Kenniscentrum voor fietsbeleid

Industrie pleit voor keurmerk fietsverlichting

14-12-2011

Wie met een nagenoeg leeg maar net gloeiend ledlampje bungelend aan de jas in het donker fiets, voldoet al aan de wet. Dat is een doorn in het oog van de fabrikanten van fietsverlichting. Die wijzen naar Duitsland en Frankrijk, waar de wet eisen stelt aan onder andere lichtsterkte en lichtverdeling. Een keurmerk voor fietsverlichting is dan ook in Nederland hard nodig vinden ze.

plaatje

De plannen voor zo'n keurmerk zijn al in een redelijk vergevorderd stadium. De fabrikanten van fietsverlichting - verenigd binnen de RAI Vereniging - streven er naar om zo'n keurmerk in de herfst van 2012 ingevoerd te krijgen. Uitgangspunt is een driesterrensysteem, waarbij de Franse en Duitse eisen als vertrekpunt zijn genomen. Eén ster staat voor 'gezien worden', twee sterren voor 'zien' en drie sterren voor 'zien op polderwegen'. Of in lichtsterkte uitgedrukt: 4, 7 en 10 lux. Ook voor de achterverlichting gelden eisen (0,02, 0,025 en 0,04 lux). Op dit ogenblik voldoet 70 procent van de fietsverlichting nog niet aan de eisen voor één ster, aldus de verlichtingsindustrie. Verder zou de verlichting vast monteerbaar moet zijn en voorzien van een indicator die aangeeft of een batterij bijna leeg is. Naar verwachting moet de consument voor goede verlichting zo'n 9 euro gaan betalen. Vooralsnog zijn geen eisen voorzien ten aanzien van de robuustheid van de lampen.

Presentatie
Peter van Vlijmen (Axa)
2011
Tijdens de themabijeenkomst over fietsverlichting op 6 december 2011 presenteerde Peter van Vlijmen de plannen van de fietsverlichting-fabrikanten voor de lancering van een keurmerk voor fietsverlichting. 
Renaat Van Hoof (Fietsersbond Afdeling Antwerpen (Belgiƫ))
14-12-2011 @ 12:14

Normen voor fietsverlichting zijn een goede zaak en zouden er zeker moeten komen. Maar hopelijk luistert men niet enkel naar de grote fabrikanten die homologatie kunnen financiëren en vooral normen willen waaraan hun lichten voldoen.

Want laten we wel wezen, 10 lux is echt niet voldoende om door te fietsen op polderwegen en met de huidige technologie is een betaalbaar licht dat 30 lux of meer geeft perfect mogelijk.

Het is trouwens vreemd om hogere eisen te stellen aan de lichtsterkte voor achterlichten bij gebruik op 'polderwegen'. Op kalme, onverlichte wegen moet het achterlicht immer veel minder 'concurreren' met andere verlichting en afleidingen dan in stadsverkeer. Bovendien is de kans dat je op polderwegen lang achter iemand blijft fietsen ook groter dan in de stad, dus is het extra belangrijk dat de verlichting daar niet verblindend werkt.

Het is dan ook logischer om voor het achterlicht net hogere eisen aan lichtsterkte te stellen voor gebruik in de stad op polderwegen. Maar sowieso zijn ook de vooropgestelde normen voor achterlicht belachelijk laag.

En zolang er geen eisen worden gesteld aan robuustheid, waterdichtheid, batterijverbruik (bij batterijlampen), levensduur lampje, ... zijn normen op zich belachelijk. Want ook dat bungelend ledlampje geeft met nieuwe batterijen waarschijnlijk voldoende licht en wat is men met een felle lamp die het na korte tijd begeeft?

Het voorstel voelt dus erg aan als een streven van bepaalde fabrikanten om concurrentie uit te schakelen (omdat die niet het budget hebben om hun lampen te laten homologeren), en niet als een oprecht streven van die fabrikanten naar betere fietsverlichting.

Henk Sloos (Ecosol)
18-12-2011 @ 15:41

Nadat ik deze bijeenkomst had bezocht vond ik het tijd worden om mijn eigen fietsverlichting op orde te brengen ( practice what you preach). Mijn Led achterlicht was geholpen met 2 alkaline penlights van IKEA, kosten 0,50 cent. Daarna was de koplamp aan de beurt, mijn naafdynamo leverde bij meting voldoende stroom zodat nu het lampje op het verdachtenbankje zat. En ja hoor, na 1,5 jaar was het lampje doorgebrand.


Een 3 volt halogeen stiftlamje, geschatte productiekosten minder dan 1 dubbeltje, werd geleverd in een kartonnen bister met vacuümgevormde display door de firma Simson (u weet wel van de bandenplak), kosten ?? 4,95 Euro!!  Voor de oudere jongeren onder u dat is ongeveer 11 gulden. De volgende keer wacht ik op een door de politie en fietsersbond uitgevoerde actie 'val op' Dan zijn niet alleen de batterijen maar ook de lampjes gratis. Na reparatie nodig ik dan de dienstdoende agent uit voor een kop koffie, die kan er dan wel vanaf.
 

Riet Beukert (particulier)
03-01-2012 @ 19:19

Ik vind al jaren dat er eisen moeten worden gesteld aan fietsverlichting. Speelgoed maar ook autoverlichting moet aan zeer hoge eisen voldoen en als het om fietsverlichting gaat mag de grootste rotsooi op de markt gedumpt worden. Bovendien wordt daardoor het probleem van fietsverlichting geprivatiseerd in plaats van dat er vooral eisen aan de verlichting worden gesteld aan de fabrikant. Lekker makkelijk. Nu valt iedereen over fietsers heen die geen goede verlichting hebben. Wat niet wegneemt dat je als fietser natuurlijk ook een verantwoording hebt. En als fietsers in de steden dan massaal hun fietsen buiten voor de gevel moeten  zetten is het niet vreemd dat er zo weinig fietsers verlichting hebben.

Kees van Malssen (Nederlandse Ligfietsvereniging NVHPV)
22-01-2012 @ 13:33

Normen prima, graag zelfs, want ik kom ook nog veel te veel wettelijk verlichte fietsers tegen die volstrekt onzichtbaar zijn. Maar een verplicht keurmerk schiet zijn doel voorbij.

Naast het "uitschakelen van concurrentie" heeft een keurmerk nog een nadeel: creatieve mensen die zelf hun licht ontwerpen (vaak veel beter, robuuster dan uit de handel) zouden bekeurd kunnen worden bij ontbreken keurmerk terwijl ze aan de norm voldoen.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: