Kenniscentrum voor fietsbeleid

Meer fietsen stallen per strekkende meter

12-12-2012

In ieder geval is de X-fiX voor de gemeente Den Haag serieus genoeg om een proef te steunen bij een Biesieklette. Door een draaibaar stuur passen er ineens veel meer fietsen per strekkende meter.

plaatje

Proeftuin vormt de fietsenstalling van Biesieklette bij het stadhuis van de gemeente Den Haag maar ook bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu is een testopstelling. Via een ingenieus systeem, dat door bedenkers Luc Meuwese en Maarten Pronk X-fiX is gedoopt, kan het stuur een kwartslag gedraaid worden. Hierdoor passen er meer fietsen in een fietsenstalling. Maar ook in een schuurtje of gang neemt een fiets met een gedraaid stuur minder plek in. In fietsenstallingen die geschikt zijn gemaakt voor fietsen met een X-fiX, kunnen per tien meter fietsenrek 13 fietsen meer worden gestald. De X-fiX wordt bediend met een knop bovenop het stuur. Een nieuwe versie met een draaiknop op het balhoofd is in ontwikkeling waardoor ook op fietsen met verstelbare sturen een X-fiX gemonteerd kan worden.

Theo Zeegers (-)
13-12-2012 @ 10:09

Heeft iemand al gekeken hoe degelijk dit systeem is ?

Ik zit niet te wachten op nog meer eenzijdige ongevallen, in dit geval door sturen die wegvallen of spontaan draaien

Piet van der Linden (Fietsersbond landelijk bureau)
17-12-2012 @ 09:13

De aangegeven ruimtewinst is een theoretische. Veel fietsen hebben immers een fietstas of een mand. De winst van een draaibaar stuur zie ik daarom vooral in een verlaging van het aantal kapotte koplampen, rem- en versnellingskabels, bellen e.d.

Etienne Bral (Fietsersbond)
18-12-2012 @ 12:10

Ik ben het niet helemaal eens met Piet. De sturen zijn vaak de beperkende factor voor het plaatsen in rekken of tulips. Vaak gaan remhendels en remkabels in een "knoop" zitten en kun je er moeilijk bij om ze te ontwarren of je stuur omhoog over het andere stuur te lichten. Tassen kun je er vaak afhalen en in stallingen zie ik altijd weinig tassen, veel fietsers gebruiken rugzakken of tassen die ze eraf halen. Ik ben het eens met Theo dat de veiligheid primordiaal is en ook de gebruiksvriendelijkheid. Het zou er misschien toe kunnen leiden dat er minder schade is aan gestalde fietsen door het ontwarren.

Etienne

Luc Meuwese (X-fiX-bedrijf)
18-12-2012 @ 20:22

Ik ben - samen met Maarten Pronk - de uitvinder van de X-fiX. Wellicht niet objectief, maar het volgende is echt waar:

- de X-fiX kan niet zomaar losschieten. Je stuur zal dus nooit plotseling 'wegvallen. In het X-fiX-mechaniek zitten tanden; die grijpen in elkaar. De X-fiX wordt vastgezet met een draaiknop. Door de vertanding staat het stuur automatisch recht en zit goed vast. Als de draaiknop al een beetje los zou komen tijdens het fietsen (en dat gebeurt dus echt niet!), dan voel je eerst een kleine vrije slag ontstaan, maar heb je nog steeds volledig controle over de fiets. Fietsend draai je de knop weer aan. Dat is de reden dat we werken met een draaiknop en niet met een quick relaese, want die is òf vast óf - in één beweging - los!

- voordeel bij stallen is een smallere fiets; bij stallen raken elkaar natuurlijk wel trappers en eventuele fietstassen. Echter, door het gedraaide stuur heb je minder moeite om tussen twee fietsen door je fiets te stallen. Dit natuurlijk vooral als de sturen van die 'buur-fieitsen' ook gedraaid zijn. Erg veel ruimtewinst heb je nij thuis stallen in gang, trappenhuis, portiek  of schuurtje. Scheelt echt veel. Fiets staat tegen de muur ook veel stabieler. Ook bij fiets mee in de trein staat de fiets steviger en is stukken smaller.

- denkbaar in de toekomst is dit: je hebt een feitsenstalling: neem je genoegen met 25 centimeter breedte voor stalling (je kunt je stuur draaien), dan betaal je X cent; wil je 50 centimeter breedte, dan betaal je 2X cent en wil je een bakfiets stallen, dan betaal je .... cent.

Groet,

Luc

Etienne Bral (Fietsersbond)
19-12-2012 @ 11:33

Die extra prijs lijkt mij niet eerlijk voor fietsen met sturen waarop je X-fiX niet kunt installeren, want op de foto zie ik alleen fietsen met sturen van het Oma type of zie ik dat verkeerd? Ik denk wel dat je in stallingen een speciaal vak zou kunnen reserveren voor alleen fietsen van dit type met X-fiX (als proef). Zou het mogelijk zijn om ook voor verstelbare sturen afwijkend van dat Oma stuur een X-fiX te maken (Luc)?

Groet Etienne

Luc Meuwese (X-fiX-bedrijf)
19-12-2012 @ 17:11

Dag Etienne,

Misschien had ik moeten zeggen dat je met een gedraaid stuur slechts de helft van de prijs hoeft te betalen. Dat komt wel op hetzelfde neer, maar klinkt anders. Ik spreek trouwens over de toekomst. Een toekomst waarin het heel gewoon zal zijn dat het stuur van een fiets gedraaid kan worden. Ik heb het dan niet alleen over de X-fiX. Ervan uitgaande dat we mensen op de maan kunnen zetten meen ik dat we voor alle soorten fietsen iets kunnen uitvinden om het stuur te draaien.  Dan kunnen mensen kiezen: investeer ik in die extra funktionaliteit van mijn fiets (en betaal ik de helft van de stallingskosten) of doe ik dat niet (en betaal ik de volle prijs). Overigens zal blijven: heb je een kinderzitje aan het stuur, dan kun je je stuur niet draaien en moet je de hele prijs voor het stallen betalen. Let wel: je kunt je fiets dan moeiteloos stallen, wnat je krijgt voldoende ruimte en dat is natuurlijk wel wat waard,

 

groet

Luc.

H.G.M. van der Zanden (Fietsersbond Alphen aan den Rijn & regio)
07-01-2013 @ 13:17
Met hoog-laag stallen heb je het grootste deel van de ruimtewinst toch al binnen? (in de Fietsappel stalling bij ons station hebben ze echt goede inrij-rekken gerealiseerd).
Herman Weijers (oud V&Wer)
07-01-2013 @ 13:59

Ik ben oud-lid van het Fietsberaad en ik kan me herinneren dat de X-fiX zo'n kleine tien jaar geleden ook als noviteit is gelanceerd. Als ik het wel heb heeft NS Stations/NS Fiets er toen een proef mee heeft gedaan in de stalling van Den Haag Centraal. Het project is toen een zachte dood gestorven. De fietsenbranche bleek niet echt geInteresseerd om deze toepassing te steunen. Ook bij consumenten sloeg de voorziening niet echt aan. Frappant dat na zo vele jaren de X-fiX weer ten tonele wordt gevoerd.

Herman Weijers

Ronald Simmelink (NSA urbanproducts BV/Simmelinck BV)
07-01-2013 @ 15:47

Een draaibaar stuur is zeker praktisch. Zelf gebruik ik de Nlock, deze is afsluitbaar met een sleutel. 

Een fiets met Nlock  /  X-fiX past, zonder dat de kabels blijven haken, altijd in de stalling. 

Het klopt dat consumenten en fietsenmakers (nog) niet ethousiast zijn. 

Ronald Simmelink

Luc Meuwese (X-fiX-bedrijf)
07-01-2013 @ 21:04

Dag,

1. inderdaad is de vinding al ouder en toendertijd niet aangeslagen; echter, volgens mij is de functionaliteit nog steeds zinvol en actueel. Wellicht waren we onze tijd toen ver vooruit en zien nu meer mensen / bedrijven het nut van het idee in. Het idee is simpel:  'verdraaibare sturen zijn handig in stallingen en bij stallen thuis in gang of schuurtje'.

2. Bedoeling was eigenlijk om bij de proef bij Biesieklette een nieuwe versie van de X-fIX te presenteren; dat is op het laatste moment niet doorgegaan omdat we kampten met technische problemen; daar werken we nu aan en hopelijk kunnen we in net voorjaar/zomer komen met een aangepaste versie; hierbij draai je het stuur vast met een knop vlak boven het balhoofd van de fiets. We heben dan geen last meer van verstelbare sturen; de X-fiX is daarmee op meer fietsen toepasbaar.

3. hoog/laag gleuven handig, maar twee fietsen 'laag' kunnen met hun sturen dan nog steeds de toegang tot de er tussenin liggende gleuf 'hoog' afsluiten. Draai je die twee sturen, dan komt de gleuf 'hoog' weer vrij. Dat scheelt echt. Natuurlijk niet als de onderlinge afstand tussen de gleuven groter is. Nadeel daarvan is echter dat je minder fietsen kwijt kunt en dat betekent weer: langere fietsenrekken, dus meer lopen naar - bijvoorbeeld - de ingang van het station.

Evert Bouws (Fietsersbond)
08-01-2013 @ 00:35

Als ik mijn Batavus-vouwfiets parkeer, klap ik het stuur meestal naar beneden; dat werkt ook zeer ruimtebesparend.

Ivo Smit (Fietsersbond)
09-01-2013 @ 08:31
Conclusie dus, voor sommige situaties handig. Overigens lijkt mij niets tegen gedifferentieerde stallingskosten. Helaas was de X-fiX jaren gelden niet leverbaar.
Michèl Post (Fietsersbond)
10-02-2013 @ 01:34

In plaats van een draaibaar stuur kun je ook kiezen voor minder breed stuur. Onlangs heb ik als proef aan beide zijden van een recht mountainbikestuur 8 cm afgezaagd. Ook de kabels wat ingekort zodat ze minder lussen. Het fietsparkeren in de stallingen van NS gaat nu een stuk prettiger. Het fietsen met een kort stuurtje gaat niet minder stabiel en voelt zelfs veiliger want ook tijdens het fietsen heb ik het gevoel dat het stuur minder snel aan iets zal blijven haken, bijvoorbeeld aan een andere fiets of een autospiegel.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: