Kenniscentrum voor fietsbeleid

Aantal verkeersgewonden daalde in 2012 met 4,5 procent

12-12-2013

Het aantal ernstig verkeersgewonden is in 2012 gedaald van 20.100 in 2011 naar 19.2001 in 2012. Dit is een daling van 4,5 %; een eerste daling van het aantal gewonden sinds 2006.

Dit schrijft minister Schultz in een brief aan de Kamer. Het is volgens de minister nog te vroeg om te bepalen of dit het begin is van een dalende trend of een stagnatie van het aantal ernstig verkeersgewonden.

In 2012 heeft de SWOV de haalbaarheid van de verkeersveiligheidsdoelstellingen
doorgerekend. Hieruit bleek dat de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden
in 2020 met de aanvullende maatregelen uit de Beleidsimpuls binnen bereik ligt, aldus minister Schultz. Ze houd daarom vast aan deze doelstelling.

De doelstelling van maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden blijft volgens
SWOV buiten bereik. Vooral de groei van het fietsgebruik door 50-plussers, mede
dankzij de succesvolle introductie van de elektrische fiets, heeft geleid tot een
hoger aantal gewonden. SWOV rekent in 2015 het verkeersveiligheidsbeleid
opnieuw door, als de maatregelen uit de beleidsimpuls ook tot effect hebben
kunnen leiden, en gaat dan adviseren over een goed onderbouwde doelstelling
voor ernstig verkeersgewonden.

De SWOV heeft bij doorrekening van de Beleidsimpuls in 2012 vier extra maatregelen
geschetst waarmee, bij volledige realisatie, de doelstelling voor ernstig gewonden
in beeld zou kunnen komen. Dit zijn: (1) volledig duurzaam veilige
fietsinfrastructuur, (2) iedereen een fietshelm op, (3) niemand onder invloed van
alcohol en (4) geen snelheidsovertredingen.

De minister zegt de verbeteringen toe te juichen, maar ze acht de noodzakelijke ingrepen om deze maatregelen in volle omvang te kunnen realiseren niet uitvoerbaar.

'Iedere fietser een fietshelm op laten zetten leidt mogelijk tot minder fietsgebruik en daarmee tot een negatief gezondheidseffect.'

Ook de andere verregaande maatregelen zijn niet haalbaar. Hieruit concludeer Schultz dat er nu geen aanvullende maatregelen beschikbaar zijn die voldoende effect sorteren om de doelstelling op korte termijn binnen bereik te kunnen krijgen.

Ze kijkt wel uit naar de eerste resultaten van onderzoeken naar fietsveiligheid. Binnenkort komen resultaten beschikbaar van de dieptestudie naar enkelvoudige fietsongevallen van senioren (SWOV), onderzoek naar een feedforward systeem op de fiets dat waarschuwt voor gevaarlijke situaties (Roessingh, TNO en de Fietsersbond) en aanbevelingen hoe een locatie veilig ingericht kan worden als het plaatsen van een paaltje of obstakel noodzakelijk is (Fietsberaad). In 2014 wordt duidelijk of dit handvatten voor maatregelen biedt.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: