Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2018

23-02-2018 In veel gemeenten wordt de fiets steeds meer gebruikt voor vervoer richting binnenstad of station. En steeds vaker is dat ook een dure e-fiets. Het belang van goede stallingsinformatie neemt daardoor toe. Apeldoorn heeft nu zelfs een speciale app die aangeeft of er nog plek is in de stalling.
21-02-2018 In het kader van het programma Beter Benutten is geprobeerd met cadeautjes en opbeurende tekstjes fietsers vaker te laten fietsen als het regent. Maar dat werkt niet.
20-02-2018 Van de ANWB-leden voelt 27% zich niet veilig op de fiets. Maar de verschillen per gemeente zijn groot.
19-02-2018 Het is al vaak gesuggereerd maar niet of nauwelijks in de praktijk gebracht. Door te schuiven met aanvangstijden zou de verkeerspiek in de ochtendspits meer gespreid kunnen worden. Nieuw onderzoek leert dat dit behoorlijk kan schelen, zowel voor het ov als voor de fiets.
16-02-2018 Het ROV Oost-Nederland start samen met de gemeente Hardenberg een pilot waarbij fietsers worden gewaarschuwd voor naderende tractoren.
14-02-2018 NS en ProRail investeren 8 miljoen euro in een nieuwe entree voor 44 fietsenstallingen. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen, die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes.
13-02-2018 Meestal de fiets, maar soms de bus. Dat reispatroon zal velen bekend voorkomen. Enschede speelt hier op in door fietsers een gratis OV-chipkaart aan te bieden.
12-02-2018 Een elektrische fiets met de motor in het achterwiel is stabieler. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. Een extra motor in het voorwiel is nog beter.
07-02-2018 Eén van de opties om meer rust op het fietspad te creëren is het instellen van een maximumsnelheid op het fietspad van bijvoorbeeld 25 km per uur. Daarmee zou ook de speedpedelec weer toegang kunnen krijgen tot het fietspad. Een Duitse wetenschapper pleit voor een andere aanpak: maak de maximumsnelheid van de gewone e-fiets variabel.
06-02-2018 Na Amsterdam gaat nu ook Rotterdam paal en perk stellen aan de toevloed van deelfietsen. Aanbieders van deelfietsen krijgen tot 1 augustus de tijd om te bewijzen 'dat hun onderneming bijdraagt aan de ambities van Rotterdam als fietsstad'. 
1 2 3 »