Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fiets past bij uitstek in nieuwe beweegrichtlijnen

22-08-2017

Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen die de Gezondheidsraad voorstelt, zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen. Maar ook worden spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Die fiets is daarvoor bij uitstek geschikt.

plaatje

Het is inmiddels genoegzaam bekend. Bewegen verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressiedepressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken. 

In een nieuw advies van de Gezondheidsraad wordt dat nog eens onderschreven. In dat advies bevestigt de Raad de bestaande Bewegingsrichtlijn die stelt dat volwassenen minstens vijf dagen per week minstens een half uur per dag matig intensief moeten bewegen. Voorbeelden zijn stevig doorlopen of fietsen. De beweegnorm voor 55-plussers is hetzelfde, maar zij mogen dat halve uur iets rustiger aan doen. Voorbeelden van matig intensieve lichamelijke activiteit bij ouderen zijn wandelen en fietsen.

Nieuw is de aanbeveling om minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten te ondernemen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. Dat vermindert onder meer de kans op (heup)fracturen. Als voorbeeld noemt de Raad krachttrainingsoefeningen met eigen lichaamsgewicht en duuractiviteiten als fietsen.

De Gezondheidsraad stelt verder dat de kans op een blijvende verandering in beweeggedrag groter wordt door – naast sporten – bewegen te integreren in het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld door op de fiets naar school of werk te gaan, lopend boodschappen te doen en de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap.

Tenslotte kan een blijvende verandering in beweeggedrag mogelijk worden bevorderd door bij de inrichting van de fysieke omgeving hiermee rekening te houden.

Nieuws
2005
Mensen die regelmatig bewegen hebben een hogere levensverwachting en leven langer gezond dan inactieve volwassenen. Met matige beweging, zoals wandelen, fietsen, tuinieren of rustig zwemmen, wint een vrouw gemiddeld 1,5 jaar en een man 1,4.
Nieuws
2010
Als 10 procent van de autoritten tot 7,5 km wordt vervangen door fietsritten, neemt het aantal verkeersdoden toe met 4 tot 8. Er vallen ongeveer 500 meer ernstig verkeersgewonden. Maar omdat lichamelijke beweging gunstig is voor de volksgezondheid leidt meer fietsen per saldo tot een betere volksgezondheid.
Nieuws
2011
If 10 per cent of short car trips (up to 7.5 km) are replaced by bicycle trips, the number of traffic fatalities in the Netherlands will increase by 4 to 8. There will be an additional 500 serious casualties. But as more exercise is conducive to public health, an increase in cycling leads to improved public health overall.
Rapport
Otto van Boggelen (Fietsberaad), Sarah Pos (NIGZ), Mariƫlle Schipperen (NIGZ), Gerard van der Zanden (NIGZ) , KpVV-Fietsberaad
2012
De centrale vraag in deze handreiking is op welke manier eerstelijns zorgverleners een rol kunnen spelen bij het stimuleren van fietsgedrag van hun patiënten?
Nieuws
2015
Gezondheid is voor de meeste fietsers de belangrijkste drijfveer om te fietsen. En in Overijssel wordt over het algemeen het snelst gefietst, in Noord-Holland wat langzamer. Dat zijn enkele resultaten die de Nationale Fietstelweek heeft opgeleverd.
Rapport
Paul Schepers, Rijkswaterstaat en Wim Wijnen, W2Economics , Rijkswaterstaat
2015
In dit rapport staat de vraag centraal in hoeverre er een meer integrale benadering van gezondheidsaspecten mogelijk is ter ondersteuning van besluitvorming t.a.v. infrastructuur en regelgeving voor tweewielers.
Nieuws
2016
Het college van B&W heeft de ‘Amsterdamse Beweeglogica’ vastgesteld. Het moet een aanzet geven om bij de inrichting van de stad meer rekening te houden met de gezondheid. Ook de fiets speelt daarbij een rol.
Nieuws
2016
Ook mensen die op latere leeftijd gaan fietsen verlagen het risico op diabetes type 2.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: