Kenniscentrum voor fietsbeleid

Eerste dag gratis in nieuwe fietsparkeergarage aan het Jaarbeursplein

18-12-2013

Fietsers parkeren vanaf 4 maart 2014 de eerste dag gratis in de nieuwe fietsparkeergarage aan het Jaarbeursplein. Dit hebben gemeente, NS en ProRail afgesproken. Hiermee willen de partijen het fietsverkeer en fietsparkeren verder stimuleren in Utrecht.

plaatje

Na de eerste gratis dag betalen fietsers een tarief van €1,25 per 24 uur. De afspraak over het gratis parkeren maakt deel uit van een proef waarin gemeente, NS en ProRail de komende jaren gaan experimenteren om de fietsparkeerplekken rondom Utrecht Centraal zo optimaal mogelijk te benutten.
De nieuwe fietsparkeergarage aan het Jaarbeursplein gaat op 4 maart 2014 open en biedt ruimte voor 4.200 fietsen. Daarnaast wordt de capaciteit van de tijdelijke fietsenstalling op het Westplein zo snel mogelijk uitgebreid van 400 naar 2.000 fietsen.
Met de realisatie van de fietsparkeergarage bij de Knoopkazerne begin 2016 komen er nog eens 3.500 fietsparkeerplekken beschikbaar.

Artikel
Karin Broer , Fietsverkeer 33
2013
Stallingen worden niet alleen steeds groter, er wordt ook nieuwe techniek ingevoerd om het stallen te kunnen reguleren. In Utrecht is bijvoorbeeld een stalling in de maak met 12.500 plekken. En in Helmond draait een pilot met een geavanceerd toegangscontrolesysteem. Maar soms is eenvoud en kwaliteit ook goed genoeg. Bijvoorbeeld bij bushaltes, waarvoor nu kwaliteitsnormen zijn opgesteld.
Bart de Haan (Beter Benutten Vervolg)
06-01-2014 @ 15:31

1 dag gratis is wel kneuterig als je fietsverkeer en -parkeren wil stimuleren. Neem een maand om een nieuwe gewoonte te stimuleren.

Michèl Post (Fietsersbond)
06-01-2014 @ 16:23

Het fietspuntconcept gaat uit van voortransport terwijl juist het natransport nog flink kan groeien. Welk concept is er voor het natransport? Momenteel alleen de jaarkaart, maar die pint je vast op één station.

Anton Jansen (Sinclair Knight Merz)
06-01-2014 @ 20:55

@ Bert De Haan

Wordt er niet bedoelt dat parkeren de eerste 24 uur gratis is.

Dan wordt het dus:

0 - 24 uur gratis

24-48 uur €1,25

48-72 uur €2,50

enz.

Leo Maathuis (Fietsersbond)
06-01-2014 @ 23:53

Studenten moeten straks misschien alles gaan lenen. Als ze een weekeind weg willen (naar het ouderlijk huis bevoorbeeld) moeten ze minimaal 2,5 € betalen.

Het nieuwe verdienmodel van NS/ ProRail? Is het niet genoeg dat de studenten/ afgestudeerden momenteel meer rente moeten betalen aan de banken terwijl die het geld ongeveer gratis bij de ECB krijgen?

Michèl Post (Fietsersbond)
07-01-2014 @ 11:03

Het gaat inderdaad om de eerste 24 uur en dus kun je je fiets er ook 's nachts kwijt zonder te betalen. Maar een weekend kost dus 2,50. Niet aantrekkelijk voor natransport dus, zeker niet voor mensen die werken in deeltijd. Fietspuntconcept is een voortransportconcept. Waar is het natransportconcept?

Riet Beukert (particulier)
02-02-2014 @ 19:29

Dat laatste wat Michèl schrijft is inderdaad het grote punt. Iedere nacht overnachten in Middelburg honderden fietsen omdat de bussen met de kippen op stok gaan en er na 18 uur nauwelijks meer wat rijdt,  de geautomatiseerde bewaakte stalling bijzonder onaantrekkelijk is voor zeer veel mensen en de treintaxi ook afgeschaft is zonder enige ruchtbaarheid. Trouwens als je je fiets b.v. een week laat staan in de bewaakte stalling omdat je zo lang weggaat kost het je een vermnogen bij de bewaakte stalling. Volgens mij betaal je daar bovendien ook nog eens de volle mep BTW voor.  Een vliegreisje naar Spanje is goedkoper.

Riet Beukert (particulier)
02-02-2014 @ 22:17

Vergat te melden dat ik het over het NS/busstation had in Middelburg

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: