Kenniscentrum voor fietsbeleid

SWOV: Vooral kinderen aanspreken op bellen op de fiets

06-12-2017

Kinderen tussen 12-17 jaar zouden extra aandacht moeten krijgen als het gaat om de risico’s van bellen op de fiets.

Dat concludeert de SWOV die in opdracht van Interpolis een vragenlijstonderzoek uitvoerde naar telefoongebruik in het Nederlandse verkeer.

Uit de resultaten van deze Barometer blijkt dat 65% van de Nederlanders wel eens zijn/haar telefoon gebruikt tijdens deelname aan het verkeer: 82% van de voetgangers geeft aan de telefoon wel eens te gebruiken, 62% van de automobilisten, 54% van de fietsers en 53% van de snorfietsers.

Fietsers gebruiken hun telefoon het meeste om berichten te lezen en te sturen (respectievelijk 36% en 32%), automobilisten om handsfree te bellen (42%) en voetgangers om handheld te bellen (65%) of om een bericht te lezen (65%).

De belangrijkste reden die genoemd wordt door volwassenen (18-80jaar) om berichten te lezen tijdens verkeersdeelname, is dat men bereikbaar wil zijn voor noodgevallen (38%). Voor kinderen (12-17 jaar) speelt dit in mindere mate een rol, de belangrijkste reden die zij noemen om berichten te lezen tijdens verkeersdeelname is omdat dit een gewoonte voor hen is (37%).

De resultaten over de groep kinderen (12 t/m 17 jaar) noemt de SWOV opvallend. Er is een relatie tussen leeftijd en mate van telefoongebruik; hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe hoger de mate van gebruik.

Daarnaast is er een relatie tussen leeftijd en risicoperceptie gevonden; hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe lager de risicoperceptie. Ook speelt bij kinderen gewoontegedrag een grotere rol dan bij volwassenen. En hoe vaker ouders hun telefoon tijdens verkeersdeelname gebruiken, hoe vaker hun kinderen dat ook doen (ook al noemt  de SWOV gevonden relatie zwak).

‘Alle gevonden verbanden rond het telefoongebruik van kinderen zijn ongunstig voor de verkeersveiligheid. Daarom – en omdat kinderen de volwassenen van de toekomst zijn – is het aan te bevelen extra aandacht te besteden aan specifiek de groep kinderen als het gaat om telefoongebruik in het verkeer.’

Volwassenen vinden hun eigen telefoongebruik als fietser of voetganger gevaarlijker (nl. 68%) dan kinderen hun eigen gebruik vinden. 51% van de kinderen vindt het eigen telefoongebruik in het verkeer als fietser of voetganger gevaarlijk.

Toch zegt 56% van alle fietsers dat ze het eens zouden zijn met een verbod op handsfree bellen op de fiets.

 

Etienne Bral (Fietsersbond)
06-12-2017 @ 11:53

92 procent van de automobilisten die vaak in de auto zitten de telefoon wel eens gebruikt onder het rijden. handsfree bellen, handheld bellen, een tekstbericht lezen, een tekstbericht versturen, gebruikmaken van sociale media (nu.nl). Regelmatig (paar keer per week) ben ik bijna aangereden op een schoolroute door automobilisten die op hun mobieltje zaten te kijken. Ouders geven in de auto ook het verkeerde voorbeeld. Maar nee we gaan ons op die kinderen concentreren en dan gaan de ouders het weer verprutsen: goed bezig. Kinderen culpabiliseren en de ouders/volwassenen gaan vrijuit. Volgens de rechtspraak is de verantwoordelijkheid bij volwassenen groter dan bij kinderen , dusss camera's bij kruispunten (schoolroutes?) of mobiele teams (Koos Spee zei het al) inzetten om de automobilisten aan te pakken. Of de smartphoneproducenten (ook volwassenen) die  waarschuwingen op je phone geven om de halve minuut als je je veplaatst met meer dan 6 km/u of iets dergelijks. Fietsers zijn een gemakkelijk doelwit, ook om bokken te schieten.

Etienne Bral (actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.)

 

 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: