Kenniscentrum voor fietsbeleid

Vragen rond de fietsstraat

02-04-2016

De fietsstraat kennen we al zo’n 25 jaar. Ze liggen in tal van gemeenten en er is inmiddels ruime ervaring mee opgedaan. Tijd om die ervaring te verzilveren in een nieuwe CROW-Fietsberaad-publicatie, die eind dit jaar zal verschijnen. Maar daarvoor moeten eerst nog wel de nodige vragen worden beantwoord.

plaatje

De rol van fietser in de stad wordt steeds belangrijker. In veel gemeentelijke verkeersplannen ligt het accent daarom op het verbeteren van het fietsnetwerk. Vaak ontbreekt echter de ruimte voor afzonderlijke fietsvoorzieningen en vormt de fietsstraat een goed alternatief. Maar hoe moet die er precies uit zien? Wat werkt wel en wat niet? Zijn er omstandigheden die tegen een fietsstraat pleiten? En wat zijn ervaringen met snelheid, intensiteit van het autoverkeer in combinatie met de hoeveelheid fietsers?

De nieuwe publicatie wil op dergelijke vragen antwoorden geven. En ook op de vraag in hoeverre een meer eenduidige toepassing van de fietsstraat bijdraagt aan een betere voorspelbaarheid van het verkeersgedrag.

Daar gaat een uitgebreide inventarisatie aan vooraf. CROW-Fietsberaad - die dit onderzoek samen opzet met Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving - wil om te beginnen zoveel mogelijk voorbeelden van geslaagde (en minder geslaagde) voorbeelden van fietsstraten verzamelen. Hetzelfde geldt voor (evaluatie)onderzoeken met betrekking tot fietsstraten. En waar loop je als verkeerskundige vooral tegenaan bij het ontwerpen van een fietsstraat?

Robert Hulshof van CROW-Fietsberaad hoort graag uw ervaringen: robert.hulshof@crow.nl

 

David Hembrow
03-04-2016 @ 15:04

Succesvol fietsstraten zijn deze met minimaal auto's en geen doorverkeer. Het concept werkt echt niet goed met doorverkeer. Autobestuurders met haast (bijvoorbeeld al te laat voor een afspraak in een andere plek) hebben snelheid, gewicht en macht en ook geen tijd voor "sharing". Resultaat is pesten van fietsers wie zijn "in de weg".

Als er zijn veel auto's er is geen comfortabel en veilig alternatief voor een fietspad.

Friso Metz (Match Mobiliteit)
04-04-2016 @ 09:50

Ik zou vooral ook de gebruikers (zowel fietsers als automobilisten) van Fietsstraten betrekken bij dit onderzoek. Test bijv. wat zij vinden van de voorgestelde ideeen en suggesties. 

Anneke Nusselder (Steunfractie GroenLinks Zwolle)
04-04-2016 @ 10:31

Fietsstraten hebben eigenlijk nauwelijks meerwaarde zolang het voor auto's gemakkelijk is om snel te rijden. Dat gebeurt te vaak. Helemaal op doorgaande wegen is er voor een auto geen enkele belemmering om tamelijk hard eventueel slalommend om fietsers heen te rijden, want ze mogen er toch gewoon rijden?  Verder zijn er vaak bobbelige randen langs fietsstraten waar de fiets naar uit moet wijken als er een auto langskomt, dat fietst echt niet prettig.  Auto's die achter fietsers blijven rijden is ook geen pretje, omdat de daarachter rijdende fietsers weer in de stank van de uitlaat fietst.

Kortom: tijd voor een nieuw concept van de fietsstraat.  Suggesties : geen doorgaand autoverkeer zodat autoverkeer echt tegengegaan wordt en geen vervelende richeltjes langs het asfalt zodat auto's en fietsers elkaar goed kunnen passeren. Ik denk dat we met deze twee maatregelen flink op weg zijn naar verbetering.  Maar het beste is: fietsstraat ombouwen tot een gewoon fietspad.

Etienne Bral (Fietsersbond)
04-04-2016 @ 11:51

Fietsstraten heb je in veel vormen en maten. Ook het gedrag van automobilisten is wisselvallig en wispelturig. Als je in ieder geval die snelheid van die auto's laag kunt houden is al een pré. In Duitsland bijvoorbeeld zijn er strenge regels voor het voorbijsteken van zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers en in Frankrijk moeten ze 1 m binnen de bebouwde kom en 1,5 m buiten de bebouwde kom afstand houden bij het voorbijsteken.In uitlaatgassen van motorvoertuigen en andere voertuigen met verbrandingsmotor fietsen is ongezond, maar daar heeft de wetgever nog steeds geen echte oplossing voor gevonden tenzij we fietspaden (zonder snorfietsen met verbrandingsmotor zoals op "onverplichte fietspaden") op zo'n 50 meter en liefst nog veel meer van de uitlaatpijp van voertuigen met verbrandingsmotor kunnen houden. Kortom elke fietsstraat is weer anders en slechts door remmende, afscheidende en handhavende maatregelen kun je het tot een echte FIETSstraat schoppen. Je ziet bij ons al dat het autoverkeer bij sportevenementen standaard over een bromfietspad van 3 meter breed wordt geleid zonder snelheidsremmende maatregelen. Hoe FIETSbewust ben je dan?

 

Etienne BraL, actief lid Fietsersbondafdeling Delft e.o. 

.

Roland Haffmans (-)
06-04-2016 @ 10:21

De huidige fietsstraat kent veel nadelen en nauwelijks voordelen, vooral gebruikt als vervanging van fietsvoorzieningen zoals fietsstroken voor meer parkeerruimte. Doorgaand autoverkeer wordt zelden geweerd, de parkeerdruk vooral kortparkeren nauwelijks verminderd, de autosnelheid niet echt verlaagd.

Heeft het CROW het lef om deze misleidende term duidelijk aan te passen?

Bert Jansen
13-04-2016 @ 14:23

Als gebruiker van fietsstraten heb ik gemixde ervaringen. Als er veel autos rijden en het zijn doorgaande routes voor autos, dan gaat het toch vaak ten koste van de fietser.

Op de Nieuwe Houtenseweg (Lunetten-Houten) mogen autos 60 km rijden, ze rijden meestal harder en ik zie veel fietsers uit voorzorg al op de randjes rijden.

De Prins Hendriklaan heeft teveel autos wat ten koste gaat van het fiets rijplezier. Hier moet je kiezen voor een knip, zodat er geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk is. Ook op de Nieuwe Houtenseweg zou je deze keuze moeten maken. Dan pas creeer je een goede fietsroute tussen de beide fietssteden Utrecht en Houten

 

Bella Pover
04-05-2016 @ 15:17

In de gemeente Beverwijk ken ik goede en minder goede voorbeelden van een fietsstraat.

De Beatrixlaan is een goed ontworpen brede asfaltstrook met klinkers aan de zijkanten. Fietsers kiezen voor het midden en de klinkerstroken worden gebruikt door auto’s om ruimte te maken voor tegenliggers. De Reguliersstraat is ook rood in het midden en grijs aan de zijkant, maar daar is het rood gemaakt van gebakken klinkers in keperverband. De grijze stroken fietsen daardoor lekkerder dan  het midden, daarnaast staat deze aan twee kanten stijf geparkeerd. Het belangrijkste is echter dat je als fietser niet lekker een tegenligger (auto) kan passeren, daar is de straat te smal voor.

Op de Beatrixlaan kom ik vaker auto’s tegen dan in de Reguliersstraat. Door de ruimte om elkaar te passeren omdat de auto kan uitwijken naar de rammelstroken is dat geen probleem.

Mijn tips dus: asfalt en  fietser en tegemoetkomende auto moeten elkaar kunnen passeren.

Zie Google maps.

Riet Beukert (particulier)
14-05-2016 @ 22:55

Op de boulevards in Vlissingen is sinds een paar jaar een fietsstraat maar er rijden meer auto's dan er fietsers rijden. (Op het oog). Het is niet echt prettig daar te rijden met al dat blik achter je aan. Dus ik denk dat fietsers het mijden.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: