Kenniscentrum voor fietsbeleid

Spitsrekken in Groningen hebben magnetisch effect op fietsers

17-12-2007

Uit tellingen is naar voren gekomen dat de spitsrekken in Groningen een 'magnetisch effect' hebben voor de binnenstad. Als men weet dat er fietsparkeervoorzieningen aanwezig zijn, fietst men tot aan deze voorzieningen en wil men de fiets er ook in plaatsen.

plaatje

Dat blijkt uit een onderzoek van Tijs van Erve, stagiaire van de NHTV. Hij bekeek wat de effecten zijn geweest van een aantal maatregelen om de grote aantallen los gestalde fietsen terug te dringen. Eindconclusie is dat de maatregelen eigenlijk een averechts effect hebben gehad, maar desalniettemin wel succesvol waren. 
Om het wildparkeren aan te pakken is geëxperimenteerd met het plaatsen van spitsrekken, gratis stallen in de bewaakte stallingen en met rode antiparkeerlopers. 

Vanaf september 2007 worden elke donderdagochtend ongeveer 130 extra spitsrekken in het centrum van Groningen geplaatst. Dit zorgt voor 1300 extra plekken. Op zondagochtend worden de rekken weer opgehaald. Op het drukste moment is gemiddeld 75% bezet. Neveneffect is dat de spitrekken dermate veel aantrekkingskracht hebben dat het aantal fietsen buiten de rekken op straat met vier procent is gestegen.
Het gratis bewaakt stallen van de fiets is 1 juli 2007 ingevoerd. Uit de tellingen blijkt dat 34% meer fietsers gebruik maken van de stallingen.
De rode lopers worden sinds september 2007 gebruikt. Ze worden iedere ochtend neergelegd en iedere avond opgehaald. Doel is om mensen ervan te weerhouden de fiets voor de gevels van winkels neer te zetten. Het experiment heeft bewezen dat mensen respect hebben voor de rode lopers, aldus Van Erve. Vraag is wel of het effect behouden blijft als de rode lopers meer permanent worden uitgevoerd, bijvoorbeeld in de bestrating.
In afwachting van meer onderzoekresultaten zal de proef met gratis fietsparkeren in ieder geval tot 1 maart 2008 worden voorgezet.

07-01-2008 @ 13:54

heel goed dat deze gegevens gepubliceerd worden.

Jammer dater niet vermeld wordt of ook de invloed op de automobiliteit onderzocht is en of daar een significante daling valt te constateren en of er mogelijk ook minder files vallen te constateren

07-01-2008 @ 17:07

De gemeente Roermond kende tot 2005 één bewaakte gratis stalling in het centrum van de stad. De capaciteit werd tijdens het betaald regime niet optimaal gebruikt door fietsers. Op jaarbasis vonden er 60.000 stallingen plaats.

In 2005 werd door de gemeenteraad besloten om de stalling gratis aan te bieden, waarna het aantal stallingen spectaculair steeg. Inmiddels is er één stalling bij gekomen en een derde is onderwerp van onderzoek. Nu worden in beide stallingen meeer dan een kwart miljoen stallingen gerealiseerd. Dit heeft natuurlijk zijn effect op de openbare ruimte en het gebruik van autoparkeervakken. Door fietsers te faciliteren houdt je het centrum leefbaar en bereikbaar. Dit is dus ook in Groningen ontdekt. Kijk maar naar de mooie grote ondergrondse fietsenstalling nabij het NS-station.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: