Kenniscentrum voor fietsbeleid

Elektrische fiets effent de weg naar CO2 -neutrale steden

07-12-2007

Vanaf 2010 zal de elektrische fiets een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van milieuvriendelijke steden. Dat verwacht BuildDesk, een bureau dat in opdracht van SenterNovem bekeek hoe steden als Tilburg, Apeldoorn en Heerhugowaard CO2 -neutraal kunnen worden.

plaatje

De drie gemeenten willen een forse reductie realiseren van de CO2 die vrijkomt door het gebruik van energie binnen hun gemeentegrenzen. Ze willen de situatie bereiken dat er vooral door energiebesparing en door de inzet van duurzame energie geen fossiele en nucleaire energiebronnen meer nodig zijn voor de energievoorziening in deze steden.
Er zijn wereldwijd nog maar enkele gemeenschappen die zich nu al volledig CO2-neutraal kunnen noemen. Het betreft kleine dorpen waaronder Jühnde in Duitsland en Ashton Hayes (ca 1000 inwoners) in het Verenigd Koninkrijk.
BuildDesk ontwikkelde een 'roadmap' hoe gemeenten die toestand zouden kunnen bereiken. Door gefaseerd een aantal maatregelen door te voeren is zo'n doelstelling rond 2030 te realiseren, zo schetst BuildDesk het perspectief.
Naast de introductie van bijvoorbeeld elektrische auto's, zonnepanelen en HR-ketel's levert bevordering van het fietsverkeer een substantiële bijdrage, zo blijkt uit het rapport van BuildDesk.
Met name de elektrische fiets kan de strijd aan met de auto. 'In 2010 rijden fietsers (deels elektrisch op groene stroom) over hoofdroutes van asfalt en krijgen telkens snel ‘groen’ bij verkeerslichten', aldus het toekomstbeeld dat BuildDesk de gemeenten voorhoudt. 'Elektrische fietsen op groene stroom vergroten het comfort en maken het makkelijker om grotere afstanden te overbruggen. Deze fietsen worden snel goedkoper en zijn de grootste groeisector in de fietsenbranche. Een rit op de fiets gaat in 2010 sneller dan de auto. En rond 2015 is de fiets voor een groot publiek een geduchte concurrent geworden van de auto. Lokale fietsenwinkels leveren inmiddels meer fietsen met elektrische ondersteuning dan zonder deze voorziening', aldus de onderzoekers.

Tom Godefrooij (nvt)
06-12-2007 @ 14:22

Tjsa, Eurlings snapt het niet echt. Natuurlijk hoort bij het voorstel voor een verkoopverbod van banden zonder zijreflectie ook een aanpassing van de regels in het voertuigreglement. Het punt is nu juist dat de consument zich niet druk zou moeten hoeven maken over de vraag of zijn/haar voertuig bij aankoop wel aan de wettelijke eisen voldoet omdat dat automatisch geregeld is in de toelatingseisen van het voertuig of de onderdelen die hij/zij koopt. Nu is het zo geregeld dat de individuele fietser zelf verantwoordelijk is voor de vraag of het voertuig wel aan alle wettelijke eisen voldoet. Bij motorvoertuigen is dat onbestaanbaar. Daar is de gebruiker alleen verantwoordelijk voor het in goede staat houden van het voertuig.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: