Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsberaadpublicatie 20. Umbrella branding in het fietsbeleid

Otto van Boggelen (Fietsberaad), Jolanda van Oijen (XTNT) en Esther Brouwers (XTNT) , Fietsberaad
2011
plaatje

Umbrella branding, oftewel het vormen van een paraplumerk, is een marketingstrategie
waarbij een verzameling producten en diensten onder één merk wordt gebracht. De publicatie geeft een beeld van vier voorbeelden uit Hilversum, 's-Hertogenbosch, Amsterdam en Tilburg. Tot slot is een stappenplan gepresenteerd als handreiking om umbrella branding toe te passen.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Klik hier om een papieren exemplaar van Fietsberaadpublicatie 20 te bestellen.

Samenvatting

Umbrella branding, oftewel het vormen van een paraplumerk, is een marketingstrategie waarbij een verzameling producten en diensten onder één merk wordt gebracht. Ook in het fietsbeleid kan umbrella branding worden toegepast. Er wordt dan een herkenbare huisstijl doorgevoerd in alle activiteiten en maatregelen die vallen onder het product ‘fietsen in gemeente of regio X’.

Het vormen van een paraplumerk in het fietsbeleid zorgt voor meer efficiency en rendement op huidige inspanningen. De zichtbaarheid van de activiteiten op het gebied van fietsbeleid wordt groter en de overheid (en eventueel marktpartijen) kan haar activiteiten duidelijker voor het voetlicht brengen. Bovendien kunnen sterke punten van de fiets worden benaderd.

Een paraplumerk is gebaseerd op drie bouwstenen, namelijk:

  • Het uiterlijk: alle symbolen van het merk dat wij waarnemen, zoals de merknaam, het logo, de slogan en de verschijningsvorm. Daarnaast gaat het om de communicatieuitingen en het gedrag van medewerkers.
  • De sterke punten: die elementen waarop de fiets sterk scoort in de gemeente of regio. Deze punten bepaalt de overheid niet helemaal zelf. Ook winkeliers, organisatoren van evenementen en welzijninstellingen beïnvloeden de sterke punten.
  • De associaties: de gevoelens die de fiets oproept, denk hierbij aan gevoel van vrijheid en relaxt.

Het Fietsberaad heeft vier voorbeelden van umbrella branding bekeken, namelijk:

  • Gemeente Hilversum: Hilversum Fietst!
  • Gemeente ’s-Hertogenbosch: Lekker Fietsen
  • Gemeente Amsterdam: Amsterdam houdt van fietsen
  • Gemeente Tilburg: Tilburg Fietst!

Op basis van deze vier voorbeelden heeft het Fietsberaad een stappenplan voor de
toepassing van umbrella branding in het fietsbeleid uitgewerkt. De vijf stappen zijn:

  1. Verkennen en draagvlak verwerven.
  2. Inventariseren.
  3. Ontwerpen paraplumerk.
  4. Implementeren in de organisatie.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: