars, geldt bij de fietsers dat de overgrote meerderheid zich fatsoenlijk gedraagt, de regels meestal in acht neemt en zijn verantwoording neemt. Het zijn altijd de enkelingen die zich misdragen (uit elke groep) die de aandacht trekken en daarmee een zeer vertekend beeld van de groep creëren.  

Rob van Engelshoven (gemeente Enschede)
18-06-2018 @ 12:48

Wellicht dat -naar analogie met de roltrappen op de stations- "links gaan. rechts rustig aan" een mogelijkheid is..?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: