Kenniscentrum voor fietsbeleid

Amsterdam: veel verkeersslachtoffers onder fietsers

23-12-2011

Het aantal ernstige slachtoffers van verkeersongevallen in Amsterdam is de afgelopen jaren gestegen van 785 in 2006 naar 950 in 2009. In 2011 vielen er (tot medio december) 22 doden in het Amsterdamse verkeer. Maar liefst 56% van de ernstig gewonden was fietser, terwijl fietsers voor 23% van alle verplaatsingen in de stad zorgen. 

Scooterrijders raken opvallend vaak ernstig gewond bij een verkeersongeval. 16% van alle ernstig gewonden was een scooterrijder, terwijl ze maar 1% van de ritten voor hun rekening nemen. Bij 60% van de fietsslachtoffers waren geen andere verkeersdeelnemers bij het ongeluk betrokken. Bij scooterrijders is het percentage enkelvoudige ongevallen ook hoog. Amsterdam heeft nu een meerjarenplan vastgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er wordt meer ingezet op maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van gevaarlijke situaties en hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.
Bij 42% van de ongelukken was een voorrangsfout de oorzaak en bij zeker een derde speelde snelheid een rol. Deze cijfers geven volgens de gemeente aan dat er veel te winnen is bij het veranderen van het gedrag van mensen in het verkeer. Daarom neemt de gemeente extra maatregelen om Amsterdammers bewust te maken van de gevaren. Er komen verkeersouders die verschillende partijen samen brengen om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren. De gemeente biedt scholen informatiepakketten en lessen in verkeersveiligheid. Ook start de gemeente met fietslessen en schoolpleinparcoursen zodat kinderen al vroeg vaardigheden kunnen leren. Daarnaast komen er weer campagnes voor fietsverlichting, snelheid en dode hoek. De politie zal scherp handhaven op overtredingen.
Twee groepen springen eruit in de veiligheidscijfers: jongeren op scooters en ouderen op de fiets. Met de campagne ‘SlowRiders' worden scooterrijders gestimuleerd om minder hard te rijden. De politie voert snelheidscontroles uit. Er wonen steeds meer ouderen in de stad. Door hun leeftijd hebben zij minder zicht en reactievermogen. Daardoor lopen zij meer risico in het verkeer. De gemeente zal ouderen via voorlichting in combinatie met oogtesten, oortesten en vaardigheidstrainingen attent maken op gevaarlijke situaties. Deze groep is ook gebaat bij de aanpak om enkelvoudige ongevallen tegen te gaan.
De gemeente heeft verder een nieuwe aanpak die gericht is op het voorkomen van ongevallen die vaak plaatsvinden. De aanpak bestaat uit zes programma's. Er wordt gestart met het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers op wegen waar geen vrijliggende fietspaden zijn. Op die plekken worden fietsstroken voorzien van rood asfalt. Een ander programma is bedoeld om ongevallen met fietsen en scooters te voorkomen, bijvoorbeeld door het weghalen van gevaarlijke paaltjes en hoge stoepbanden. Verder worden wegen rondom alle basisscholen geanalyseerd en - waar nodig - veiliger gemaakt. De gemeente kijkt ook naar de mogelijkheden om de rijbanen van fietsers en scooters nog vaker te scheiden.

26-12-2011 @ 10:15

Misschien is het ook eens verstandig te kijken naar fietsongevallen en de afstelling en wachttijden voor fietsers en voetgangers voor stoplichten,landelijk worden fietsers en voetgangers als weggebruikers gezien die maar even moeten wachten voor auto en OV,vooral in de wintertijd slecht weer etc is men minder geneigd te wachten voor het rode verkeerslicht vaak is dat logisch maar werkt extra ongevallen in de hand,stoplichten afstellen dmv regensensoren dat deze weggebruikers meer mogelijkheden krijgen voor groen licht is een optie.

Riet Beukert (particulier)
03-01-2012 @ 17:31

Stoplichten? breek me de mond niet open. Net naar Vlissingen gefietst langs de Nieuwe Vliss. Weg. Op een lengte van plm 3 of 4 km moest ik (weer) bij ieder stoplicht stoppen. Da's zeker 5 stoplichten, en de afslaande auto's gaan bijna altijd voor op de rechtdoorgaande fietsers. Sommige lichten staan zo kort afgesteld dat ouderen en allochtonen het groene licht niet halen. Gek he dat die mensen niet fietsen.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: