Kenniscentrum voor fietsbeleid

De zelfrijdende fiets is gearriveerd

13-03-2018

Je kon er op wachten en daar is hij dan: de zelfrijdende fiets. Een Duitse universiteit ontwikkelde een prototype van een driewieler die op afroep naar je toe komt rijden.

plaatje

Nog niet zo lang geleden presenteerde Google een zelfrijdende fiets als 1 aprilgrap. Amper twee jaar later is de zelfrijdende fiets een feit.

Hij is ontwikkeld door de Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, waar machinebouwers, informatiedeskundigen, logistiekdeskundigen en gedragswetenschappers werken aan een autonome E-bike die op afroep via de smartphone naar de gebruiker toe komt rijden. Het idee is om in een paar jaar een kleine vloot van dergelijke voertuigen als deelfietsen te laten opereren op en rond het universiteitsterrein. De berijder kan dan kiezen uit verschillende typen fietsen, bijvoorbeeld voor het vervoer van kleine goederen of geschikt voor het vervoer van kinderen.

De sensoren van het voertuig herkennen andere verkeersdeelnemers en troittoirbanden en de sensoren stellen zich in op weersomstandigheden.

Een zelfrijdende fiets biedt volgens de Duitse wetenschappers voordelen ten opzichte van de (zelfrijdende) auto. De fiets kan gebruik maken van de daarvoor meer geschikte fietsinfrastructuur, met fietspaden, bordsteen met een vaste hoogte en speciale verkeerslichten. En voor het gebruik is geen rijbewijs voor nodig.

Het prototype wordt binnenkort in het echte stadsverkeer getest. De praktijktest moet onder meer uitwijzen of de techniek naar behoren functioneert en hoe omstanders op de fiets reageren.

Foto: Harald Krieg/Universität Magdeburg

Etienne Bral (Fietsersbond)
14-03-2018 @ 08:56

bordsteen is een letterlijke vertaling van het Duitse woord Bordstein dat in het Nederlands trottoirband betekent. Dus :  "daarvoor meer geschikte fietsinfrastructuur, met fietspaden, bordsteen met een vaste hoogte en speciale verkeerslichten." moet m.i. zijn: "  daarvoor meer geschikte fietsinfrastructuur, met fietspaden met trottoirbanden met een vaste hoogte en speciale verkeerslichten.".

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Etienne Bral (Fietsersbond)
15-03-2018 @ 15:01

Heb de persmededeling van 05-03-2018 gelezen, maar over die fietsinfrastructuur stond alleen dat er gekeken werd hoe het systeem in speciale omstandigheden zou reageren (kruispunten, andere verkeersdeelnemers en speciale weersomstandigheden) en ook hoe andere verkeersdeelnemers reageren op deze vreemde eenden in de bijt en of ze ze accepteren (afdeling Psychologie) Er werd juist gesteld dat het een uitdaging wordt om kruispunten ZONDER verkeerslichten over te steken. Hindernissen zoals trottoirbanden moeten natuurlijk herkend worden, maar er zijn nog legio andere obstakels die herkend zullen moeten worden. Er werd ook gesteld dat in de komende weken (voor 1 april?) een prototype zou rondrijden. 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: