Kenniscentrum voor fietsbeleid

In je fietsflow blijven dankzij groenvoorspeller

16-12-2016

In Rotterdam is de eerste groenvoorspeller in gebruik genomen. Het display boven een fietsverkeerslicht op het Wilhelminaplein geeft - tijdens rood licht - aan over hoeveel seconden het licht groen wordt. 

plaatje

Bovendien vertelt het hoe lang het licht op groen blijft staan. Hierdoor kunnen fietsers die de Erasmusbrug afrijden, bepalen in welk tempo ze moeten rijden om het groene licht halen en in hun ‘fietsflow’ te blijven. Ook wordt het wachten voor het rode licht iets minder vervelend, omdat ze weten hoe lang het duurt.

De reden om de groenvoorspeller te ontwikkelen is dat fietsers klagen dat ze het onprettig vinden dat ze niet lekker kunnen doorfietsen als ze van de brug afkomen. In het fietspad op de Erasmusbrug richting Zuid liggen detectielussen. Wanneer een fietser nog drie seconden groen heeft, op 50 meter afstand van het verkeerslicht is en nog zeven seconden nodig heeft om de kruising te bereiken, dan gaat het verkeerslicht langer op groen. Dit was al zo, nieuw is dat de fietser dit ziet op de display; het aantal seconden gaat omhoog.

De groenvoorspeller maakt deel uit van een groter plan om de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid te verbeteren. Een deel van die route loopt over de Erasmusbrug en het Wilhelminaplein. In oktober is de route aan de zuidzijde van de brug tweerichtingsverkeer geworden. Bovendien is op de Wilhelminakade een fietsstrook aangelegd. Hierdoor kunnen fietsers afkomstig van de Wilhelminapier sneller de oversteek maken naar het centrum.

De groenvoorspeller wordt op deze kruising getest. Camera’s zijn geplaatst zodat de gemeente kan zien wat het effect is van de groenvoorspeller op het gedrag van de fietser. Ook wordt de fietsers gevraagd wat ze van de voorspeller vinden.

Etienne Bral (Fietsersbond)
16-12-2016 @ 09:41

Dan moeten ze dat hele kruispunt veranderen, want als je met grote snelheid naar beneden suist richting centrum dan staat daar in de spits altijd een grote groep fietsers aan te schuiven. Dus van doorsuizen is geen sprake, je moet toch in de remmen. Dusss een zeer brede opstelstrook op de doorrijroute, maar ook op de dwarsroute die daarna komt met duidelijke aanwijzingen in welk vak je moet opstellen om de doorsuizers niet te hinderen. Wordt nog een lastige en dure klus daar of je moet van de autostroken een stuk afpakken. Ook het fietspad/strook daarna moet dan breder om de groterere snelheid op te kunnen vangen naar analogie bij autosnelwegen: hogere snelheid meer ruimte. Ik wil ook nog een opmerking maken over die verschrikkelijke harde stalen randen aan de zijkanten (vooral rechts) van de fietsstroken van de Erasmusbrug: voor fietsers zijn die bloedlink. Ik heb me al vaker boos gemaakt bij wegbeheerders dat ze zo weinig aandacht hebben voor dit soort passieve veiligheid. Bij auto's hebben ze voorschriften om geen scherpe randen binnen en buiten te hebben , maar bij bruggen en tunnels bestaan die blijkbaar niet. Fietsers vallen vaak en dan kan zo'n rand beenbreuken of lelijke verwondingen veroorzaken.

 

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Etienne Bral (Fietsersbond)
19-12-2016 @ 10:36

Ik schreef richting centrum, moet zijn richting Zuid.

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o

Leo Maathuis (Fietsersbond)
02-01-2017 @ 18:48

Ik hoop dat deze voorspellers beter zijn dan die in Maastricht al langer gebruikt worden. Die in Maastricht werken met een serie lampjes. Obv. ander verkeersaanbod blijft de voorspeller langere tijd stilstaan, verandert van tempo, en soms verandert ie van 8 lampjes naar groen. Ik hoor het graag of R'dam met echte secondes werkt (en of ze dynamisch verkeersmanagement hebben),

Etienne Bral (Fietsersbond)
04-01-2017 @ 13:22

@Leo Het is zonder voorspeller. Je kunt de sensor boven je zien terwijl je naar beneden suist en dan gaat het fietsverkeerslicht beneden aan de brug op groen. Zelfs het fietsverkeerslicht naar links (richting Belastingdienst) gaat dan op groen merkte ik afgelopen maandag 2 januari 2017, dus heb je kans dat je geen last hebt van de fietsers beneden aan de brug (zie mijn opmerking hoger). Ik zal het nog eens moeten testen in spitstijd.

Etienne Bral, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: