Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2012

19-03-2012 Die Fietsersbond wil graag weten of er gemeenten zijn met een regeling om mensen met een laag inkomen aan een fiets te helpen. De fiets heeft juist voor deze groep grote voordelen, aldus de Bond.  
16-03-2012 Fietsen mogen in Amsterdam Centrum rond het Leidseplein maximaal 7 dagen in een parkeervoorziening staan. Verder moeten (brom)fietsen verplicht in een parkeervoorziening (rek, stalling of vak) worden geplaatst.
14-03-2012 Zelfstandig reizende 75-plussers gaan het meest lopend of met de fiets op pad. Het autogebruik ligt relatief laag met 35%. In bijna een kwart van de trips van 75-plussers gaat er iemand mee, meestal wordt dan de auto gebruikt. 
13-03-2012 Den Haag mag haar APV-bepaling niet handhaven over het weghalen van buiten de rekken geplaatste fietsen. Deze uitspraak deed de Haagse bestuursrechter in januari. Vanwege deze uitspraak zal de VNG een aantal bepalingen in de model APV aanpassen, zo laat de vereniging weten. Ondertussen weten sommige gemeenten zich even geen raad met foutgeparkeerde fietsen.
12-03-2012 Welke regio's hebben hun zaakjes perfect voor elkaar als het gaat om de recreatieve fietser? Die krijgen het maximale aantal sterren van het Fietsplatform.
09-03-2012 U-Stal bestaat dit jaar 25 jaar. Dat viert de organisatie onder andere met een prijsvraag, onder het motto: Hoe ziet het stallen van fietsen er in een stedelijk gebied over 10 jaar uit?
07-03-2012 Hoewel er veelal geen verkeersveiligheidsargumenten zijn om in verblijfsgebieden een fietspad aan te leggen, is dat geen reden om de aanleg via richtlijnen onmogelijk te maken. Er zijn altijd situaties denkbaar waar een fietspad in een verblijfsgebied wel zinvol is, bijvoorbeeld als het gaat om hoofdfietsroutes, stelt de Fietsersbond.
02-03-2012 De gemeente Zaandam heeft een aantal fietsrekken uit het centrum verwijderd. Daarvoor in de plaats komen blauwe fietsparkeervakken. Het is dan niet meer mogelijk de fiets tegen een rek aan te zetten of eraan vast te maken. De gemeente verwacht dat zo langparkeerders zijn te weren.
29-02-2012 Het aantal vrijliggende fietspaden is uitgebreider dan noodzakelijk. Heel prettig voor de fietser maar weinig kostenefficiënt. In nieuw aan te leggen gebieden is versobering op z’n plaats. Dat betekent minder (dure) ongelijkvloerse kruisingen en in de rustige woonwijken vaker mengen met het andere verkeer. Dat is te lezen in het nieuwe Mobiliteitsplan van de gemeente Almere.
27-02-2012 Fietsers vinden het belangrijk dat de stalling bij het station gratis is en ook dat deze in de buurt van het perron ligt. Maar er moet ook voldoende plek zijn. En men wil dat stalling bewaakt en overdekt is en op de route ligt vanaf het station naar het punt van bestemming dat men met de fiets wil bereiken. Wat het zwaarst telt, hangt er vanaf aan wie je het vraagt.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »