Kenniscentrum voor fietsbeleid

Studenten fietsen niet zo vaak naar college

17-12-2008

Werkzaam in de sector landbouw? Goede kans dat u met de fiets naar het werk gaat. Dat in tegenstelling tot werknemers van openbare nutsbedrijven, die minder vaak de fiets pakken. Deze en andere opmerkelijke conclusies volgen uit een onderzoek van de TU-Delft.

plaatje

De onderzoekers - Eva Heinen, Bert van Wee en Kees Maat - ondervroegen via een internetsurvey inwoners in Delft, Zwolle, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp. Ze ontdekten een aantal opmerkelijke relaties tussen persoonskenmerken en fietsgebruik in het woon-werkverkeer.
Zo blijken studenten vaak geen fulltime woon-werkfietsers - of in dit geval woon-universiteitsfietser - te zijn, hoewel ze wel veel fietsen. Verder kom je meer fulltime fietsers tegen onder werknemers van wie de collega’s ook verwachten dat men met de fiets naar het werk zou moeten reizen. En als iemand een permanent of tijdelijk contract heeft, is de kans ook groter dat het om een fulltime fietser gaat dan bij detacheerde personen.
De kans om fulltime woon-werkfietser te zijn is kleiner als er een auto beschikbaar is voor het woon-werkverkeer. En onder werknemers in sectoren als bouwnijverheid en onderwijs vind je meer parttime fietsers.
Een mogelijke verklaring voor de verschillen in fietsgebruik - bijvoorbeeld landbouw vergeleken met de nutsbedrijven - vormen wellicht de inkomensverschillen tussen de verschillende sectoren.
Aan de andere kant werden geen verbanden gevonden tussen bijvoorbeeld het aantal werkdagen, uren of de werklocatie. Ook het bezit van een rijbewijs was geen invloedsfactor.
De resultaten van het onderzoek kunnen worden gebruikt om fietsen naar het werk gerichter te stimuleren, aldus de TU Delft.

John Joseph Power
13-02-2009 @ 01:48

In Ireland this roughly Ties in with your View of Bicycle use in the Netherlands. We were a Bicycling Country way back before we discovered the Car Pre 1965 then most People starting Buying Cars and only the few Diehards like myself were left Cycling because we enjoyed it. This situation continued up to 1995 and then more People started Cycling again because they wanted to get Fit and also save on Petrol. Then the Recession began to Bite and all of a sudden more People are taking to the Bike.

But still we are to Car Centric and if People have a Car then this is the Preffered Mode of Transport. The last Statistics put it at only 10% of Journeys Cycling in spite of the Renewed Interest in Cycling. A lot of the Student Population Cycle in Ireland but most use Public Transport if Far away from the Colleges or Universities and if they have Access to a Car then this is the Preffered Mode of Transport rather than a Bike or Public Transport. The only thing that stops them using a Car is Lack of Money.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: