Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2013

26-11-2013 Spookfietsen is een belangrijk factor bij fietsongelukken in de Duitse stad Braunschweig. Zo blijkt uit onderzoek van de Technische universiteit Braunschweig.
25-11-2013 De automobilist ziet fietsers niet zo snel over het hoofd als hij ze vaker tegenkomt. Zo blijkt uit een Noorse studie naar het zogenaamde ‘Safety in Numbers-fenomeen.
21-11-2013 Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) roept gemeenten op werk te maken van de Lokale Aanpak Fietsveiligheid.
21-11-2013 Voorrangsborden dragen ertoe bij dat automobilisten fietsers meer ontzien op kruispunten in situaties waar de snelheidslimiet 50 km/uur bedraagt. Zonder die borden lopen fietsers meer risico's, aldus een onderzoek van de SWOV.
20-11-2013 Fietspaden veiliger maken in het donker. Dat is het doel van de samenwerking van de ANWB met kunstenaar Daan Rosegaarde. Hij bedacht en ontwikkelde met Bouwbedrijf Heijmans lichtgevende verf om wegbelijning op fietspaden te schilderen.
20-11-2013 Het is één van de grootste ergernissen van bewoners in Amsterdam-Zuid aldus de gemeente: fietsen die langdurig, ongebruikt in de fietsenrekken staan. Een aanpassing van de APV zorgt ervoor dat ze na zes weken verwijderd mogen worden, ook al zijn ze niet gammel.
18-11-2013 Het Fietsberaad heeft een aantal websites ontwikkeld waar fietsers gevaarlijke situaties kunnen melden, of in het bijzonder hinderlijke fietspaaltjes of problemen met gladheid. Berlijn heeft een variant op het thema: meldt situaties waar het risico bestaat op afslagongevallen.
15-11-2013 Onlangs heeft de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam besloten extra geld uit te trekken voor gemeenten om verkeer- en vervoerprojecten sneller te realiseren. Dat biedt kansen om fietsprojecten sneller te realiseren. 
13-11-2013 De gemeente Houten is gestart met het verwijderen van obstakels op doorgaande fietspaden binnen de Rondweg. Op ongeveer 140 locaties worden paaltjes, betonblokken en dergelijke weggehaald. Dat vermindert niet alleen de kans op ongevallen, ook kunnen fietsroutes in de winter beter en sneller gestrooid en sneeuwvrij worden gemaakt.
13-11-2013 Door de e-fiets te subsidiëren, is met een relatief beperkte investering een aanzienlijke besparing op het aantal autokilometers te realiseren. Dat zegt Twente Mobiel, op basis van de ervaringen met de e-fietsactie aldaar.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 »