Kenniscentrum voor fietsbeleid

Pleidooi voor variabel ophaaltarief voor verwijderde fietsen

08-03-2017

Weggehaalde fietsen moeten een tijdje worden opgeslagen in een fietsdepot om de eigenaar de kans te geven hem op te halen. De meeste gemeenten rekenen een vast tarief door aan de fietser. Door dit bedrag variabel te maken al naar gelang de duur van de opslag, bewijs je gemeente én fietser een dienst. 

plaatje

Dat stelt CROW-Fietsberaad voor in de notitie ‘Bewaartermijnen verwijderde fietsen’. Die bewaartermijnen bepalen vooral hoe een gemeente met verwijderde fietsen kan en moet omgaan.

Volgens de wet mag een gemeente een verwijderde fiets na 13 weken verkopen of vernietigen of eerder als de bewaarkosten (aanzienlijk) hoger zijn dan de waarde van de fiets. Altijd geldt echter een minimale bewaartermijn van 2 weken.

In de notitie wordt eerst voorgerekend hoe je de bewaarkosten zou kunnen bepalen. Die omvatten de kosten die gepaard gaan met het vaststellen van de overtreding van het APV, het verwijderen en transporteren van de fiets naar het depot, de kosten voor de verkoop van een niet afgehaalde fiets en de administratie van dit alles.  In Amsterdam komt men uit op €34,- aan vaste kosten per fiets plus €3,23 voor elke week dat zo’n fiets in de opslag staat. Een fiets die er de maximale termijn van 13 weken staat kost de gemeente dus €76.

De waarde van een fiets varieert al naar gelang de staat van een fiets. In Amsterdam brengt een goede ‘rijklare’ fiets gemiddeld €222,- op. Maar de meeste fietsen zijn in ‘matige staat’ en leveren bij verkoop niet meer dan €43,- op. Een simpel rekensommetje leert dat de bewaarkosten voor dergelijke fietsen na 3 weken de waarde van de fiets overstijgen. Vanaf dan zou je die fietsen dus kunnen gaan veilen. Voor wat men in Amsterdam noemt ‘werkgelegenheidsfietsen’, opknappertjes dus, is die grens nog eerder bereikt. Die zou je al direct na de minimumtermijn van 2 weken kunnen verkopen.

In de praktijk hanteren gemeenten verschillende bewaartermijnen en regelingen. Den Haag en Apeldoorn hanteren bijvoorbeeld een termijn van 6 weken bij fietsen met een beperkte waarde en 13 weken bij de betere fietsen. De eigenaar betaalt dan een bedrag tussen de €20 en €25, aanzienlijk minder dus dan de werkelijke bewaarkosten.

Met de introductie van een starttarief van bijvoorbeeld €15,- en vervolgens €2,50 per dag zullen fietsers geneigd zijn hun fiets sneller op te halen, hetgeen de kosten voor de gemeente én voor de fietser drukt.  
Verder stelt CROW-Fietsberaad voor de fietser een stallingsabonnement te geven ter waarde van het bedrag dat ze moeten afrekenen in het depot. Daarmee stimuleer je dat ze de volgende keer gebruik maken van de bewaakte stallingen. Om te zorgen dat eigenaren van fietsen in de toekomst eenvoudiger te traceren zijn, zouden eigenaren die gebruik willen maken van het gesubsidieerde tarief hun fiets moeten laten labelen (barcode, RFID) en registreren. Bij een volgende overtreding krijgen ze dan meteen een mailtje.

CROW-Fietsberaad is benieuwd naar reacties uit het veld op deze voorstellen. Ook ontvangt men graag aanvullende gegevens om conclusies en aanbevelingen aan te scherpen en beter te kunnen onderbouwen. Alles is welkom op fietsberaad@crow.nl of als reactie op www.fietsberaad.nl.

Notitie
Michiel Hes (Berenschot); Rolf Schooleman (Berenschot); Otto van Boggelen (Fietsberaad) , Fietsberaad
2012
Deze Fietsberaadnotitie omschrijft kort en krachtig welke stappen een gemeente moet doorlopen om regels voor geparkeerde fietsen te kunnen handhaven.
Beleidsnota
Rowan van de Weerd en Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad , CROW-Fietsberaad
2017
In deze notitie verkennen we hoe lang gemeenten verwijderde fietsen moet ‘bewaren’ om de rechtmatige eigenaar in de gelegenheid te stellen zijn fiets weer op te halen. Volgens de wet mag een gemeente een verwijderde fiets verkopen of vernietigen als de bewaarkosten (aanzienlijk) hoger zijn dan de waarde van de fiets.
Roland Haffmans (-)
09-03-2017 @ 12:41

"De eigenaar betaalt tussen de €20 en €25, aanzienlijk minder dan de werkelijke bewaarkosten"

Het fietsberaad wil dit bedrag (flink) verhogen, welk fietsbelang is hiermee gediend?

Etienne Bral (Fietsersbond)
10-03-2017 @ 09:13

Fietsberaad wil volgens hun beleidsadvies een getrapte boeteregeling: Om te stimuleren dat eigenaren zo snel mogelijk hun fiets ophalen in het depot, geldt de eerste twee dagen een flink gesubsidieerd tarief (bijvoorbeeld €15). Daarna stijgen de kosten snel naar de werkelijk kosten (bijvoorbeeld met €2,50 per dag extra. Maar dan kan het al flink oplopen. Ik neem aan dat ze ook een maximum aangeven of zijn werkelijke kosten een in te vullen bedrag? Ik pleit voor een plek op het fietsparkeerterrein waar de fiets achter slot en grendel kan worden geplaatst met een duidlijk bord waarop gecommuniceerd wordt wat het kost en wat er na 2 weken zal gebeuren met de fietsen. Scheelt weer vervoerskosten en het is een soort name and shame voor de fietseigenaar. We moeten voorkomen dat het een inkomstenbron voor de gemeentes wordt, want als de kosten niet gedekt worden denkt de gemeente 1 of 2 keer na voordat ze een fiets meenemen. We krijgen klachten over fietsen die meegenomen worden als er geen fietsparkeeplek meer was ( men is toch vaak gehaast en er is geen duidelijk overzicht waar er lege plekken zijn), probeer je extra fietsslot (ketting) maar eens ergens omheen te krijgen tussen die fietsen (stomme, krappe rekken) of mensen willen hun dure fiets niet in een voorwielmoordenaar plaatsen.

P.S. Krijg ik hiervoor de Innovatieprijs?

Etienne Bral actief lif Fietsersbondafdeling Delft e.o.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: