Kenniscentrum voor fietsbeleid

Innovatief wegdek: goedkoper en sneller

10-04-2018

Er komen meer steeds meer soorten fietspadverharding op de markt. Je kunt er fietspaden goedkoper mee opknappen. En als fietser zou je er zelfs sneller op fietsen.

plaatje

De eerste claim komt van Schagen Infra. Die legt op het fietspad tussen Leeuwarden en Tytsjerk bovenop het bestaande fietspad een wit laagje met de naam 'White Topping‘. Het gaat om een dunne laag beton die over het bestaande asfalt wordt aangebracht. Kunststof vezels in het beton moeten zorgen voor een hoge sterkte en een lange levensduur.

Voordeel is dat er geen ingrijpende maatregelen aan de bestaande verharding en fundering nodig zijn. Al met al zou dat een reductie van 60 procent betekenen op de CO2 uitstoot. Bovendien is een klus sneller geklaard en de fietser profiteert van een betere nachtzichtbaarheid.

 

'Accu gaat langer mee'
De tweede claim komt van KWS. Die bracht op de fietsroute tussen Apeldoorn en Deventer een asfaltmengsel aan met de naam KonwéCity Rood. Het materiaal kent een lage rolweerstand door de dichte textuur en een fietsband rolt daardoor vloeiender over het wegdek en er gaat daardoor minder energie verloren.

KWS: ‘Het nieuwe asfalt betekent voor fietsers op de fietsroute tussen Deventer en Apeldoorn dat zij met hetzelfde gemak 10% vlotter fietsen of dat de accu van de elektrische fiets tot 10% langer meegaat.’
Naar verluidt zijn fietsers er in ieder geval wel over te spreken.

Roland Haffmans (-)
10-04-2018 @ 09:54

Hoe gaat het met die betonlaag op een asfaltfietspad met boomwortelproblemen? Natuurlijk is een fietspad met lichter materiaal beter zichbaar in het donker. Dit punt speelt bij wegbeheerders die bij wegen wel en bij fietspaden niet voor belijning zorgen. Of wordt beton misbruikt om af te zien van belijning?

Etienne Bral (Fietsersbond)
10-04-2018 @ 12:38

Die regel:  "Kunststof vezels in het beton moeten zorgen voor een hoge sterkte en een lange levensduur" (kunstofvezels neem ik aan) geeft mij kippenvel. Er wordt gediscussieerd over microplastics in het milieu en dan maken we dit soort fietspaden? Er rijdt een heel scala aan voertuigen over fietspaden en het wegdek slijt sowieso dus waarom geen natuurlijke vezels of zijn deze kunststofvezels snel en totaal afbreekbaar (TU Delft heeft natuurlijke vezels gebruikt in hun Velox-velomobiel)? Bij het productblad van KonwéCity stond er bij milieu niets over dit item. In het duinengebied (Wassenaar) hebben ze asfaltpaden vervangen vanwege de milieuimpact. En 10 jaar levensduur dan moet je vaak vervangen en dat is weer negatief voor het milieu en de fietsers die dan weer gehinderd worden, dus de balans moet wel opgemaakt worden. 

Etienne Bral lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Joop Nijenhuis
12-04-2018 @ 23:22

Geweldige voorbeelden van veel te smalle fietspaden, de fiets mag conform de wet maximaal 1,50mtr breed zijn. De fiets moet dan wel drie of vier wielen hebben, maar is conform de wet nog steeds een fiets.

Martin de Vries (Speed-pedelec Groep der Lage Landen)
01-05-2018 @ 09:09

Het rode asfalt is inderdaad heel mooi, maar ook gevaarlijk. Het is gladder dan normaal asfalt. Je kan er zelfs op uitglijden bij droog weer (ik spreek helaas uit ervaring). Dat is interessant in het licht van de toegenomen ongevallen met e-bikes met ouderen.
Juist ouderen rijden op (goedkope) e-bikes met voorwielaandrijving. Dit soort fiets op dit rode asfalt is een dodelijke combinatie.

Ik raad het SWOV aan daar snel onderzoek naar te doen.

Kees van Malssen
01-06-2018 @ 11:02

Dat sommige toplagen sneller rijden dan andere is heel duidelijk. 10% is het verschil tussen goed en best. Ik fiets veel en stukken van mijn routes gaan over dit soort asfalt. Van toegenomen gladheid heb *ik* nog nooit iets gemerkt. Wel van een aanzienlijke verbetering van fietsplezier.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: