Kenniscentrum voor fietsbeleid

Ruim de helft openbare ruimte gereserveerd voor auto’s

08-08-2017

Fietsers en voetgangers krijgen aanzienlijk minder ruimte toebedeeld in de stad dan automobilisten. Dat stelt Milieudefensie op basis van een onderzoek van Adviesbureau Geodan.

plaatje

Dat bureau heeft voor Milieudefensie de verdeling van de ruimte op straat in 20 100.00plus-gemeenten geanalyseerd aan de hand van geografische data. Per gemeente is bekeken hoeveel vierkante meters weg voor auto’s, fietsers of wandelaars beschikbaar is.

Uit het onderzoek blijkt zoals te verwachten valt dat gemeenten de meeste ruimte reserveren voor auto's. Op de tweede plaats staan de voetgangers, dan volgen fietsers.

In de onderzochte steden is 12% van de ruimte op straat is gereserveerd voor de fiets. Voor auto's is dat 55%, bijna 20% van deze ruimte voor auto’s gaat op aan parkeerplaatsen.

Voor voetgangers is door de bank genomen één derde van de straat beschikbaar.

Er zijn ook wijken waar de ruimte heel anders verdeeld is dan gemiddeld in Nederland. Fietsers krijgen de meeste plek op straat in wijken als Zeeburgereiland en Nieuwe Diep in Amsterdam, hier is 28% van de ruimte beschikbaar voor fietsers. De wijk met de meeste ruimte voor voetgangers is de Amsterdamse Burgwallenbuurt aan de Nieuwe Zijde, waar 67% van de infrastructuur bedoeld is voor wandelaars. De tweede plaats wordt bezet door het Haagse stadscentrum met 60% ruimte op straat voor voetgangers, gevolgd door de eveneens Haagse Transvaalbuurt. De wijken Cruquius in de Haarlemmermeer en de wijk Almere - Hout in Almere zijn vooral voor auto’s ingericht. De meeste parkeerplekken vind je in Zoetermeer en de Haarlemmermeer. Zij reserveren hiervoor ieder 12% van hun ruimte

Op de website van Milieudefensie is zien wijken scoren. Door het invoeren van een postcode wordt duidelijk hoe de ruimteverdeling in ieders wijk is. Ook laat de site zien hoeveel extra parken de wijk er -hypothetisch- bij zou kunnen krijgen als er meer gefietst en gewandeld zou worden zodat er minder ruimte voor auto’s nodig is.

Roland Haffmans (-)
11-08-2017 @ 16:13

"Fietsers krijgen de meeste plek op straat in wijken als Zeeburgereiland en Nieuwe Diep in Amsterdam, hier is 28% van de ruimte beschikbaar voor fietsers"

Dwars door Zeeburgereiland gaat een drukke, vierstrooks autoweg tussen de A10 en het centrum, deze route volgt de voor fietsers verboden Piet Heintunnel. Langs deze drukke autoweg ligt aan een zijde een tweerichtingen fietspad, aan de overzijde ontbreekt elk fietspad.   Haaks op deze route loopt de Zuiderzeeweg tussen twee moeilijk befietsbare bruggen. Aan beide kanten van deze weg een fietspad, dat geen ruimte meer laat voor een voetpad. Volgens dit Milieudefensie onderzoek krijgt de fiets in deze wijk met moeilijk oversteekbare wegen de meeste ruimte.

    Neem ook eens een wijk met beperkt autoverkeer, in omvang maar vooral ook in snelheid, dus met 30 km straten. In zo'n wijk zijn fietspaden overbodig, fietsers kunnen gemakkelijke de weg gebruiken samen met weinig, langzaam rijdende auto's. Volgens dit onderzoek veel ruimte voor de auto, weinig voor de fiets. Dus scoort deze wijk slecht, terwijl het goed fietsen is.

Kwamen de onderzoekers ook achter hun bureau uit, om hun resultaten op straat te toetsen? 

M. Fredericks
20-08-2017 @ 20:30

Ik denk dat Mileudefensie wel een punt heeft maar ik kan weinig met de manier waarop ze het brengen.

Veel inzichterlijker vind ik een onderzoek zoals dit: http://www.copenhagenize.com/2017/05/arrogance-of-space-copenhagen-hans.html

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: