Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsberaadpublicatie 3. Dynamiek in het parkeren van fietsen bij stations

Fietsberaad
2003
plaatje

Groen Licht Verkeersadviezen onderzocht de ontwikkeling van de aantallen geparkeerde fietsen bij negen grotere NS-stations. Het volledige rapport.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

U kunt ook een papieren exemplaar bestellen door hier te klikken.

De toename van het aantal onbeveiligd geparkeerde fietsen blijkt erg groot te zijn bij de onderzochte grotere centrumstations: gemiddeld 43% in vijf jaar, met uitschieters naar 60 tot 70%. Natuurlijk is die toename sterk gerelateerd aan de toename van het aantal treinreizigers, maar na correctie daarvoor moet nog een verklaring worden gevonden voor een gemiddelde toename van 26% in vijf jaar.
Uit dit onderzoek blijkt dat het uit Leiden en Tilburg al bekende fenomeen van aanzienlijke
aantallen langdurig ongebruikt geparkeerde fietsen zich bij grotere stations tamelijk algemeen voordoet. Er wordt geconstateerd dat er gegronde reden is om beleid omtrent dit onderwerp voor te bereiden. Want stel dat het lukt om de meeste van de langdurig geparkeerde fietsen te weren van (in ieder geval) de A-locaties: dan wordt bij verschillende grotere NSstations echt veel gewonnen. De allerlaatste - en allerduurste - parkeerplaatsen hoeven dan niet meer gerealiseerd te worden. Vooral wanneer het hierbij zou gaan om mogelijk inpandige of ondergrondse onbeveiligde fietsparkeervoorzieningen, levert dit aanzienlijke besparingen op de investeringsbudgetten op.

Artikel
2003
Een onderzoek naar de trend in de aantallen onbeveiligd geparkeerde fietsen bij centrumstations - en een verklaring van die trend.
Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad) en Benoit Tijssen (Groen Licht Verkeersadviezen) , Fietsberaad
2007
Steeds meer signalen wijzen erop dat de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen bij stations snel toeneemt. In dit onderzoeksrapport staat de vraag centraal of dit inderdaad zo is en wat daarvoor de verklaringen zijn.
Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad) en Benoit Tijssen (Groen Licht Verkeersadviezen) , Fietsberaad
2007
There are increasing signs revealing that the need for bicycle parking provisions at stations is rapidly rising. This research report focuses on whether this is correct and examines the explanations.
Artikel
2003
A study into trends in numbers of unguarded parked bicycles at central train stations - and an explanation.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: