Kenniscentrum voor fietsbeleid

Rotterdam meet comfort op alle fietspaden in de stad

23-12-2015

Een auto met speciale lasertechniek brengt in Rotterdam in kaart wat de fietser echt voelt en ervaart onder het fietsen: hobbels, trillingen of gevaarlijke obstakels. Zo kunnen de belangrijkste knelpunten gericht worden aangepakt. 

plaatje

De nieuwe lasertechniek geeft precies aan wat de fietser voelt tijdens het fietsen. Met een fietspanel is vooraf getest wanneer een hobbel of oneffenheid als vervelend wordt ervaren.

De kwaliteit van het Rotterdamse fietsnetwerk wordt digitaal zichtbaar gemaakt in google earth. Zo kan de gemeente snel en gericht de belangrijkste knelpunten aanpakken. Bovendien kan het systeem ook de wachttijden bij verkeerslichten meten, zodat een totaalbeeld van de kwaliteit van het fietsnetwerk ontstaat.

Fietsers die last hebben van hobbels en obstakels in de Rotterdamse fietspaden, kunnen dit ook zelf melden bij de gemeente. Een oproep staat op Facebook, Twitter en de website van fietsfan010. Fietsfan010 is een online community voor fietsend Rotterdam.

Almar Sinte Maartensdijk (AlmarOntwerpt)
04-01-2016 @ 14:49

Ligt het niet meer voor de hand om dat met de fiets te meten?

Jaap de Lange
04-01-2016 @ 15:33

Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte. Vreemd dat een auto het comfort van een fietser meet. Maar het zal wel vooraf gecalibreerd zijn door het fietspanel. En achteraf geferifieerd door hetzelfde panel. Nog een vraag: mag/kan de meetwagen op fietspaden komen zonder fietsers te hinderen en het wegdek te zwaar te belasten? Want daar zitten de meeste knelpunten, niet op de wegen en straten met gemengd verkeer.

J.C. Roeloffzen (Fietsersbond)
04-01-2016 @ 18:56

Een voordeel van meten met de auto is dat je een grotere breedte bestrijkt dan met de fiets, en je gaat bovendien veel sneller. Je zou een meetapparaat ook aan een brommer of motor kunnen hangen, dan kun je de fietspaden goed meenemen. Ik denk overigens dat kruispunten en spoorwegovergangen ook nogal hinder opleveren voor fietsers. Bij kruispunten kan dat zelfs ten koste gaan van de oplettendheid voor het overige verkeer.

Robert Zweistra
29-04-2016 @ 22:18

Bericht van een ervaringsdeskundige

De Rotterdamse wegbeheerder heeft op massale schaal opritbanden aangebracht. Het gevolg?

Vele fietsers ervaren letsel en/of schade. Ondergetekende inmiddels al drie schades.

Kontakt met de Verkeersdienst levert de reactie: "Onze drempels kunnen met 30 km/h zonder schade bereden worden."

En dan nu dit karretje. Tja, wat moeten wij daarvan denken. En wat denkt u?

R. Zweistra te Rotterdam
 

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: