Kenniscentrum voor fietsbeleid

ANWB gaat personenauto's beoordelen op dodehoeken

12-12-2007

De dikke deurstijlen van moderne auto's ontnemen steeds vaker het zicht op fietsers. De ANWB gaat hier in de toekomst bij het testen van auto's extra op letten.

plaatje

Dikke raam- en deurstijlen worden vaak toegepast in moderne auto's om ze crashbestendig te maken. Bij bepaalde typen heeft dat er al toe geleid dat het zicht op fietsers - schuin naar voren of opzij - ernstig wordt belemmerd. Opmerkelijk weinig zicht bieden onder meer de Mitsubishi Colt de Opel Minerva en de nieuwe Mazda 2, aldus de ANWB.
Om autofabrikanten aan te zetten tot verbeteringen heeft de ANWB een speciale camera ontwikkeld die het gezichtveld van de bestuurder meet. In de toekomst zal van ieder auto dat zichtveld worden gemeten en met een rapportcijfer worden verbonden. In de eerste helft van 2008 zal de ANWB dergelijke rapportcijfers van ruim 200 gangbare auto's bekendmaken.

11-01-2008 @ 15:25

ik zou ervoor pleiten vooral te beginnen met onderzoek naar de dodehoek bij bedrijfsauto's en andere voertuigen die daartoe gerekend worden, waarvoor het verplicht is de eventuele (achter)zijramen te blinderen. Geef chaufeurs van deze voertuigen zoveel mogelijk zicht op het (fiets)verkeer aan de zijkant van hun auto of (bestel)bus. De verkeersveiligheid bij deze voertuigen moet voorop staan !

Schaap (VVN)
13-01-2008 @ 18:22

Laatst even in een Opel Meriva gereden. De dode hoek schuin linksvoor is vooral bij rotondes ongehoord groot. Een fietser is niet te zien; daarom een verheugend initiatief van de ANWB. Nu nog de fabrikanten!

Dick Schaap VVN Heerhugowaard

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: