Kenniscentrum voor fietsbeleid

Deelfietsbedrijven bundelen krachten

12-11-2017

Deelfietsverhuurders die actief zijn in Engeland hebben de krachten gebundeld. Ze werken samen aan richtlijnen om de samenwerking met overheden te stroomlijnen.

plaatje

De deelfietsbedrijven, waaronder grote spelers als Nextbike, Obike en Ofo, hebben dat aangegeven in een open brief aan gemeenten.

Ze pleiten daarin voor meer generieke regulering, in plaats van aparte richtlijnen per stad.

Met een accreditatieregeling zou de kwaliteit en kredietwaardigheid van de betreffende bedrijven gewaarborgd moeten worden. De overkoepelende organisatie Bikeplus heeft daar al voorstellen voor gedaan.

Verder pleit de groep voor een vereenvoudiging van de aanbestedingsprocedure. In plaats van een complete tender zou men kunnen kiezen voor een ‘request for proposals’ waar alle aanbieders op kunnen intekenen. Als alternatief denkt men eventueel ook aan een vergunningsysteem waarin wordt vastgelegd wie waar mag opereren, hetgeen vooral van belang is bij meerdere aanbieders. Daar kan dan ook de accreditatie-eis in worden vastgelegd. De opbrengst van de vergunningen zou moeten worden teruggesluisd in vorm van fietsvoorzieningen.

De groep stelt verder dat men goed moet nadenken alvorens meer dan 2 operators uit te nodigen in steden met minder dan 150 000 inwoners. Of meer dan 3 operators in steden met meer dan 150 000 inwoners. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: