Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2009

06-11-2009 In het kader van het Europese ROADIDEA-project over innovatie op het gebied van weersinformatie voor het verkeer is een prototype fietsrouteplanner met neerslagvoorspelling gemaakt.
04-11-2009 Een uniforme, effectieve en fietsvriendelijke aanpak van overlast door geparkeerde fietsen in de openbare ruimte. Zo omschrijft Amsterdam de intenties van de nota: Eerst verleiden, dan handhaven - Een leidraad voor het reguleren van fietsparkeren in de openbare ruimte.
01-11-2009 Het graveren van de postcode in het fietsframe is vergeefse moeite. Het helpt niet bij het bestrijden van fietsdief en bovendien zijn er inmiddels betere alternatieven voorhanden. Dit stelt de landelijke stuurgroep Aanpak Fietsdiefstal
30-10-2009 Staatssecretaris van Financiën de Jager ontkent dat de fiets van de zaak in het Belastingplan 2010 verdwijnt. Er komen juist meer mogelijkheden voor een vergoeding, aldus de Jager. Verder kunnen werkgevers tot 2013 nog voor de bestaande regeling kiezen.
30-10-2009 Het winkelhart van Venray moet fietsvrij worden. Daarom komen direct aan de rand ervan twee grote fietsenstallingen. Gratis en bewaakt met camera's.
28-10-2009 Een bedrag van 265 miljoen euro per jaar in de komende vier tot vijf jaar. Die investering is volgens BOVAG nodig om te komen tot een consistent en effectief fietsbeleid waar zowel fietsers als niet-fietsers van profiteren
28-10-2009 De provincies vinden zelf dat ze al veel geld en energie steken in het fietsbeleid. De oproep van Kamerlid Atsma om een tandje bij te zetten, zal daar vermoedelijk niet tot grote aanpassingen van het beleid leiden.
26-10-2009 Het leenfietssysteem dat medio dit jaar in Hamburg door de Duitse spoorwegen werd geïntroduceerd, loopt als een trein. In de eerste paar maanden werden al meer dan 200.000 ritten gemaakt.
26-10-2009 Het ministerie van Verkeer en Waterstaat startte maandag 26 oktober wederom de campagne over fietsverlichting ‘Val op, fiets verlicht’.
23-10-2009 Op een aantal plaatsen in Nederland is of wordt dynamische fietspadverlichting geïnstalleerd. De verlichting brandt alleen als er fietsers zijn. Doel is meestal om de sociale veiligheid van fietsers te verbeteren zonder de omgeving te belasten met al te veel lichthinder. En in de marge wordt ook nog wat energie bespaard.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 »