Kenniscentrum voor fietsbeleid

Verkeerskundige en juridische aspecten van 'alle fietsers tegelijk groen'

Fietsberaad
2003

Notitie van het Fietsberaad over de verkeerskundige en juridische aspecten van 'alle fietsers tegelijk groen' bij verkeerslichten.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Conclusies

* alle fietsers tegelijk groen (AFTG) is een voor fietsers vanwege doorstroming en verkeersveiligheid een interessante regeling onder bepaalde voorwaarden
* de voorwaarden zijn: compact kruispunt, simpele regeling, AFTG in dubbele cyclus, brommers op de rijbaan.
* AFTG heeft nadelen voor voetgangers en, in mindere mate, voor gemotoriseerd verkeer.
* AFTG wordt door de wetgever toegestaan
* op grond van bestaande jurisprudentie zijn er geen bijzondere wettelijke of aansprakelijkheidsrisico’s voor de wegbeheerder te verwachten, mits AFTG goed vormgegeven is (borden !).

Voorheen werd AFTG ook wel Vier Richtingen Groen genoemd (VRG)

Artikel
Daniël de Haan, Theo Zeegers en Piet van der Linden , Verkeerskunde
2003
Praktijkvoorbeelden laten zien dat veel kan worden gedaan om het oponthoud voor fietsers bij verkeerslichten te verminderen, zonder de doorstroming van het autoverkeer aan te tasten.
Artikel
Theo Zeegers , Ketting
2004
Alle Fietsers Tegelijk Groen bij een kruispunt met VRI: De Fietsersbond zet de voordelen, nadelen en randvoorwaarden op een rij.
Notitie
Peter Kroeze (Ligtermoet & Partners) , CROW
2006
De Ontwerpwijzer Fietsverkeer (CROW-publicatie 230) is het standaardwerk voor ontwerpers en beleidsmakers. Deze index helpt bij het vinden van de gewenste informatie. Let op: de Ontwerpwijzer Fietsverkeer is in 2016 geactualiseerd. 
Notitie
Peter Kroeze (Ligtermoet & Partners) , CROW
2006
The Bicycle Traffic Design Indicator (CROW publication 230) is the standard reference for designers and policy makers. This index helps them find the required information.
Artikel
Daniël de Haan, Theo Zeegers en Piet van der Linden , Verkeerskunde
2003
Real-life examples demonstrate much can be done to decrease waiting times for cyclists at traffic lights, without affecting the flow of cars.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: