Kenniscentrum voor fietsbeleid

Nieuwsoverzicht 2014

05-03-2014 Tien ambassadeurs voor Fietsveiligheid en Verkeersveiligheid in Zuid-Holland tekenden het manifest "Lokale Aanpak Veilig Fietsen”.
05-03-2014 Wat kost een nieuwe fietsbrug of een nieuwe fietsenstalling en wat levert het op? Met de webtool MKBA Fiets is dat nu door te rekenen. Met de webtool kan men de maatschappelijke kosten en baten van fietsprojecten in beeld brengen. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om investeringen in fietsprojecten te vergelijken met investeringen in andere vervoerwijzen.
04-03-2014 De overheid en gemeenten moeten voluit kiezen voor de fiets. Dat bepleit D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven in de notitie Groen licht voor de fiets.
28-02-2014 De lengte van het fietsnetwerk in een stad is mede bepalend voor het fietsgebruik in die stad. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van de universiteit van Cardiff naar factoren die van invloed zijn op de vervoerwijzekeuze van forenzen.
27-02-2014 Transport for London heeft naar eigen zeggen 's werelds eerste mobiliteitsgezondheidsplan opgesteld. De komende tien jaar wordt er bijna 5 miljard euro uitgetrokken om de stad beter begaanbaar te maken voor fietsers en voetgangers.
24-02-2014 Vier fietsprojecten die in het kader van het programma 'Innovatief reizen' subsidie kregen, hebben tot merkbare en door reizigers gewaardeerde verbeteringen in het voor- en natransport per fiets geleid. Het gaat om de E-fiets, Calllock, het LED's parkeersysteem en de Vrachtfiets.
20-02-2014 Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle zijn kandidaat Fietsstad 2014. De Fietsersbond laat in vijf filmpjes zien waarom de vijf steden zijn genomineerd. Begin mei wordt de winnaar van Fietsstad 2014 bekend gemaakt.
18-02-2014 Uit de Nederlandse ziekenhuisregistratie blijkt dat 60 procent van alle ernstig verkeersgewonden onder fietsers slachtoffer is van een enkelvoudig fietsongeval. In andere landen ligt dat percentage soms nog aanzienlijk hoger.
15-02-2014 De gemeente Groningen gaat ook dit jaar in de introductieweek voor studenten fietsers verleiden om een andere fietsroute naar de universiteitscampus Zernike te kiezen. De routes zijn sneller en aantrekkelijker. Maar net zo belangrijk is dat fietsers door de alternatieve routes minder oponthoud voor het autoverkeer veroorzaken.
12-02-2014 Een fietsstrook moet 2 tot 2,5 meter breed zijn, met 1,7 m als absolute minimum. Past dat niet, dan kan men er maar beter van afzien. Of kiezen voor een fietsstraat. Dat is de conclusie van een eerste inventarisatie van de eisen die je zou moeten stellen aan de toepassing van fietsstroken.
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 »