Kenniscentrum voor fietsbeleid

Gent Fietsstad 2018

07-06-2018

Gent heeft in Vlaanderen de kwalificatie Fietsstad 2018 verworven, mede dankzij de invoering van een circulatieplan. Ieder jaar reiken Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en de Vlaamse Overheid awards uit aan de steden en gemeenten die hebben ingespannen voor een lokaal sterk fietsbeleid. 

plaatje

De winnaars zijn opgedeeld in drie verschillende categorieën. Gent scoorde in de categorie > 50.000 inwoners.
De stad heeft een ambitieus beleid dat de fiets echt op kop zet, aldus de jury. ‘Door de invoering van het circulatieplan realiseerde de stad minder verkeersongevallen en meer fietsers. Met de Fietsambassade bundelt ze verschillende partnerschappen in één herkenbare organisatie voor fietsdienstverlening. Bovendien zet Gent naast de grote symboolprojecten ook in op meer dan 220 kleinere fietscomfortmaatregelen.’

Deinze scoorde in de categorie 20.000 – 50.000 inwoners op de totstandkoming van een integraal fietsroutenetwerk en omzetten van knelpunten in oplossingen. ‘Met VeloDeinze en een fietscafé in het stadhuis zet de fietsende burgemeester sterk in op fietscultuur. Deinze is de pionier op het vlak van fietsdiensten; het succes van de Blue-bike en het eerste Mobipunt aan het stadhuis zijn daar voorbeelden van. ‘ (VeloDeinze is de koepel waaronder verschillende fietsactiviteiten plaatshebben.)

Bonheiden tenslotte heeft als kleinere gemeente een sterk uitgewerkt fietsbeleid, aldus de jury. ‘Samenwerking, ambitie, enthousiasme en innovatieve maatregelen zijn daarin sleutelwoorden. Bonheiden bouwt een gemeentedekkend netwerk van fietsstraten uit en zet in op nieuwe markeringen, campagnes en monitoring. Bonheiden, een landelijke gemeente die van nul begon, laat Vlaanderen zien dat een omslag naar een sterk fietsbeleid binnen een legislatuur kan.’

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: