Kenniscentrum voor fietsbeleid

‘Ontwerpen naar gebruik’ wint Tour de Force Innovatieprijs

21-09-2017

De Tour de Force Innovatieprijs 2017 is gewonnen door Kees Vernooij en Sjoerd Linders van de gemeente Amsterdam. In Fietsverkeer nr.40 was daar al meer over te lezen: met een pakket vernuftige kleine infrastructurele en verkeersregeltechnische maatregelen slaagt men erin de doorstroming van het fietsverkeer op kruispunten aanzienlijk te verbeteren.

plaatje

Voor de Tour de Force Innovatieprijs zijn 58 ideeën ingezonden. De winnende inzending ‘Ontwerpen naar gebruik’ haakt in op een belangrijke doelstelling van de Tour de Force ‘Meer ruimte voor de fiets in steden’. De inzending kreeg verreweg de meeste punten, die werden toegekend door het publiek via de Tour de Force website en een deskundige jury. De prijs werd uitgereikt op het Nationaal Fietscongres in Tilburg.

Verkeersontwerper Kees Vernooij en expert verkeersregelingen Sjoerd Linders van Amsterdam gingen op een tiental met verkeerslichten geregelde kruispunten aan de slag om de capaciteit te verhogen. Daarbij past men soms unieke maatregelen toe.

Zo’n maatregel is bijvoorbeeld het ‘trechteren’ van fietsers op tweerichtingenpaden. Dat houdt in dat de fietsers vòòr de stopstreep bij het verkeerslicht meer ruimte krijgen, die geleidelijk aan versmalt naarmate men de overkant nadert. Op die manier kunnen meer fietsers tegelijk optrekken en kunnen er meer fietsers door groen.
Maar meer ruimte voor overstekende fietser kan soms ook worden gerealiseerd door een strookje van de zebra af te halen. En op gecompliceerde kruisingen worden voorsorteerpijlen aangebracht, waardoor rechtdoorgaande en afslaande fietsers elkaar niet in de weg rijden.
Ook door het fijnregelen van verkeerslichten biedt vaak nog winst en zelfs het helemaal weghalen van verkeerslichten blijkt een enkele keer mogelijk.

De prijswinnaars ontvangen een bedrag van €10.000 om hun ideeën verder te verspreiden, want in principe zijn de Amsterdamse oplossingen overal toepasbaar.

De tweede prijs was voor de inzending ‘Droogover’ van Rico Andriesse, een fietsapp die route-en weeradvies combineert. Zo kun je je vertrektijdstip, routekeuze en snelheid afstemmen op de regenverwachting onderweg.
Op nummer drie eindigde Pop-up Park+Bike van Yorik Janmaat. Een platform voor pop-up parkeer+fietslocaties. Aanbieders – bewoners en bedrijven – kunnen op het platform parkeerruimte ter beschikking stellen met na-vervoer. 

Op de website van de Tour de Force werden in totaal 1095 stemmen uitgebracht op de 6 genomineerde ideeën. De jury bestond uit Saskia Kluit (Fietsersbond), René van Hemert (lid van de Tourleiding namens de vervoerregio’s), Jan-Bert Dijkstra (lid van de Tourleiding namens ministerie I&M) en Henk Brink (voorzitter van de Tourleiding namens IPO en ook voorzitter van de jury).

Meer over alle inzendingen is te vinden op de website van de Tour de Force (http://tourdeforce2020.nl) en op een website van Amsterdam

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer nr. 40
2017
Vooral de grote steden worstelen ermee: overvolle fietspaden. Wat kun je er aan doen? In Amsterdam weet men bijvoorbeeld met relatief simpele ingrepen meer capaciteit op kruispunten te realiseren. En een onderzoek van het Fietsberaad bracht nog een aantal kansrijke opties naar voren, als aanzet tot een brede studie naar duurzame oplossingen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: