Kenniscentrum voor fietsbeleid

Forse stijging fietsgebruik Groningen

24-12-2008

Op de 46 belangrijkste fietsroutes in Groningen rijden dagelijks zo’n 216.000 fietsers. Dat is een stijging van negen procent ten opzichte van 2007.

plaatje

Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente. Op drie fietsroutes passeren dagelijks meer dan 12.000 fietsers. Het gaat om de Korreweg, de Hereweg en de Helperzoom. De Korreweg blijft met 14.000 fietsers per dag de drukste fietsroute in Groningen. Uit de telling van dit najaar blijkt dat het fietsgebruik met negen procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een forse stijging van het fietsgebruik dus.
Om de weersinvloeden als factor te kunnen uitsluiten voor deze toename is de neerslaghoeveelheid van dit jaar vergeleken met 2007. Het KNMI heeft voor beide najaren ongeveer 250 mm neerslag gemeten.
De komende jaren kunnen fietsers op nog meer voorzieningen rekenen, zo belooft de gemeente. Voor de periode 2009 en 2010 is 4,7 miljoen beschikbaar voor fietsvoorzieningen.

Artikel
Ben Boersma en Sieneke van Alteren , Fietsverkeer
2004
Een analyse van Boersma en Van Alteren: het fietsbeleid van de stad Groningen is zo succesvol door de combinatie van fietsbeleid, breder verkeersbeleid en ruimtelijk beleid.
Artikel
2005
Een vergelijking tussen de 40 grootste steden: zijn de verschillen in fietsgebruik verklaarbaar? Voor een groot deel blijken we in Nederland de kennis te hebben om de aanzienlijke verschillen kwantitatief te duiden.
Bestand
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2009
Vergelijking van het fietsbeleid in 5 Nederlandse fietssteden (Groningen, Zwolle, Veenendaal, Enschede, Amsterdam) en 5 buitenlandse naburige steden (Kopenhagen, Munster, Freiburg, Gent en Odense).
Nieuws
2005
Af en toe stuivertje wisselend met Zwolle en Leeuwarden, staat Groningen al 20 jaar aan de top als het om fietsgebruik in grotere gemeenten gaat. Een onderzoek wijst uit dat dit veel te maken heeft met het gevoerde verkeersbeleid en de kwaliteit van de fietsvoorzieningen. Maar Groningen is door lokale omstandigheden wel in het voordeel. Bijvoorbeeld omdat het een typische studentenstad is.
Nieuws
2005
De stadscentra waren in 2004 per fiets naar de mening van burgers goed bereikbaar. Wel scoren sommige steden beter dan andere. In bijvoorbeeld Utrecht, Groningen, Alkmaar en Middelburg is de fietser beter te spreken over de bereikbaarheid van het centrum dan in Den Haag, Nijmegen of Hilversum, zo blijkt uit onderzoek van AVV.
Nieuws
2006
In de afgelopen drie jaar zijn de fietsintensiteiten over de gehele stad Groningen met circa 10 procent gestegen. De jongste cijfers laten opnieuw een stijging zien.
Rapport
Erik Feenstra - RU Groningen/AVV , AVV
1993
Stage-onderzoek naar de invloed van ruimtelijke verschillen tussen Groningen en Maastricht op het fietsgebruik.
Rapport
Erik Feenstra - RU Groningen/AVV , AVV
1993
Work placement study into the influence of spatial differences between Groningen and Maastricht on bicycle use.
Artikel
2005
A comparison among the 40 largest cities: can the differences in bicycle use be explained? To a large extent the Netherlands turns out to possess the knowledge to quantitatively indicate the considerable differences.
Brochure
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2006
Vergleich der Radverkehrspolitik in 5 fahrradfreundlichen niederländischen Städten (Groningen, Zwolle, Veenendaal, Enschede, Amsterdam) und 5 Städten im näheren Ausland (Kopenhagen, Münster, Freiburg, Gent und Odense).
Rapport
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2006
Etude comparative de la politique cycliste de 5 villes cyclables néerlandaises (Groningue, Zwolle, Veenendaal, Enschede et Amsterdam) et de 5 villes étrangères voisines (Copenhague, Munster, Fribourg, Gand et Odense).
Rapport
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2006
Comparación de las políticas en materia de bicicleta de 5 ciudades holandesas adaptadas al uso de bicicleta (Groninga, Zwolle, Veenendaal, Enschede, Ámsterdam) y 5 ciudades extranjeras cercanas (Copenhague, Munster, Friburgo, Gante y Odense).
Rapport
Dirk Ligtermoet (Ligtermoet & Partners, Gouda) , Fietsberaad
2010
Comparison of bicycle policy in 5 Dutch bicycle towns (Groningen, Zwolle, Veenendaal, Enschede, Amsterdam) and 5 foreign towns (Copenhagen, Munster, Freiburg, Ghent and Odense).

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: